تنوع‌بخشی در محصولات آبزی، عامل اصلی توسعه تولیدی شیلات است.

توسعه صنعت شیلات مستلزم تنوع‌بخشی در محصولات آبزی


رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان درباره توسعه شیلات و صنایع مرتبط با آن صحبت کرده است. او با اشاره به اینکه توسعه شیلات بستگی به توسعه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی دارد، از ایجاد، تقویت و توسعه بازار آبزیان و محصولات شیلاتی نیز صحبت می‌کند. او اعتقاد دارد که برای توسعه بازار آبزیان باید بر روی تغییر علایق و سلایق مردم و توسعه میراث مصرف کنندگان کار کرده و محصولات مطابق با سلایق گروه‌های مختلف مصرف کنندگان ساخت و ساز کنیم. همچنین، تنوع در طعم، شکل و بافت محصولات آبزیان را لازم می‌داند و معتقد است که این کار باعث افزایش تقاضا و رغبت به تامین مالی در حوزه شیلات و رونق این بخش خواهد شد. او برآن است که توسعه دانش مالی شیلاتی کشور به تحقق اهداف سازمان شیلات ایران کمک خواهد کرد.

به گزارش دیجیاتور، سیدحسن جلیلی، رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان با اشاره به این‌که یکی از ارکان توسعه دریا محور حوزه شیلات است، گفت: توسعه شیلات منوط به توسعه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی است که این نیز به نوبه خود مستلزم ایجاد، تقویت و توسعه بازار آبزیان و محصولات شیلاتی است.

وی اظهار کرد: برای توسعه بازار آبزیان دو مسیر در پیش رو داریم. یکی مسیر مربوط به میراث‌سازی و افزایش تقاضا که برای تحقق این مهم باید روی تغییر علایق، سلایق، نوع تقاضا و نیز میراث در گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان، با توجه به گستردگی اقلیم و سرزمینی ایران کار کنیم که مردم اقصی نقاط کشور به مصرف فرآورده‌های دریایی علاقه‌مند شوند، این امر می‌تواند با معرفی محصولات، میراث‌سازی، آموزش و اقداماتی از این دست محقق شود.

جلیلی ادامه داد: راه دیگر دستیابی به بازار، طراحی و ساخت و ساز محصولات مطابق سلایق گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان است. برای مثال برای گروه‌های مختلف سنی، درآمدی، جغرافیای محل زندگی، شرایط زندگی شهری و کاشانه‌ای و نظایر این‌ها، با ایجاد تنوع در طعم، شکل و بافت، محصولاتی را طراحی و فرموله کنیم.

رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان تصریح کرد: بدیهی است که این کار مستلزم تنوع‌بخشی هرچه بیشتر به فرآورده‌های آبزیان است تا جایی که بتواند پاسخگوی خواسته‌ها و ترجیحات مصرف‌کننده باشد، بنابراین افزایش تقاضا، رغبت به تامین مالی و جذب سرمایه را نیز بیشتر خواهد کرد.

به گفته وی، این امر باعث افزایش مزیت نسبی تامین مالی در حوزه شیلات و رونق این بخش خواهد شد که از جمله مباحث بسیار مهمی است که در بحث توسعه دانش مالی دریا محور در راستای تحقق اهداف سازمان شیلات ایران، برای توسعه دانش مالی شیلاتی کشور دنبال می‌کنیم.


توسعه شیلات منجر به توسعه فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات شیلاتی می‌شود. توسعه بازار آبزیان به دو شیوه ممکن است: تغییر علایق و سلایق مصرف‌کنندگان و طراحی و ساخت و ساز محصولات متناسب با سلایق گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان. افزایش تقاضا باعث رغبت به تامین مالی و جذب سرمایه در حوزه شیلات می‌شود و در نهایت باعث توسعه دانش مالی شیلاتی کشور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *