تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی؛ محور گفتگوهای دیپلماتیک تهران-آنکارا

تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی، محور مذاکرات تهران- آنکارا


در این متن آمده است که وزیر منابع هیدروکربن ایران، جواد اوجی، به ترکیه مسافرت کرده است تا برای افزایش همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی مذاکره کند. او با آلپ ارسلان بیرقدار ملاقات و گفتگو کرده و قراردادهایی مانند تمدید قرارداد فروش خارجی گاز به ترکیه، فروش خارجی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور، تامین مالی شرکت‌های ترکیه‌ای در تولیدی منابع هیدروکربن ایران و صدور خدمات فنی و فناوری طراحی ایران را مورد بررسی قرار داده است. همچنین، رئیس‌جمهور ایران، سید ابراهیم رئیسی نیز به آنکارا مسافرت خواهد کرد تا با مقام‌های بلند پایه ترکیه دیدار کند. مسافرت وزیر منابع هیدروکربن، قبل از مسافرت رئیس‌جمهوری برای نهایی کردن قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که قرار است بین دو کشور امضا شود، صورت گرفته است. در ادامه مسافرت رئیس‌جمهوری نیز شامل دیدار با رجب طیب اردوغان و برگزاری نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه است. نشست مطبوعاتی و حضور رؤسای‌جمهوری در نشست مشترک بازرگانان و فعالان مالی از دیگر برنامه‌های این مسافرت خواهد بود. هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه در حالی برگزار می‌شود که نشست پیشین آن در جریان مسافرت رسمی رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران صورت گرفته است و در آن دو طرف بر توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های مختلف توافق کرده‌اند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت منابع هیدروکربن، جواد اوجی به‌منظور مذاکره بر سر محورهای همکاری‌های تهران و آنکارا در حوزه انرژی به‌ویژه تمدید قرارداد فروش خارجی گاز ایران به ترکیه، آغاز گفتگوهای دیپلماتیک برای افزایش فروش خارجی گاز، فروش خارجی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور همسایه، تامین مالی شرکت‌های ترکیه‌ای در تولیدی منابع هیدروکربن ایران و صدور خدمات فنی و فناوری طراحی ایران راهی آنکارا شد و با آلپ ارسلان بیرقدار دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین حال، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری امروز برای دیدار با مقام‌های بلندپایه سیاسی ترکیه به آنکارا مسافرت می‌کند.

شایان ذکر است که مسافرت وزیر منابع هیدروکربن پیش از مسافرت رئیس‌جمهوری با هدف مذاکره و نهایی کردن قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که قرار است بین دو کشور امضا شود، انجام شده است.

رئیس‌جمهوری به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و به منظور انجام مسافرت رسمی، صبح امروز در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی و مالی عازم آنکارا پایتخت ترکیه می‌شود، این مسافرت قرار بود که میانه دی‌ماه انجام شود که به‌دلیل حمله تروریستی کرمان به تعویق افتاد.

برنامه مسافرت از این قرار است که رئیسی پس از استقبال رسمی از سوی رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست رئیس‌جمهوری دو کشور برگزار می‌شود.

نشست مطبوعاتی و حضور رؤسای‌جمهوری در نشست مشترک بازرگانان و فعالان مالی از دیگر برنامه‌های این مسافرت خواهد بود.

هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه در حالی طی مسافرت رئیس‌جمهوری به آنکارا برگزار خواهد شد که نشست پیشین آن (هفتمین نشست) اواخر تیرماه ۱۴۰۱ و در جریان مسافرت رسمی رئیس‌جمهوری ترکیه به تهران برگزار شد که در جریان آن نشست، دو طرف بر توسعه مناسبات و ارتقای روابط در حوزه‌های مالی، زیرساختی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی توافق کردند.


در نتیجه، جواد اوجی مذاکراتی برای افزایش فروش خارجی گاز و فروش خارجی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی ایران به ترکیه را آغاز کرد. همچنین، تامین مالی شرکت‌های ترکیه‌ای در تولیدی منابع هیدروکربن ایران و صدور خدمات فنی و فناوری طراحی ایران نیز راهی آنکارا شد. از طرف دیگر، سید ابراهیم رئیسی نیز به آنکارا مسافرت کرده و برای دیدار با مقام‌های بلندپایه سیاسی ترکیه از مسافرت رئیس‌جمهوری پیشی گرفته است. هدف این سفرها مذاکره و نهایی کردن قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی بود که بین دو کشور قرار است امضا شوند. علاوه بر این، هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه نیز در حضور رؤسای‌جمهوری برگزار خواهد شد. در نشست پیشین این شورا که بین دو رئیس‌جمهوری در تهران برگزار شد، دو طرف بر توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف توافق کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *