تعرفههای علوم درمانی دو قیمتی؛ راهکار برای بقاء پزشکان در مناطق محروم
0 نظر
در متن فوق به چالشها و مشکلات مربوط به تعرفههای تشخیصی درمانی در جامعه علوم درمانی اشاره شده است. براساس ماده ۸ و ۹ مقررات پوشش ریسک همگانی سلامت، شورای عالی پوشش ریسک سلامت مکلف است تعرفههای خدمات سلامت را بر اساس قیمتهای واقعی تعیین کند، اما به نظر میرسد که این وظیفه به درستی انجام نمیشود. اعتراضاتی از سوی جامعه علوم درمانی وجود دارد که تعرفهها به صورت واقعی تعیین نمیشود و همچنین نرخ تورم در تعیین تعرفهها مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین بحثهایی در مورد تغییر ترکیب شورا، تعرفههای علوم درمانی بر اساس نرخ تورم و تعرفههای دو نرخی برای پزشکان مطرح شده است.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، شاید مهمترین چالش نخ نما و تکراری جامعه علوم درمانی در ماههای پایانی سال، موضوع تعرفههای تشخیصی درمانی باشد که هنوز که هنوز است؛ فکر و ذهن جامعه علوم درمانی را مشغول خود ساخته است.
بر اساس ماده ۸ مقررات پوشش ریسک همگانی سلامت و ماده ۹ مقررات احکام دائمی کشور، شورای عالی پوشش ریسک سلامت مکلف است تعرفههای خدمات سلامت را بر اساس قیمتهای واقعی و نرخ سرانه حق پوشش ریسک درمانی، قبل از تصویب برنامهریزی مالی سال بعد در هیأت وزیران تعیین و به تصویب آنها برساند اما در سالهای اخیر شورای عالی پوشش ریسک سلامت به این وظیفه خود به درستی عمل نکرده و باعث تعیین تعرفههای دستوری شده است.
اولین اعتراض؛ ترکیب شورای عالی پوشش ریسک سلامت!
یکی از سوالات جامعه علوم درمانی از دست اندرکاران حوزه سلامت و کسانی که تعرفهها را تعیین میکنند، این است که آیا این تعرفهها واقعی است.
به باور جامعه علوم درمانی، تعرفهها هرگز واقعی محاسبه و تعیین نمیشود و همین موضوع، محل اختلاف ارائه دهنده خدمت و کسانی است که در شورای عالی پوشش ریسک سلامت، برای تعیین تعرفهها تصمیم میگیرند.
محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام علوم درمانی ایران، با عنوان این مطلب که ترکیب شورای عالی پوشش ریسک سلامت باید تغییر کند، گفت: سازمانهای پوشش ریسک گر باید بر اساس قیمت تمام شده خدمات، تعرفهها را محاسبه کنند و سپس متناسب با نرخ واقعی تورم در حوزه بهداشت و درمان هر ساله آن را افزایش دهند.
وی افزود: اگر قیمت تمام شده خدمات، محاسبه و متناسب با نرخ واقعی تورم دیده شود، سازمان نظام علوم درمانی و سازمان سلامت هم میتوانند به شکل خیلی قاطعتر نظارت کنند که کسی خارج از حدود رفتار نکند.
در همین حال، سعید کریمی معاون درمان سازمان سلامت هم معتقد است که ترکیب شورای عالی پوشش ریسک باید تغییر کند.
وی گفت: پوشش ریسک خودش خریدار است و خودش هم قیمت گذار است، کدام خریداری قیمت واقعی میگذارد و اختیار هم دست خودشان است و پرداخت آخرش هم دست خودشان است. ترکیب شورای عالی پوشش ریسک باید حتماً عوض شود و این مقررات میخواهد و خواهش میکنم مجلس حتماً ورود کند. در قوانین داریم که باید تعرفه بر اساس قیمت تمام شده باشد.
اعتراض دوم؛ تعرفهها متناسب با نرخ تورم تعیین شود
جامعه علوم درمانی یک حرف دارد و آن هم، تعیین تعرفهها طبق نرخ واقعی و منطبق با تورم روز باشد.
موضوعی که هرگز اتفاق نیافتاده و همین موضوع، محل بحث و اختلاف جامعه علوم درمانی با شورای عالی پوشش ریسک سلامت است.
سعید کریمی معاون درمان سازمان سلامت، با عنوان این مطلب که روند تعرفه گذاری در ۲۰ سال گذشته به شدت سرکوب شده است، گفت: ویزیت پزشک عمومی در بخش دولتی ۳۰ هزار تومان است و اینها انگیزهها را از بین میبرد؛ ما حتماً باید مسیر تعرفه را اصلاح کنیم.
وی افزود: اصلاح مسیر تعرفههای علوم درمانی به این معنی نیست که مردم از جیب بدهند، مردم وقتی کار کردند حق پوشش ریسک خودشان را داده اند و این پوشش ریسکها هستند که باید تعرفههای واقعی را بپردازند که این خدمت با قوت ادامه یابد.
کریمی با اشاره به موضوع تعادل منابع و مصارف، افزود: میگویند چون منابع نیست، پس مصارف هم همین است و این نگاه، میشود ویزیت ۳۷ هزار تومانی در بخش دولتی؛ در حالی که ما باید منابع را افزایش دهیم نه اینکه مصارف را فریز کنیم.
وی ادامه داد: میگویند دستمزد پزشک و جراح را با دلار و کشورهای دیگر مقایسه نکنید، اما با حداقل دستمزد که میشود مقایسه کرد. چرا باید دستمزد جراح ما بعد از ۱۲ سال ۲ برابر شود، در حالی که حداقل حقوق ۱۵ برابر شده است. این یک سوال است.
تعیین تعرفهها باید به صاحبش بازگردد
یوسف کاظمی رئیس مجمع عمومی سازمان نظام علوم درمانی ایران، با عنوان این مطلب که تعرفهگذاری حق ماست، گفت: متأسفانه بر اساس یک ایدئولوژی پوپولیستی و مندرس، چند سال پیش این حق از ما گرفته شد و اعتراضهای مکرری به این اشتباه فاحش داشتیم و اکنون هم به دنبال این هستیم که این حق به ما برگردد.
وی افزود: سال قبل دیدیم جلسات مختلفی با شورای عالی پوشش ریسک سلامت که ترکیبش هم متأسفانه از ۹ نفر، فقط سازمان نظام علوم درمانی به عنوان ارائه دهنده خدمت حضور دارد و بقیه به عنوان خریداران خدمت هستند؛ یک رقمی را مشخص کرده و مورد قبول واقع شد. این مصوبه به سازمان برنامه و برنامهریزی مالی رفت و در کمال شگفتی دیدیم که معاونت سازمان برنامه برنامهریزی مالی این رقم را تغییر داده و به هیأت وزیران برای تصویب ارسال شد که این روش مدیریتی سلیقهای فاجعهبار است و متأسفانه اعتراضهای سازمان نظام علوم درمانی هم به جایی نرسید.
تعرفههای علوم درمانی باید دو نرخی شود
تعرفههایی که برای پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، دندانپزشک و…، تعیین میشود؛ واقعی نیست و به همین دلیل، با کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص و…، در شهرهای دور از مراکز استانها مواجه هستیم.
رضا لاریپور سخنگوی سازمان نظام علوم درمانی، با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم توجه ویژه به پزشکان جوان است که در مناطق مختلف کشور مشغول خدمت هستند، گفت: همکاران بسیاری به دلایل مختلفی که بخش کوچکی از آن شاید مسائل معیشتی باشد، به مهاجرت روی میآورند که صرفاً مهاجرت جغرافیایی از کشوری به کشور دیگر نیست؛ بلکه مهاجرت درون شغلی است یعنی فرد از حرفه خود جدا میشود و به حرفه دیگری روی میآورد.
وی افزود: تا زمانی که تعرفهها مطابق مقررات و بر اساس منطق و قیمت تمام شده واقعی خدمات دیده نشود و مطب به مثابه یک بنگاه مالی، درمانگاه، کلینیک و بیمارستان نتواند سودآوری داشته باشد، بدیهی است که رشته علوم درمانی دچار آسیب میشود و در نهایت متضرر اصلی مردم هستند که از ارائه خدمات با کیفیت درمانی محروم خواهند شد.
حالا که تعرفهها واقعی نمیشود، حداقل میتوان برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و دور از کلانشهرها، به گونهای عمل کرد که انگیزهها برای نیامدن به پایتخت و سایر کلانشهرها، تقویت شود. یعنی، تعرفهها را برای شهرهای دور از پایتخت و مراکز استانها، بیشتر از تعرفه مصوب دید و در کنار آن، آپشن هایی در نظر گرفت که بتواند پزشک را ترغیب کند تا در همان منطقهای که هست، بماند. شاید از این طریق بشود تا حدود زیادی به عدالت در توزیع پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق دور از پایتخت و مراکز کلانشهرها امیدوار بود.
تعرفه های علوم درمانی نباید بر اساس تورم تعیین شود. ترکیب شورای عالی پوشش ریسک باید تغییر کند. تعرفه های خدمات سلامت باید بر اساس قیمت های واقعی و نرخ سرانه حق پوشش ریسک درمانی تعیین شود. تعرفه های علوم درمانی باید بر اساس تمام شده خدمات و تورم محاسبه شود. به عنوان مطلب از آن خود که می توانند مصارف را افزایش دهند. تعرفه های خدمات سلامت باید بر اساس قیمت های واقعی و تورم محاسبه شود.