مشارکت سه روزه هنرمندان صحنه نمایش شهرستان در جشنواره صحنه نمایش فجر به عنوان یک افتخار کمرنگ

حضور ۳ روزه حق ناچیز هنرمندان تئاتر شهرستان از جشنواره تئاتر فجر

0 نظر


در دوره‌های مختلف جشنواره صحنه نمایش فجر، مشکل حضور هنرمندان و گروه‌های صحنه نمایش مقیم شهرستان در تهران و جشنواره وجود داشته است. این گروه‌ها تنها برای اجرای اثر خود حضور پیدا می‌کردند و مجال و فرصت حضور در ایام جشنواره و دیدن آثار دیگر هنرمندان و حضور در حال و هوای جشنواره را نداشتند. این روند در اکثر دوره‌های جشنواره صحنه نمایش فجر ادامه داشته است و علت این امر به مسائل مالی و برنامه‌ریزی مالی محدود جشنواره صحنه نمایش فجر برمی‌گردد. این موضوع باعث گلایه و انتقاد هنرمندان صحنه نمایش مقیم شهرستان‌ها شده است. حضور این هنرمندان در جشنواره صحنه نمایش فجر نه تنها فضای جشنواره را پرشورتر می‌کند، بلکه ارتباط هر چه بیشتر این هنرمندان با هنرمندان صحنه نمایش شهرها و استان‌های دیگر و همچنین صحنه نمایش تهران را برقرار می‌سازد. همچنین تماشای آثار صحنه نمایش توسط هنرمندان و گروه‌های مختلف، تجربه و اندیشه را تبادل می‌کند و سطح کیفی آثار را ارتقا می‌دهد. برای رفع این مشکل، مدیران جشنواره باید در سازماندهی برنامه‌ریزی مالی و پذیرایی از گروه‌ها اقدامات تازه‌ای انجام دهند تا در برگزاری جشنواره همکاری بیشتری با هنرمندان صحنه نمایش شهرستان‌ها داشته باشند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، در دوره‌های مختلف جشنواره صحنه نمایش فجر یکی از مسایلی که همیشه مطرح بوده، وضعیت حضور هنرمندان و گروه‌های صحنه نمایش مقیم شهرستان در تهران و جشنواره است. در بسیاری از دوره‌ها گروه‌های مقیم شهرستان تنها برای اجرای اثر خود در جشنواره حضور پیدا می‌کردند و مجال و فرصت حضور بیشتر در ایام جشنواره و دیدن آثار دیگر هنرمندان و حضور در حال و هوای جشنواره را نداشتند.

این روند در اکثر دوره‌های جشنواره صحنه نمایش فجر وجود داشته است. این در حالی است که هنرمندان صحنه نمایش مقیم شهرستان‌ها بالاترین حق را برای حضور در تمامی ایام جشنواره صحنه نمایش فجر و تماشای آثار دیگر هنرمندان داخلی و همچنین آثار خارجی را دارند؛ حقی که در اکثر موارد به دلیل مسایل مالی و برنامه‌ریزی مالی محدود جشنواره صحنه نمایش فجر نادیده گرفته می‌شود.

از این رو این گلایه و انتقاد هنرمندان صحنه نمایش مقیم شهرستان‌ها به جشنواره صحنه نمایش فجر وارد است که این رویداد جشنواره‌ای برای هنرمندان صحنه نمایش تهران است و سهم هنرمندان شهرهای دیگر فقط حضوری کوتاه‌مدت آن هم برای اجرای آثارشان است.

حضور هنرمندان و گروه‌های صحنه نمایش مقیم شهرستان‌ها در طول برگزاری جشنواره صحنه نمایش فجر علاوه بر پرشور شدن فضای جشنواره و سالن‌های تئاتری، باعث برقراری ارتباط هر چه بیشتر این هنرمندان با هنرمندان صحنه نمایش شهرها و استان‌های دیگر و همچنین صحنه نمایش تهران می‌شود.

ضمن این‌که تماشای آثار صحنه نمایش توسط هنرمندان و گروه‌های مختلف، به خودی خود در تبادل تجربه و اندیشه موثر است و باعث ارتقای سطی کیفی آثار می‌شود.

امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر درباره نحوه حضور هنرمندان صحنه نمایش مقیم شهرستان که آثارشان در جشنواره چهل و دوم صحنه نمایش فجر حضور پیدا کرده است، به خبرنگار دیجیاتور گفت: واقعیت این است که گروه‌ها یک روز قبل از اجرا در تهران حضور پیدا می‌کنند، روز بعد هم اثرشان را اجرا می‌کنند و یک روز هم برای دیدن کارها و حضور در جلسات نقد و بررسی آثار در جشنواره می‌مانند. البته متن تئاتر‌نویس و کارگردان آثار در صحنه نمایش می‌مانند و باقی اعضای گروه باید به شهرهای خود بازگردند.

وی تاکید کرد: دلیل این کار مسایل اعتباری و مالی جشنواره است. جشنواره چهل و دوم را با همین مقدار برنامه‌ریزی مالی‌ای که برای آن تعیین شده باید سازماندهی کنیم و علیرغم میل باطنی‌مان برنامه‌ریزی مالی اجازه نمی‌دهد بیشتر از این پذیرای هنرمندان مقیم شهرستان‌ها در جشنواره باشیم.

دبیر اجرایی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر افزود: ما هم دوست داریم که جشنواره به شکلی برگزار شود که پذیرای هنرمندان صحنه نمایش شهرستان‌ها در طول زمان برگزاری این رویداد باشیم ولی با واقعیت اعتبار و برنامه‌ریزی مالی ما این امر امکان‌پذیر نیست.

شفیعی یادآور شد: امسال تلاش کردیم بخش اعظم همین اعتبار محدود جشنواره فجر به دست هنرمندان برسد و از هزینه‌های جانبی خودداری کنیم تا هم به لحاظ ساخت و ساز و هم جوایز برای هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره هزینه شود.

وی تصریح کرد: ما کم‌خرج‌ترین دبیرخانه چهل و یک سال جشنواره صحنه نمایش فجر هستیم چه از بعد نیروی انسانی و چه از لحاظ هزینه‌های جاری. البته منظور این نیست که همکاران در گذشته خرج‌های زیادی داشتند بلکه آن‌ها نیز سعی کردند بهترین سازماندهی خود را داشته باشند.

دبیر اجرایی جشنواره صحنه نمایش فجر چهل و دوم اظهار کرد: ما از ابتدا سعی کردیم کمی مالی‌تر عمل کنیم و سقف کمک‌هزینه‌ها را به همه گروه پرداخت می‌کنیم. تلاش‌مان بر این است همین اعتبارات را صرف ساخت و ساز و جوایز کنیم.

شفیعی در ادامه سخنان خود توضیح داد: هزینه هتل و پذیرایی بخش مهمی از برنامه‌ریزی مالی جشنواره فجر را صرف می‌کند. اگر این مساله را بتوان در دوره‌های بعد سازماندهی کرد و در قالب کمک‌هزینه به گروه‌ها اختصاص داد تا خود گروه برای مکان اقامت و پذیرایی برنامه‌ریزی و سازماندهی کند، مانند خیلی از فستیوال‌های جهان، اتفاق بهتری است. گروه برنامه‌ریزی مالی خوبی را دریافت کند و برنامه‌ریزی مکان اقامت و پذیرایی را انجام دهد و جشنواره بحث سالن و امکانات اجرایی را بر عهده داشته باشد. این اتفاق خیلی به نفع گروه‌های تئاتری خواهد بود. شاید گروه مالی‌تر عمل کند تا مانده بیشتری برایش وجود داشته باشد.


حضور هنرمندان و گروه‌های صحنه نمایش مقیم شهرستان‌ها در جشنواره صحنه نمایش فجر علاوه بر افزایش پرشوری فضای جشنواره و سالن‌های تئاتری، باعث برقراری ارتباط هنرمندان با هم می‌شود. تماشای آثار صحنه نمایش تاثیر موثری در ارتقاء کیفیت آثار دارد. مسائل مالی و برنامه‌ریزی مالی محدود جشنواره صحنه نمایش فجر باعث شده به حضور هنرمندان مقیم شهرستان‌ها در جشنواره توجه کمتری شود. تلاش‌هایی صورت گرفته است تا اعتبارات جشنواره برای ساخت و ساز و جوایز هنرمندان مصرف شود. با اختصاص کمک‌هزینه به گروه‌ها برای مکان اقامت و پذیرایی، گروه‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی و سازماندهی را خودشان با همکاری برگزارکنندگان جشنواره انجام دهند و این بهترین گزینه برای بهره‌برداری بهتر از برنامه‌ریزی مالی جشنواره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *