تصمیم‌های آنی خودمان پی به بازار سهام می‌برد

تصمیم‌های لحظه‌ای خودزنی به بورس است


در آخرین روز معاملات دی ماه در بازار سرمایه، حرکتی پر عرضه مشاهده شد که منجر به صف فروش نمادهایی شد که قبلاً تجربه صف فروش نداشته بودند. شستا یکی از نمادهایی بود که پس از مدت زمانی صف فروش شدن را تجربه کرد. علاوه بر این، تغییرات نرخ خوراک در صنایع باعث چرخش بازار شده و روابط حکومتی گذار به سود این صنایع تمایل داشته است. همچنین، عرضه‌های بالقوه در بازار در روزهای اخیر باعث چرخش بازار و تغییر نرخ شد. باید توجه کرد که مشکل بازار سهام بیشتر ناشی از مسائل داخلی است و نه مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای. همچنین، تزریق بی‌اعتمادی و تغییر محتمل رفتار بازار کاهش تقاضا و افزایش پله‌های خروج از بازار را نشان می‌دهند. در صورت عدم افزایش جذابیت بازار سرمایه، رخ دادن اتفاقات ناگواری مانند خروج گروهی از بازار سهام قابل‌تصور است.

علی فراقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با بیان این که در آخرین روز معاملاتی دی ماه شاهد حرکتی پر عرضه در بازار بودیم، گفت: این هیجان باعث شد نمادهایی که مدت‌ها صف فروش را تجربه نکرده بودند و بیشتر در مدار تعادل بودند به صف فروش برسند و می‌توان در رأس آن نمادی مانند شستا را نام برد که در اکثریت چند ماه اخیر با تعادل مثبت و منفی به کار خود پایان داده بود و حال پس از گذشت مدت زمان بسیاری دوباره صف فروش شدن را تجربه کرد.

فراقی افزود: موردی که به میان می‌آید مقایسه چرخش اردیبهشت ماه بازار است که پس از مدت زمان بسیاری شفاف سازی نشان از تغییرات نرخ خوراک در صنایعی از بازار داشت که عملاً جز یکی از سود ساز ترین صنایع بازار بودند و باعث شد به وضوح شاهد تمایل دست درازی روابط حکومتی گذار به سود این صنایع در بازار باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته‌ای که مدنظر است در چند روز معاملاتی اخیر شاهد عرضه‌های بالقوه‌ای در بازار بودیم که باعث چرخش بازار از محدوده دو میلیون و صد و نود هزار واحد شاخص شکل گرفت و حتی برخی از افراد که این موارد، خصوصاً عرضه شنبه را ناشی از تنش‌ها می‌دانستند ولی به این موضوع دقت نکرده بودند که مشکل بازار سهام بر اساس مشکلات داخلی است نه مسائل بین المللی و منطقه‌ای.

فراقی با بیان این که شاهد انتشار نامه‌ای برای افزایش نرخ خوراک پالایشی‌ها بودیم که پرده از عرضه‌های چند روز قبل را برداشت، گفت: چند روز قبل تر عرضه‌های نسبتاً شدت گرفته ناشی از چه اتفاقی در بازار است و عملاً ریسک و توجه بازار به اتفاقات برون مرزی و عملاً امنیتی نبود و بازار شاهد تجربه ریسکی درون مرزهای خود از سمت روابط حکومتی گذار و مجری بود که برخی از افراد را با توجه به اطلاع زودتر به سمت فروش و عقب نشینی از بازار در این وهله که انتظار حرکتی دیگر و رو به بالا از بازار می‌رفت هدایت کرد.

فراقی با بیان این که در این ناحیه حساس بازار شاهد تزریق بی اعتمادی در بازار هستیم، گفت: به خوبی می‌توان انتظار کاسته شدن عده زیادی از تقاضا کنندگان در بازار را دانست که حتی به صورت دسته‌ای با رفتاری تکرار شونده به سمت پله‌های خروج بازار حرکت کنند و هم نظر روی دکمه فروش نمادهای خود در بازار بزنند موردی که شاید در نحوه رفتار افراد غیرمنطقی به نظر برسد ولی عملاً در وضعیت حاضر شکل گرفته بازار گزینه کنار رفتن از آن منطقی‌ترین باشد و روابط حکومتی گذار باید با تغییر شرایط فعلی جذابیت‌های بازار سرمایه را به شدت افزایش یابد وگرنه رخ دادن اتفاقاتی مانند اردیبهشت امسال و خروج گروهی مردم از بازار سهام دور از دسترس نیست.


در آخرین روز معاملاتی دی ماه، در بازار شاهد حرکتی پر عرضه بودیم. برخی از نمادها که مدت‌ها صف فروش را تجربه نکرده بودند به صف فروش برسیدند. به عنوان مثال، نماد شستا که در چند ماه اخیر به تعادل رسیده بود و حالا دوباره صف فروش را تجربه می‌کند. مقایسه چرخش اردیبهشت ماه بازار نشان می‌دهد که تغییرات نرخ خوراک در صنایعی باعث شده به وضوح تمایل به سود این صنایع را داشته باشیم. اخیراً عرضه‌های بالقوه در بازار باعث چرخش بازار از محدوده ۲ میلیون و صد و نود هزار واحد شاخص شده است و مشکل بازار سهام بر اساس مشکلات داخلی است نه مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای. در چند روز اخیر، عرضه‌های نسبتاً شدید از نتایج برخی اتفاقات در بازار است که به ریسک و توجه بازار به اتفاقات برون مرزی و امنیتی نبود و بازار تجربه ریسکی درون مرز خود را داشته است. در حال حاضر در بازار، تزریق بی‌اعتمادی قابل توجهی دیده می‌شود و ممکن است تقاضا کنندگانی در بازار به سمت پله‌های خروج بازار حرکت کنند و نمادهای خود را به فروش برسانند. در شرایط فعلی، مکانیزم کنار رفتن از بازار سهام بهترین راه حل به نظر می‌رسد و روابط حکومتی‌گذار باید جذابیت بازار سرمایه را افزایش دهد. در غیر این صورت، اتفاقاتی مانند اردیبهشت امسال و خروج گروهی مردم از بازار سهام ممکن است رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *