میزان ساخت و ساز روزانه بنزین به ۱۳۰ میلیون لیتر میرسد.

تولید روزانه بنزین به ۱۳۰ میلیون لیتر می‌رسد


صبح روز یکشنبه، جلیل سالاری در آئین کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال در پالایشگاه تهران حضور یافت و اعلام کرد که براساس توافق با وزارت جهاد زراعت، چند سال آینده تعداد این نهال‌ها به ۵ میلیون برسیده و در شرکت‌های زیرمجموعه پالایشی و پالایشگاه‌های ده‌گانه غرس خواهند شد. وی همچنین از استانداردهای سختگیرانه در حفظ اکوسیستم در تأسیسات پالایشی و پالایشگاه‌ها و هدف از اختصاص ۳۰ تا ۳۵ درصد فضای عملیاتی به درختکاری و فضای سبز خبر داد. در زمینه ساخت و ساز بنزین و منابع انرژی فشرده نیز اظهاراتی داشت و اهمیت بهینه‌سازی مصرف انرژی و کیفی‌سازی خودروها را برجسته کرد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت منابع هیدروکربن، جلیل سالاری صبح روز یکشنبه (۱۵ بهمن‌ماه) همزمان با ایام دهه فجر در آئین کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال به همت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در منابع هیدروکربن تهران در محل پالایشگاه تهران با حضور مدیران تولیدی پالایش و جهاد زراعت در جمع خبرنگاران گفت: برای پاسداشت طبیعت و حفظ اکوسیستم در قالب توافقی با وزارت جهاد زراعت، ۵۰۰ هزار اصله نهال در شرکت‌های زیرمجموعه پالایشی و پالایشگاه‌های ده‌گانه غرس خواهیم کرد و طبق برنامه‌ریزی‌ها این عدد طی چند سال آینده به ۵ میلیون می‌رسد.

وی افزود: ما استانداردهای سختگیرانه‌ای در زمینه حفظ اکوسیستم داریم که مرتب در تأسیسات پالایشی در حال پایش است، افزود: یکی از استانداردها نیز اختصاص ۳۰ تا ۳۵ درصد از فضای عملیاتی پالایشگاه‌ها به درختکاری و فضای سبز است که هم‌اکنون و طبق پایش‌های سازمان حفاظت اکوسیستم بیش از این استاندارد پیش رفته‌ایم.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور پالایش و پخش تأکید کرد: اکنون در زمینه خاموشی مشعل‌ها به جلوگیری کامل گازسوزی در مشعل‌ها نزدیک شده‌ایم و تنها یک یا دو پالایشگاه باقیمانده است که در حال اجراست.

۳ برابر جهان مصرف بنزین داریم

سالاری تصریح کرد: در زمینه ساخت و ساز استاندارد ما بیش از استاندارد جهانی و حتی تا سه برابر است، نزدیک ۱۱۵ میلیون مترمکعب بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب منابع انرژی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور مصرف می‌شود که رقم بالایی به نظر می‌آید و نیازمند بهینه‌سازی است.

وی تأکید کرد: لازم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود، هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به موازات ساخت و ساز بنزین، احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرح‌هایی در زمینه کیفی‌سازی و ساخت و ساز و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی (صمت)، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های پالایشی برای تثبیت ظرفیت ساخت و ساز بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در عمده کلانشهرها بر اساس تکالیفی که داریم بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو توزیع می‌شود، در زمینه دیگر فرآورده‌های نفتی هم تا سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو می‌رسیم.

سالاری افزود: در حوزه منابع هیدروکربن‌کوره طرح‌های جامعی در همه شرکت‌های پالایشی طراحی شده است که به‌تدریج اجرایی می‌شوند، در این زمینه به همکاری میان‌دستگاهی نیاز داریم زیرا طرح‌های ما بیشتر محیط زیستی هستند، از این رو تسریع در صدور مجوزها الزامی است.

مصوبه‌ای برای قیمت سوم بنزین نداشته‌ایم

وی با تأکید بر اینکه درباره نرخ سوم بنزین، مصوبه و ابلاغیه‌ای نداشته‌ایم، گفت: بازرگانی بین‌الملل بنزین هم تنها در شرایطی که پالایشگاه‌ها تعمیرات اساسی دارند، انجام می‌شود.

۳ هزار اصله نهال در شرکت پالایش منابع هیدروکربن تهران کاشته خواهد شد که در این مراسم چند نهال به صورت نمادین ازسوی مدیران تولیدی پالایش و جهاد زراعت و مدیران محلی شهرستان ری غرس شد.


جلیل سالاری صبح روز یکشنبه (۱۵ بهمن‌ماه) در آئین کاشت ۵۰۰ هزار اصله نهال در منابع هیدروکربن تهران حضور داشت. طبق برنامه‌ریزی‌ها این عدد طی چند سال آینده به ۵ میلیون می‌رسد. بیش از استاندارد پیش رفته‌ایم در حوزه حفظ اکوسیستم و اکنون تنها یک یا دو پالایشگاه باقیمانده است که در حال اجراست. مصرف بنزین در کشور سه برابر جهان است و باید بهینه‌سازی شود. لازم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود و ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد. احداث پالایشگاه‌های نو و کیفی‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی گام‌های جدی برداریم. در عمده کلانشهرها بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو توزیع می‌شود و در زمینه دیگر فرآورده‌های نفتی هم تا سال ۱۴۰۴ به استاندارد یورو می‌رسیم. برای تسریع در صدور مجوزها در حوزه منابع هیدروکربن‌کوره به همکاری میان‌دستگاهی نیاز داریم. برای نرخ سوم بنزین مصوبه و ابلاغیه‌ای نداشته‌ایم و بازرگانی بین‌الملل بنزین تنها در شرایط تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *