برای خودروهایش، “جیلی” ماهواره‌ها را به مدار زمین فرستاد.

«جیلی» برای خودروهایش ماهواره به مدار زمین فرستاد


شرکت چینی جیلی، دومین محموله ای را که شامل ماهواره های خود است، به مدار زمین فرستاد. این شرکت پیش‌بینی می‌کند تا سال 2025 بیش از 70 ماهواره در مدار زمین داشته باشد و در نهایت شبکه‌ای با 240 ماهواره بسازد. این ماهواره‌ها قابلیت‌های تجاری و حسگری را دارند و از راه دور تصویربرداری و سنجش را با وضوح بالا انجام می‌دهند. هرچند که این شبکه ماهواره‌ها تحت نظارت ارتش چین است، اما حکومت به شرکت‌های خصوصی اجازه تامین مالی در تولیدی فضایی کشور را داده است و شرکت‌های تجاری در این زمینه فعالیت می‌کنند. تمرکز این شرکت‌ها بیشتر بر روی ساخت ماهواره است و سایر شرکت‌ها نیز در ساخت وسایل پرتاب فضایی کوچک تلاش می‌کنند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز، این دومین محموله ای است که جیلی به مدار زمین می فرستد.

ماهواره های مذکور از مقر پرتاب ماهواره شیچانگ واقع در ایالت سیچوان به فضا پرتاب شده اند. جیلی پیش بینی می کند تا ۲۰۲۵ میلادی ۷۲ماهواره در مدار زمین داشته باشد و تصمیم دارد در نهایت خوشه ای با ۲۴۰ ماهواره در مدار زمین بسازد.

نخستین عملیات پرتاب ماهواره شرکت چینی در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی انجام شد. جیلی اعلام کرد این شبکه ماهواره ای علاوه بر فراهم کردن پشتیبانی مکان یابی دقیق برای خودروهای خودران، قابلیت های تجاری، مانند ایجاد ارتباط برای مشتریان خودروهای برقی نیز دارد.

ماهواره های مذکور مجهز به قابلیت های حسگری از راه دور با AI هستند و می توانند تصویربرداری سنجش از راه دور را با وضوح بالا یک تا ۵ متر ارائه می دهند.

شبکه ماهواره های چینی تحت نظارت ارتش این کشور هستند اما حکومت از ۲۰۱۴ میلادی به شرکت های خصوصی اجازه سرمایه گذاری در تولیدی فضایی کشور را می دهد. از آن زمان تاکنون شرکت های تجاری که برخی از آنها از سوی حکومت های محلی پشتیبانی می شوند، وارد این تولیدی شده اند. تمرکز بیشتر این شرکت ها نیز روی ساخت ماهواره است، بقیه موسسات نیز سعی دارند وسایل پرتاب فضایی کوچک از جمله موشک های چندبار مصرف بسازند.


جیلی در نهایت قصد دارد خوشه ای با ۲۴۰ ماهواره در مدار زمین بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *