تشکیل کمیته برای تسهیل تأمین مالی طرحها با همکاری شرکت پروژه سهامی عام
0 نظر
این متن گزارش میدهد که وزارت دانش مالی اقدامات مختلفی را برای تسهیل تأمین مالی پروژهها و بنگاههای مالی در ایران انجام داده است و از روشهای غیر بانکی برای تأمین مالی استفاده کرده است. این اقدامات شامل تغییرات در بازار سهام اوراق بهادار، افزایش مالیاتی و انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس است. همچنین، وزارت دانش مالی اقداماتی در راستای حمایت و توسعه دانش مالی دانشبنیان انجام داده و اقدامات برای رفع موانع ساخت و ساز دانشبنیان انجام داده است.
به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت دانش مالی، سیدعلی روحانی با اشاره به تدوین احکام پیشنهادی در راستای استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه برای حضور و مشارکت بخش خصوصی را از رویکردهای جدی حکومت سیزدهم در تنوع بخشی به تأمین مالی پروژهها و بنگاههای مالی برشمرد و اظهار کرد: تحولات بازار سهام در سال پیش از استقرار حکومت سیزدهم و ریزش شاخص کل بازار سهام اوراق بهادار در مرداد ماه آن سال موجب اخذ رفتار محتاطانه سرمایهگذاران در بازار سهام شد و از طرفی با توجه به حجم بالای پروژههای ناتمام در کشور، روند نزولی انباشت سرمایه و نقش تحولات دانش مالی کلان بهویژه در حوزه ارزی در توجیهناپذیر شدن مالی پروژههای دارای توجیه مالی در گذشته، تسریع در اجرا و بهرهبرداری از پروژههای نیمهتمام بیش از گذشته ضرورت یافته است. از آنجا که استقرار نرخ تورم در سطوح بالا در نهایت منجر به اتخاذ تصمیم درخصوص اجرای روابط حکومتی کنترل مقداری ترازنامه شد، عملاً تأمین مالی پروژهها با محدودیت تأمین مالی ازطریق سیستم بانکی مواجه شده بنابراین در این برهه زمانی، بهرهگیری از سایر ابزارهای تأمین مالی اولویت یافت.
وی افزود: مشارکت در تدوین آئیننامه معاملات سهام و سازماندهی منابع نقدی در صندوق تثبیت بازار سرمایه و اصلاح اساسنامه صندوق مذکور، تدوین آئیننامه اجرایی «بازارمبادلات شمش طلا در بازار سهام کالا» برای تصویب در هیأت وزیران، تصویب بستههای حمایت از تامین مالی در بازار سرمایه، تدوین دستورالعمل تأمین مالی در زنجیره تأمین به پشتوانه اسناد اعتباری در بازار سهامهای کالایی کشور و روابط حکومتیگذاری برای تسهیل تأمین مالی بنگاههای مالی ازطریق شرکتهای عام پروژه در همین راستا انجام شد.
به گفته معاون سیاستگذاری مالی وزیر امور مالی و دارایی، تدوین آئیننامه اجرایی ماده (۵) مقررات جهش ساخت و ساز مسکن موضوع تأسیس، توسعه و تسهیل مقررات فعالیت صندوقهای تامین مالی برای تأمین مالی ساخت و اجاره مسکن نیز در همین زمینه از سوی وزارت دانش مالی انجام شده است.
تأمین مالی پروژههای نیمه تمام ازطریق روشهای غیر بانکی
روحانی تاکید کرد: بر این اساس برای اولین بار تمرکز بر تأمین مالی پروژههای نیمه تمام ازطریق روشهای غیر بانکی و به طور مشخص روشهای معرفی شده در بازار سرمایه کشور و تشکیل «کمیته تخصصی تسهیل تأمین مالی پروژه طرحها ازطریق شرکت پروژه سهامی عام» با دستور وزیر امور مالی و دارایی در معاونت روابط حکومتیگذاری مالی این وزارتخانه انجام شد و انتظار میرود که شاهد ارتقا تأمین مالی فعالان مالی با استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه و توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم.
وی تصریح کرد: تسهیل و تشویق ورود شرکتها و مردم به بازار سرمایه، تصویب دستورالعمل درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس، تصویب ضوابط و شرایط اختصاصی پذیرش سهام شرکتهای نوپا و فعال در حوزه دانش مالی دیجیتال، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود تقسیمنشده، کاهش هزینه، زمان و مراحل انتشار انواع اوراق مالی اسلامی با تسهیل مقررات مربوطه ازجمله تسهیل در انتشار اوراق بدهی بدون ضامن ملکی با رتبه اعتباری، افزایش تعداد نهادهای مالی و تقویت فضای رقابتی با رفع انحصارها از آثار ملموس این اقدامات بوده است.
معاون سیاستگذاری مالی وزیر امور مالی و دارایی تاکید کرد: صدور مجوز پذیرهنویسی اولین شرکت پروژه با استفاده از «دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام» مصوب سازمان بازار سهام و اوراق بهادار در شهریور ماه سال جاری به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس جهت انجام افزایش سرمایه از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی صورت گرفت.
روحانی افزود: انجام بزرگترین تأمین مالی پروژهمحور در بازار سرمایه به مبلغ ۴.۵ هزار میلیارد تومان با عنوان «طرح احداث واحد احیای مستقیم» توسط شرکت «صبا فولاد خلیج فارس» از روش «افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران فعلی»، اخذ پذیرش کارخانه طلا با عنوان پروژه «توسعه معادن پارس تأمین» از فرابورس نیز در این راستا انجام شد.
حمایت از ساخت و ساز دانش بنیانها
وی گفت: رویکرد دانشبنیان شدن دانش مالی کشور و از سوی دیگر، حمایت از شرکتهای دانشبنیان بهصورت پایدار، مستمر، قاعدهمند و هدفمند را از جمله مسائلی است که در سالهای اخیر بر روی آن تأکید بسیاری شده و به همین دلیل توجه به ظرفیتهای وزارت دانش مالی در این مسیر بسیار حائز اهمیت است و به این منظور تسهیل و حمایت از ثروتآفرینی، ساخت و ساز و بازرگانی رسمی با تأکید بر دانش مالی دانشبنیان، تدوین مقررات لازم و ایجاد زیرساختهای مقرراتی برای حمایت از ساخت و ساز دانش بنیانها دنبال شده است.
معاون سیاستگذاری مالی وزیر امور مالی و دارایی بیان کرد: در این راستا تقسیمکار جامع دستگاههای تابعه وزارت دانش مالی، ارتقای هماهنگیها و همافزاییها در امور دانشبنیان، احصای نیازهای فناورانه جهت نیل به وزارتخانه فناور، تشریکمساعی با معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانشبنیان ریاستجمهوری درراستای ارتقای اکوسیستم دانشبنیان، تدوین آئیننامههای اجرایی مربوط به مقررات جهش ساخت و ساز دانشبنیان مصوب ۱۴۰۱ ازجمله آئیننامه بندهای (ب) و (ت) ماده (۱۱)، تلاش در جهت شناسایی پروژههای پیشران متناسب با اهداف مالی کشور در سطح استانی، تبیین حوزههای دارای ظرفیت بهکارگیری شرکتهای دانشبنیان، هوشمندسازی فرایندهای عملیاتی با استفاده از مؤسسات دانشبنیان، تسهیل شرایط مالیاتی برای شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و رفع چالشهای این شرکتها در بازار سرمایه بالاخص در حوزه افزایش سرمایه انجام شد.
روحانی تاکید کرد: تدوین برنامه عملیاتی برای ایفای نقش فعال در زمینه دانشبنیان بههمراه تدوین بسته سیاستی حمایت از امور دانشبنیان و تقویت دانش مالی دانشبنیان ازطریق ابزارهای مالیاتی، تدوین سازوکار برای رفع چالشها فعالیت شرکتها و مؤسسات دانشبنیان در حوزههای مختلف مالیاتی، بانکی، پوشش ریسک و بازار سرمایه و ایجاد تمهیدات برای توسعه طرح فعالان مالی در حوزه دانشبنیان با تمرکز بر فعالیت و اقدامات دستگاههای اجرایی مرتبط در هر حوزه از دیگر اقدامات برای حمایت از ساخت و ساز دانش بنیان بوده است.
معاون سیاستگذاری مالی وزیر امور مالی و دارایی در پایان گفت: انتظار میرود در ادامه نیز شاهد ایفای نقش فعال وزارت امور مالی و دارایی در زمینه توسعه دانش مالی دانشبنیان و تقویت نقش و کارکردهای وزارت امور مالی و دارایی برای حل موانع ساخت و ساز دانشبنیان باشیم تا در نتیجه آن بهبود محیط کسبوکار برای شرکتهای دانشبنیان و ایجاد تقاضا برای محصولات دانشبنیان ازطریق هوشمندسازی فعالیتها و تدوین احکام پیشنهادی در راستای استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه جهت جلب حضور و مشارکت بخش خصوصی محقق شود.
تحولات بازار سهام در سال پیش از استقرار حکومت سیزدهم و ریزش شاخص کل بازار سهام اوراق بهادار در مرداد ماه آن سال موجب اخذ رفتار محتاطانه سرمایهگذاران در بازار سهام شد و از طرفی با توجه به حجم بالای پروژههای ناتمام در کشور، روند نزولی انباشت سرمایه و نقش تحولات دانش مالی کلان بهویژه در حوزه ارزی در توجیهناپذیر شدن مالی پروژههای دارای توجیه مالی در گذشته، تسریع در اجرا و بهرهبرداری از پروژههای نیمهتمام بیش از گذشته ضرورت یافته است.