تسهیلات تبصره ۱۸ برای چه افرادی فراهم میشود؟
0 نظر
مطلب بیان میکند که از سال ۱۳۹۶ به بعد، توجه بیشتری به حمایت از فعالیتهای تولیدی و اشتغالزایی شده است. تبصره ۱۸ مقررات برنامهریزی مالی به ارتقای دانش مالی کشور با تأکید بر افزایش تامین مالی، ارتقای بهرهوری، تکمیل طرحهای تولیدی، و احیای واحدهای تولیدی راکد میپردازد. برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸، واحدهای تولیدی میتوانند به دستگاههای استانی مراجعه و طرحهای خود را ارائه کنند. این تسهیلات از منابع دولتی و بانکی تأمین میشود و برای اجرایی شدن طرح، کسب و کارها دسترسی به این تسهیلات خواهند داشت. علاوه بر این، تسهیلات در مناطق کم برخوردار نسبت به سایر مناطق، با نرخ بهره کمتر قابل دریافت است. به کلی، حکومت اقداماتی را برای احیا و رونق مالی کشور انجام داده و کارآفرینان را به استفاده از این فرصتها تشویق میکند.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور محتوای تبصره ۱۸ قوانین برنامهریزی مالی سنواتی، از سال ۱۳۹۶ به بعد، سمت و سوی حمایت از فعالیتهای تولیدی و اشتغالزایی گرفت.
تبصره ۱۸ مقررات برنامهریزی مالی سال ۱۴۰۲، به منظور حمایت از ساخت و ساز و اشتغال پایدار و رشد ساخت و ساز ملی از طرق مختلف از جمله افزایش تامین مالی، ارتقای بهرهوری، تکمیل طرحهای تولیدی نیمهتمام و احیای واحدهای تولیدی راکد، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود، استفاده از ظرفیتهای خالی بنگاههای تولیدی و تکمیل زنجیره ارزش ساخت و ساز، منابع مالی موضوع این تبصره با تأکید بر یکپارچهسازی حمایتهای حکومت و بسط عدالت سرزمینی در راستای رشد و پیشرفت استانهای کشور با اولویت طرحهای ساخت و ساز دانش بنیان و پیشران، تسهیلاتی را در نظر گرفته است.
مطابق مقررات برنامهریزی مالی، بخشی از این تسهیلات از منابع دولتی و بخش دیگر آن (دو برابر منابع دولتی) از منابع بانکی تأمین میشود.
به عبارت دیگر، برای تأمین منابع لازم برای اعطای تسهیلات تبصره ۱۸، یک واحد از منابع حکومت با نرخ صفر درصد با دو واحد از منابع بانکی با نرخ بهره مصوب شورای پول و اعتبار تلفیق میشود و در نهایت به طور میانگین، با نرخ بهره ۱۵ درصد، در اختیار کسب و کارها گذاشته میشود.
از سال ۱۴۰۰، یعنی از ابتدای حکومت سیزدهم، روابط حکومتیگذاری در خصوص نحوه تخصیص تسهیلات تبصره ۱۸ به وزارت دانش مالی واگذار شده است و این وزارتخانه، مسئولیت تخصیص این منابع به دستگاههای مختلف، جهت اعطای تسهیلات را بر عهده دارد.
فرآیند اجرایی اعطای تسهیلات تبصره ۱۸
همانگونه که گفته شد، وزارت دانش مالی بر مبنای نیاز هر استان، سهم مشخصی از منابع تبصره ۱۸ را به دستگاههای آن استان اختصاص میدهد.
دستگاههای استانی نیز، طرحهای مالی مرتبط با آن استان که متقاضی دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ هستند را بررسی میکنند و در صورتی که آن طرحها، حائز شرایط لازم برای اخذ تسهیلات باشند، از سوی دستگاهها برای دریافت وام به بانکهای عامل معرفی میشوند.همچنین اگر یه طرح، جنبه فرا استانی و ملی داشته باشد، به این معنا که اثرات اجرایی شدن آن، کشوری باشد و نه استانی، فرآیند بررسی صلاحیت آن طرح، از سوی ستاد دستگاههای اجرایی مربوطه بررسی میشود، نه اداره استانی آن دستگاه. یعنی به عنوان مثال، اگر موضوع یک طرح ملی، مرتبط با وزارت میراث و ارشاد اسلامی باشد، بررسی شرایط آن مستقیماً از سوی ستاد وزارت ارشاد بررسی میشود و نه اداره ارشاد استانی که محل اجرای آن طرح است.
چه کسانی میتوانند تسهیلات تبصره ۱۸ را دریافت کنند؟
صاحبان طرحهای مالی و کارآفرین در هر استان، متناسب با موضوع طرح، به سامانه اینترنتی دستگاه مربوطه مراجعه میکنند و پس از بارگزاری طرح خود در آن سامانه، مراحل بررسی شدن طرح را از طریق سامانه آن دستگاه پیگیری میکنند و در صورت نیاز، برای دفاع از طرح خود، با دعوت دستگاه مربوطه، در آن اداره حضور پیدا میکنند.
دستگاههای اجرایی ارائه دهنده تسهیلات تبصره ۱۸ عبارتند از وزارتخانههای جهاد زراعت، صمت، راه و شهرسازی، منابع هیدروکربن، مسافرت و توریسم، کار، مخابرات، علوم، نیرو، بهداشت، ارشاد، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و معاونتهای علمی و فناوری و توسعه روستایی.
همچنین برخی نهادهای حمایتی نظیر بنیاد برکت، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد علوی، بنیاد شهید، بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، سازمان عشایر، سازمان بسیج سازندگی، هیئت حمایت از صنایع، سازمان زندانها و صندوق پیشرفت و شکوفایی نیز، بر حسب ضوابط، اقدام به ارائه تسهیلات تبصره ۱۸ به متقاضیان تحت پوشش میکنند.
به طور کلی مراحل اجرایی دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به ۳ بخش تقسیم میشود که هر کدام از آنها به طور متوسط، ۱۵ روز به طول میانجامد:
- اعلام مدارک مورد نیاز به متقاضی و بارگذاری طرح و مدارک از سوی او در سامانه دستگاه مربوطه
- بررسی توجیه مالی و مالی طرح
- انعقاد قرارداد با متقاضی و پرداخت تسهیلات به او پس از اخذ وثیقه
گفتنی است که صاحبان واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ، واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان، واحدهای قابل احیا و همچنین صاحبان فعالیتهای پیشران و صاحبان کسب و کارهای خانگی میتوانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
همچنین به منظور کسب اطلاعات بیشتر، میتوانید با مراجعه به پایگاه ملی اطلاع رسانی قوانین و مقررات کشور (https://dotic.ir/news/14585)، دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ مقررات برنامهریزی مالی ۱۴۰۲ را به طور کامل مطالعه بفرمائید.
گرهگشایی تبصره ۱۸ از مشکلات کسب و کار
به گفته معاون سیاستگذاری وزارت دانش مالی، از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۴۱ همت تسهیلات از محل منابع تلفیقی ذکر شده، در اختیار کسب و کارهای صاحب صلاحیت قرار گرفته و مطابق برنامهریزی صورت گرفته، انتظار میرود تا تا شهریور ۱۴۰۳، حداقل ۴۰ همت دیگر تسهیلات به کسب و کارهای کوچک و متوسط کشور تزریق شود.
علاوه بر این، مطابق دستورالعمل اجرایی، به منظور حمایت از کسب و کارهای فعال در استانهای کم برخوردار، نرخ بهره تسهیلات در این مناطق، کمتر از سایر مناطق در نظر گرفته شده است. همچنین، مقرر شده است که در مناطق محروم و روستایی و همچنین در خصوص شرکتهای دانش بنیان، به جای وثایق معمول، وثایقی نظیر سند زمین زراعت، سند باغات و چاه منابع آبی، سند وسایل نقلیه و ضمانتنامه صندوقهای ضمانت نیز مورد پذیرش قرار گیرد.
کارآفرینان فرصت را از دست ندهند
با توجه به مطالب فوق و فرصت مناسبی که حکومت سیزدهم، برای احیا و جانگیری فعالیتهای مالی ایجاد کرده است، به کارآفرینان و فعالان مالی دارای شرایط توصیه میشود که فرصت دریافت این تسهیلات را از دست ندهند و با دریافت این تسهیلات و استفاده آن در مسیر ساخت و ساز و اشتغال آفرینی، گام مثبتی در جهت رونق مالی کشور بردارند.
متن بحث در مورد تبصره ۱۸ در قوانین برنامهریزی مالی و نحوه اختصاص تسهیلات به واحدهای تولیدی و اشتغالزایی است. این تسهیلات از منابع دولتی و بانکی تأمین میشود و به منظور حمایت از رشد و پیشرفت استانهای کشور اختصاص داده میشود. وزارت دانش مالی از سال ۱۴۰۰ مسئولیت تخصیص این منابع به دستگاههای مختلف را بر عهده دارد. افرادی که میتوانند این تسهیلات را دریافت کنند، شامل صاحبان طرحهای مالی، کارآفرینان، واحدهای تولیدی، شرکتهای دانش بنیان و فعالیتهای پیشران میشوند. مراحل اجرایی دریافت تسهیلات به ۳ بخش تقسیم میشود و صاحبان واحدهای تولیدی متوسط و کوچک نیز برای دریافت تسهیلات وارد عمل شدهاند. از کسب اطلاعات بیشتر از پایگاه ملی اطلاعرسانی قوانین و مقررات کشور میتوانید مطالب بیشتری در مورد دستورالعمل اجرایی تبصره ۱۸ مقررات برنامهریزی مالی ۱۴۰۲ مطالعه کنید. به کارآفرینان و فعالان مالی توصیه میشود که از این فرصت برای احیا و رونق فعالیتهای مالی استفاده کنند و با دریافت تسهیلات به رشد مالی کشور کمک کنند.