خبری از جبهه شرق!/ حس شعری در پشت صحنه یک اثر سینمایی جنگی

در جبهه شرق خبری هست!/ فضای شاعرانه در پشت صحنه فیلم جنگی


در نشست خبری اثر سینمایی سینمایی “دست ناپیدا” در جشنواره اثر سینمایی فجر، پروانه معصومی نیز نکوداشت شد. کارگردان اثر سینمایی، انسیه شاه حسینی، از راهنمایی‌های مرحوم پروانه معصومی در این پروژه قدردانی کرد. طی این نشست خبری، تهیه کننده و سایر بازیگران اثر سینمایی نیز درباره تجربیات خود از فیلمسازی این اثر صحبت کردند. به طور کلی، “دست ناپیدا” به روایت خیالی تلاش یک عکاس خبرنگار برای به دست آوردن تصاویر ضدجنگ و نشان دادن فداکاری زنان می‌پردازد. این اثر سینمایی بخشی از خاطرات و تجربیات کارگردان انسیه شاه حسینی است و با اثر ادبی “حوض خون” نیز موارد مشابهی دارد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نشست خبری اثر سینمایی سینمایی «دست ناپیدا» عصر روز چهارم جشنواره اثر سینمایی فجر با نکوداشت زنده‌یاد پروانه معصومی در خانه جشنواره برگزار شد.

انسیه شاه حسینی کارگردان سینمایی «دست ناپیدا» همزمانی بزرگداشت پروانه معصومی با نشست خبری اثر سینمایی را مثل یک معجزه و غافلگیرکننده نامید و از راهنمایی‌های مرحوم پروانه معصومی در این پروژه قدردانی کرد.

در ابتدای نشست سید سعید سیدزاده تهیه کننده اثر سینمایی گفت: ما با تمام سختی‌ها و چالش حرف دل خود را در «دست ناپیدا» زدیم و کار به این جشنواره رسید.

انسیه شاه حسینی نیز با اشاره به اینکه هر روز صبح با یک ادبیات ردیف‌دار پروژه را شروع می کرده ادبیات ردیف‌دار «من دلم می‌خواست صدایم صدایت را بغل می‌کرد، من دلم می‌خواست زخم مرهم بود، من دلم می‌خواست نور محرم بود» را خواند و افزود: فضای کار ما در این پروژه این فضای شاعرانه بود.

شاه حسینی در پاسخ به اینکه بعد از یک دهه دوری چرا تصمیم به فیلمسازی روی این پروژه گرفته است، گفت: باید از مدیران پرسید چرا این مدت انسیه شاه حسینی نتوانست کار کند، من در این مدت فیلمنامه می‌نوشتم و آماده بودم. در صورت فراهم بودن شرایط کار می‌کنم.

کارگردان در پاسخ به اینکه آیا شاعرانه‌ای از منازعه ساخته است، بیان کرد: تحول اساسی ما انقلابی از جنس میراث بود و امام (ره) گفتند می‌خواهیم کرامت انسانی را به شما برگردانیم.

وی ادامه داد: منازعه به ما تحمیل شد و دفاع مقدس ما امتداد همان حرکت فرهنگی امام (ره) بود. میراث عاشورایی پشت خاکریزها است و همین اثر سینمایی را ارزشمند می‌کند.

شاه حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوژه اثر سینمایی با مفهوم فداکاری چگونه شکل گرفت، گفت: این قصه را از خودم و خاطراتم و زندگی با این زن‌ها اقتباس کرده ام و تلاش کردم بقیه را از این تلاش‌ها باخبر کنم.

وی در ادامه یادآور شد: موضوع اثر ادبی «حوض خون» با موضوع ما مشترک است و این اثر ادبی مرجع خوبی است اما برداشت و روایت خیالی متفاوت است. قصه ما به نحوی پاسخ به اثر سینمایی «در جبهه غرب خبری نیست» محسوب می‌شود و می‌گوییم در جبهه شرق خبری هست و لباس شهدای ما متبرک است.

شاه حسینی متذکر شد: به‌واسطه محدودیت زمان و کوتاه شدن کار خیلی چیزها حذف شد. «دست ناپیدا» نشان می‌دهد عکاس خبرنگاری که دنبال تصاویر ضدجنگ هم است تا جایزه بگیرد و از شست وشوی لباس‌ها بیزار است با دستی ناپیدا مشابه ادبیات ردیف‌دار مولوی این شخصیت اصلی اثر را به دلیل ویژگی‌های مثبت درونی که دارد، متحول کرد.

تهیه کننده اثر سینمایی نیز در ادامه درباره اینکه این قصه به موضوع مشابه با اثر ادبی می‌پردازد، گفت: کار در پاسداشت فداکاری‌های زنان است و مضمون مشترک با اثر ادبی دارد.

معصومه بافنده شخصیت اصلی این پروژه نیز عنوان کرد: کودکی من با منازعه گذشت و خیلی از صداهای شبیه آژیر خطر امروزه دل مارا می‌لرزاند. من با درد زنان اثر سینمایی غریبه نبودم.

وی افزود: هیچ کس به اندازه من خاطرات خانم شاه حسینی را نشنیده است و تمام خاطرات وی کمک کننده من برای نقش لیلا بود.

حسین پوریده بازیگر نقش مرد این اثر با اشاره به اینکه بچه خاک پاک خرمشهر است، مطرح کرد: «دست ناپیدا» من را با این اثر همراه کرد.

نسرین احمدخانی با اشاره به اینکه به عنوان دستیار فیلمبردار نیز در پروژه بوده است، گفت: نقش من نقش خاص و طراحی شده‌ای بود و بعد از همراه شدن در پروژه به عنوان بازیگر، این شخصیت بخشی از زندگی من شد.

کاوه ایمانی با اشاره به اینکه اثر سینمایی ۱۷۰ دقیقه فاین کات شده بود، توضیح داد: بخش روایت خیالی فرعی اثر سینمایی حذف شده و شما این مقدار کار را به عنوان اثر نهایی مشاهده می‌کنید.


نشست خبری اثر سینمایی سینمایی «دست ناپیدا» با نکوداشت پروانه معصومی برگزار شد، کارگردان سینمایی «دست ناپیدا» از راهنمایی‌های پروانه معصومی در این پروژه قدردانی کرد، تمام سختی‌ها و چالش در «دست ناپیدا» زده شده و کار به جشنواره اثر سینمایی فجر رسید، ادبیات ردیف‌دار «من دلم می‌خواست صدایم صدایت را بغل می‌کرد، من دلم می‌خواست زخم مرهم بود، من دلم می‌خواست نور محرم بود» در فضای کار این پروژه خوانده شده، مدیران باید بگویند چرا انسیه شاه حسینی این مدت کار نکرده است، تحول اساسی ما انقلابی از جنس میراث بود و امام (ره) می‌خواست کرامت انسانی را به ما برگرداند، منازعه به ما تحمیل شده و دفاع مقدس ما امتداد حرکت فرهنگی امام (ره) بود، میراث عاشورایی پشت خاکریزها است و اثر سینمایی «دست ناپیدا» این میراث را ارزشمند می‌کند، قصه «دست ناپیدا» از خاطرات و زندگی کارگردان و تلاش‌های او الهام گرفته شده و در پاسداشت فداکاری‌های زنان کار شده، کودکی بافنده با منازعه گذشته و حالا صداهای خطر که دل ما را می‌لرزاند، خاطرات خانم شاه حسینی نقش بزرگی در ایفای نقش لیلا داشت، بازیگر نقش مرد نیز بچه خاک پاک خرمشهر است، نقش نسرین احمدخانی به زندگی او تبدیل شده است و بخش روایت خیالی فرعی اثر سینمایی حذف شده و اثر نهایی ۱۷۰ دقیقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *