تاسیس خط هوایی بین ایران و روسیه/ امضای قرارداد رشت – آستارا

تاسیس خط هوایی میان ایران و روسیه/ امضای قرارداد رشت - آستارا


در خبری از دیجیاتور آمده است که سید کمال هادیان‌فر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، امیدوار است که اجرای فاز اجرایی خط ریلی آستارا – رشت به طور سریعتر انجام شود تا حجم بار ترانزیتی روسیه از طریق ایران افزایش یابد. وی همچنین به همکاری بین ایران و روسیه و لزوم حذف بوروکراسی‌های اضافی پرداخته و افزایش ۴ برابری حمل بار بزرگراه‌ای روسیه از طریق ایران را مورد تأکید قرار داده است. طبق گفته دیمیتری ازبروف، این هدف تا سال بعد به ۴ میلیون تن برسانده خواهد شد و تلاش برای ارتقاء حمل بار از طریق ایران و روسیه در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش دیجیاتور، سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: امیدواریم اجرای هرچه سریع‌تر فاز اجرایی احداث ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی آستارا – رشت، بر افزایش حجم بار ترانزیتی روسیه از طریق ایران رخ دهد.

وی یادآور شد: تلاش کردیم مشکلات رانندگان روسیه در مرز آستارا تا حد زیادی برطرف شود و برخی مشکلات نیز از طریق رایزنی با کشور آذربایجان در حال حل و فصل است. روند عبور کامیون‌های روسیه از آستارا مطلوب است، اما امیدواریم با رفع برخی محدودیت‌ها، تعداد کامیون‌های عبوری از مرز آذربایجان تا دو برابر افزایش یابد. ساختار دبیرخانه کریدور شمال-جنوب تهیه شده و می‌خواهیم کریدور شمال-جنوب را در قالب یک سازمان بین‌المللی تعریف کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به‌لزوم همکاری دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد: بوروکراسی‌های اضافی حذف شود و دو طرف با تعامل و انعطاف‌پذیری بیش‌تری مسائل را پیش ببرند تا وارد اقدامات جدی و عملیاتی شویم.

افزایش ۴ برابری ترانزیت روسیه از ایران

دیمیتری ازبروف، معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه نیز در این نشست، از افزایش ۴ برابری حمل بار بزرگراه‌ای روسیه از طریق ایران را اتفاقی بزرگ دانست و گفت: هدف‌گذاری شده تا حمل بار از طریق ایران (کریدور شمال-جنوب) را به ۴ میلیون تن در سال برسانیم.

ازبروف راه‌اندازی خطوط هوایی جدید میان دو کشور و تأسیس شرکت‌هایی برای همکاری در حوزه حمل‌ونقل را از دیگر اقدامات قابل قدردانی دانست. برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال_ جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم. همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه، بلکه برای روابط حکومتی‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۳ حمل بار از مسیر ایران را به ۶۰۰ هزار تن رساندیم و می‌خواهیم این رقم به ۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب مسیر اصلی حمل ترانزیتی کالا خواهد بود تا موقعی که راه آهن رشت-آستارا افتتاح شود. می‌توانیم از طریق شاخه غربی این کریدور و راه آهن رشت-آستارا نیز حمل بار را به ۱۰ میلیون تن در سال برسانیم و تصمیم هر دو کشور بر اجرای شاخه غربی این کریدور از طریق انعقاد توافقنامه است.

ازبروف تاکید کرد: اراده کلی بر این است که هرچه سریع‌تر قرارداد پروژه رشت-آستارا امضا و عملیاتی شود.


اجرای هرچه سریع‌تر فاز اجرایی احداث ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی آستارا – رشت بر افزایش حجم بار ترانزیتی روسیه از طریق ایران رخ دهد. رانندگان روسیه در مرز آستارا تا حد زیادی برطرف شود. روند عبور کامیون‌های روسیه از آستارا مطلوب است. افزایش ۴ برابری حمل بار بزرگراه‌ای روسیه از طریق ایران به ۴ میلیون تن در سال برسانیم. خطوط هوایی جدید میان دو کشور راه‌اندازی شود. همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه برای روابط حکومتی‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است. حمل بار از مسیر ایران به ۶۰۰ هزار تن رساندیم و می‌خواهیم این رقم به ۴ میلیون تن برسد. شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب مسیر اصلی حمل ترانزیتی کالا خواهد بود. هر دو کشور بر اجرای شاخه غربی این کریدور از طریق انعقاد توافقنامه است. قرارداد پروژه رشت-آستارا امضا و عملیاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *