دست کشیدن سیفون توسط یک دختر جوان/ حمایت از نویسندگان ایرانی

0 نظر
[ad_1]
متن فوق درباره نمایش “مهندس واشینگ کلوز” می باشد که توسط مهدی رکنی، طراح و کارگردان، در پردیس صحنه نمایش شهرزاد برگزار می شود. مهدی رکنی در مصاحبه ای، دلیل انتخاب متون اجتماعی برای نمایشات را مشروح کرده و بیان کرده است که انتخاب این متون به دلیل تمرکز بر جامعه است. هنرمند بر این باور است که جامعه با درد و مشکلات خاص خود روبرو است و قصد دارد که این دردها را در نمایش خود نشان دهد و بر روی جامعه اثرگذار باشد. او همچنین به اهمیت برابری زن و مرد در جامعه اشاره کرده و افزوده است که در نمایشش، کاراکتر اصلی را از مرد به زن تغییر داده است تا در مورد نگاه به زنان قوانین تغییراتی بیافتد. او همچنین تاکید کرده است که باید از نویسندگان و متون ایرانی در اجرای تئاترها بیشتر استفاده شود و به آن ها حمایت کنیم. او در ادامه به مشکلات صحنه نمایش کشور و عدم حمایت از گروه های هنری در این حوزه، اشاره کرده و بازبینی های مکرر و هزینه های اضافه را مورد انتقاد قرار داده است. درنهایت، او از گروه اجرایی نمایش و به خصوص تهیه کننده آن تشکر کرده است. در خلاصه روایت خیالی نمایش، روایت خیالی نویسنده جوانی به نام سارا را بیان کرده است که به دلیل مشکلات مالی و فشار خانواده، مجبور شده است به جای نوشتن روایت خیالی ها، مشغول کارهای مرتبط با نصب سیفون و تعمیرات دستشویی شود.
مهدی رکنی، طراح و کارگردان نمایش «مهندس واشینگ کلوز» که این روزها در پردیس صحنه نمایش شهرزاد روی صحنه است در گفتوگو با خبرنگار دیجیاتور درباره علاقه اش به انتخاب متون اجتماعی برای اجرا بیان کرد: تنها علت انتخاب متون اجتماعی برای اجرای یک نمایش، جامعه است. ما سعی کردیم تا در این نمایش گوشهای از درد موجود در این جامعه را نشان دهیم تا شاید حتی برای یک نفر تاثیر گذار باشیم. موضوع انتخابی من دغدغه یک نویسنده و دغدغه یک هنرمند است؛ این هنرمند در نمایش ما زن شد چرا که بر این باور هستم که زنان در جامعه با مشکلات و محدودیت های بیشتری روبهرو هستند و شاید باید از حمایت بیشتری برخوردار باشند.
وی افزود: کاراکتر اصلی در متن تئاتر مرد بود که آن را به زن تغییر دادم تا بتواند گیرایی بیشتری داشته باشد و شاید نگاه به زنان را تغییر دهد. ویژگی مهم این نمایش موضوع برابری میان زنان و مردان است که میبایست به شدت در این باره فکر و تامل کرد.
بازیگر سریال «زخم کاری» با تاکید براینکه باید از متون ایرانی در اجرای تئاترها بیشتر استفاده شود، یادآور شد: هیچ فردی نمیتواند منکر جذابیتها و زیبایی قلم متن تئاتر نویسان خارجی شود اما باید بپذیریم که ما در کشورمان متن تئاتر نویسان بسیار خوبی داریم و من تمایل دارم تا با نویسنده ای که متن خوبی دارد همکاری و از این نویسندگان حمایت کنم.
وی تصریح کرد: تا به حال از نویسندگان ایرانی که درحال حاضر درحال فعالیت هستند مطلبی خواسته شده که به درستی انجام ندهند؟ آیا تا به حال از نویسندهای درخواست اقتباس و ایرانیزه کردن یک نمایش فاخر خارجی را داشتهایم و این اتفاق رخ نداده است؟ خیر. متاسفانه براین باور هستیم که باید لقمه آمادهای در اختیارمان باشد در حالی که اگر متن تئاتر نویسان ایرانی حمایت شود نویسندگان بسیاری داشته و داریم که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز حرفهای بسیاری برای گفتن دارند.
بازیگر سریال «میدان سرخ» گفت: مهمترین مشکل صحنه نمایش کشور نبود حمایت است؛ در هیچ حوزهای حمایتی از گروههای هنری عرصه صحنه نمایش وجود ندارد. سالن، پلاتو، نور، گریم، دکور و … همگی باید توسط گروه و با هزینه گروه تامین شود و حمایتی در این میان وجود ندارد. متن چندین بار رد میشود و بازبینی مجدد هزینهای اضافه را به گروه تحمیل می کند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که در گذشته بسیاری از این حمایتها وجود داشته و درحال حاضر متاسفانه خبری از آنها نیست.
رکنی تاکید کرد: از گروه اجرایی نمایش و به خصوص تهیه کننده کار سینا هاشمی اقدم سپاسگزارم که اگر نبودند بدون شک این اثر به اجرا نمیرسید.
در خلاصه روایت خیالی نمایش آمده است: سارا، نویسنده جوانی است که آرزو دارد روایت خیالی هایش را چاپ کند ولی به دلیل مشکلات مالی و خواسته های بیجای خانواده اش، مجبور شده است بعد از مرگ پدرش شغل او را که نصب سیفون و تعمیرات دستشویی است، ادامه دهد. این کار به مذاق خواهرش تینا خوش نیامده و به دوستانش گفته خواهرش «مهندس واشینگ کلوز» است! او برای تعمیر سیفون وارد آپارتمانی شده است و ادامه ماجرا …
ندا ابوالقاسمی فرد، غزاله خوش سیما، پویان جناتی، ملیکا افسری راد، پانیذ فرازمندنیا بازیگران این نمایش هستند.
نمایش «مهندس واشینگ کلوز» نوشته ابوالفضل بلغندر، طراحی و کارگردانی مهدی رکنی و تهیه کنندگی سینا هاشمی اقدم تا ۲۲ دی ماه ساعت ٢١:٣٠ در سالن شماره سه پردیس صحنه نمایش شهرزاد روی صحنه میرود.
[ad_2]
بنابراین، متن فوق نشان میدهد که طراح و کارگردان نمایش “مهندس واشینگ کلوز” برای اجرای نمایش از متون اجتماعی استفاده کرده است. او معتقد است که انتخاب متونی با محتوای اجتماعی میتواند تأثیرگذاری بر جامعه داشته باشد، به خصوص بر زنان که با مشکلات و محدودیتهای بیشتری مواجه هستند. در نمایشی که او در این پردیس صحنه نمایش اجرا میکند، شخصیت اصلی مرد است که به زن تغییر میدهد تا بتواند بهتر به مخاطبان شوق و انگیزه بدهد و نگاه جامعه به زنان را تغییر دهد. وی همچنین معتقد است که باید از نویسندگان ایرانی و متون ایرانی در نمایشها بیشتر استفاده کرد و برای حمایت از آنها تلاش کرد. با اینحال، وی از نبود حمایت و استقبال از گروههای هنری صحنه نمایش در کشورمان و ضعف حمایت مالی در این زمینه نیز مطرح شد.