خودرویی با استفاده از باتری نانویی به وجود آمده
0 نظر
کرایسلر اخیراً خودروی الکتریکی Halcyon Concept را معرفی کرده است که از باتریهای لیتیوم-گوگرد شرکت لایتن استفاده میکند. این وسایل نقلیه با هدف دستیابی به خودرویی با وزن سبکتر و دوربردتر ساخته شده است، با باتریهایی که عاری از نیکل یا کبالت هستند. این باتریها دارای ۶۰ درصد کربن کمتری نسبت به باتریهای دیگر هستند و از منابع محلی تامین شده اند. با استفاده از فناوری لیتیوم-سولفور و با استفاده از مواد گرافن سهبعدی، لایتن تلاش دارد تا ورود به بازار باتریهای لیتیوم-گوگرد را تسریع کند.
به گزارش دیجیاتور، کرایسلر اخیراً خودروی الکتریکی Halcyon Concept خود را معرفی کرده، خودرویی که در آن قرار است از باتریهای لیتیوم-گوگرد شرکت لایتن (Lyten) استفاده شود. کرایسلر این کار را به عنوان بخشی از هدف خود برای دستیابی به خودرویی با وزن سبکتر و دوربردتر اعلام کرده، باتریهایی که عاری از نیکل یا کبالت هستند.
در اعلامیه کرایسلر درباره Halcyon آمده است که این شرکت باتریهای ۸۰۰ ولتی لیتیوم سولفور لایتن ۸۰۰ را مورد استفاده قرار میدهد، باتریهایی که در آنها از نیکل، کبالت یا منگنز استفاده نمیشود. در نتیجه ۶۰ درصد کربن کمتری نسبت به بهترین باتریهای کلاس امروزی ایجاد شده و مسیری برای دستیابی به پایینترین حد انتشار دیاکسیدکربن هموار میشود.
فناوری لیتیوم-گوگرد مسیری را برای باتریهای EV با بیش از دو برابر چگالی انرژی بیشتر و در نتیجه نصف وزن باتریهای لیتیوم یون حاوی نیکل، کبالت یا منگنز امروزی ارائه میدهد. علم عناصر این باتری نیازی به نیکل، کبالت یا منگنز در کاتد و گرافیت در آند ندارد و به باتری لیتیوم گوگردی اجازه میدهد تا به طور کامل از منابع موجود در آمریکا و اروپا استفاده شود و وابستگی به مناطق دیگر به حداقل برسد.
دن کوک، مدیرعامل لایتن میگوید: «همانطور که Halcyon نمونهای از آینده وسایل نقلیه کاملا برقی نام تجاری کرایسلر است، ما معتقدیم باتریهای لیتیوم-گوگرد ما نشان دهنده بستر نرمافزاری باتری آینده خودروهای الکتریکی است که از طریق زنجیرههای کاملاً محلی تامین میشود. ما توانستهایم از طریق تجاریسازی پیشرفت گرافن سهبعدی، جدول زمانی توسعه لیتیوم-گوگرد را به طور چشمگیری تسریع کنیم.»
فناوری لیتیوم-سولفور به مدت چندین دهه است که شناخته شده بوده و ۲ تا ۳ برابر چگالی انرژی لیتیوم یون را نگه میدارد اما به دلیل چالشهای علمی، دانشمندان چندان امیدوار نیستند که تا پیش از ورود به دهه ۲۰۳۰ محصولات آن وارد بازار شود. لایتن با استفاده از مواد گرافن سهبعدی خود کاتد کامپوزیت گرافن گوگرد ایجاد کرده که شاید بتواند در تسریع ورود به بازار این نوع باتری تاثیرگذار باشد.
در ماه ژوئن، لیتن از افتتاح اولین کارخانه ساخت و ساز باتری لیتیوم-سولفور در سان خوزه کالیفرنیا خبر داد. این خط ساخت و ساز آزمایشی ظرفیت ساخت و ساز ۲۰۰۰۰۰ سلول در سال را دارد.
الکتریکی Halcyon Concept کرایسلر از باتریهای لیتیوم-گوگرد توسط شرکت لایتن استفاده میکند. باتریهای ۸۰۰ ولتی لیتیوم سولفور، بدون استفاده از نیکل، کبالت یا منگنز، ایجاد کربن کمتری نسبت به باتریهای کلاس امروزی، باعث کاهش انتشار دیاکسیدکربن میشود. این فناوری خودروهای الکتریکی با وزن نصفی از باتریهای لیتیوم یون امروزی و با انرژی بیشتر را فراهم میآورد. با استفاده از مواد گرافن سهبعدی، لایتن توانسته است تا کاتد کامپوزیت گرافن گوگرد را ایجاد کند و ورود به بازار باتریهای لیتیوم-سولفور را شتاب دهد. کارخانه ساخت و ساز باتری لیتیوم-سولفور اولین بار توسط لایتن در سان خوزه کالیفرنیا افتتاح شد و ظرفیت ساخت و ساز ۲۰۰۰۰۰ سلول در سال دارد.