اثر تکنولوژی بر انسان معاصر: ساخت و ساز “نقطه” در چهار سال طول کشید.

تاثیر تکنولوژی بر انسان معاصر/ تولید «نقطه» ۴ سال طول کشید


محمد زارع کارگردان انیمیشن کوتاه “نقطه”، یکی از آثار مجموعه انیمیشن‌های کوتاه “رویاهای بیداری” است. این انیمیشن در گروه سینمایی “هنروتجربه” اکران شده است. تکنیک استاپ موشن در ساخت این اثر استفاده شده است و ساخت و ساز آن سه سال به طول انجامید. موضوع اصلی این انیمیشن، رابطه انسان با طبیعت و تأثیر تکنولوژی و رسانه‌های مجازی بر زندگی روزمره انسان است. فرصت اکران این اثر برای آشنایی عموم مردم با انیمیشن‌های کوتاه و ارایه این آثار به دانش آموزان و دانشجویان رشته‌های مختلف را فراهم کرده است. این مجموعه انیمیشن‌ها در سینماهای منتخب گروه سینمایی “هنروتجربه” در تهران و شهرستان‌ها به نمایش درآمده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، محمد زارع کارگردان انیمیشن کوتاه «نقطه» از مجموعه انیمیشن‌های کوتاه «رویاهای بیداری» است که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده است. او از سال ۱۳۹۰ در زمینه ساخت انیمیشن فعالیت می‌کند و بیشتر آثارش با تکنیک استاپ موشن ساخت و ساز شده اند. «دخترک آت آشغالی»، «درخت»، «انسان یا نوعی هیولا»، «منابع آبی=زندگی» و «نقطه» از آثار او هستند که در جشنواره‌های مختلفی موفق به کسب جوایز شده‌اند.

زارع در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور درباره ساخت و ساز انیمیشن «نقطه» گفت: انیمیشن کوتاه «نقطه» با موضوع رابطه انسان با طبیعت طی مدت ۴ سال در شهر تبریز ساخت و ساز شده است. ایده این انیمیشن با توجه به روند توسعه تکنولوژی و تغییر تدریجی سبک زندگی انسان‌ها و تاثیراتی که ابزار تکنولوژی و رسانه‌های مجازی بر زندگی روزمره انسان‌ها می‌گذارند، شکل گرفت.

وی افزود: این انیمیشن با تکنیک استاپ موشن عروسکی ساخت و ساز شده و در ساخت آن سعی بر این شد که در تمامی مراحل ساخت و ساز از جمله ساخت دکور، عروسک‌ها و همچنین مرحله متحرک سازی، از به‌روزترین روش‌ها و ابزار در جهت افزایش کیفیت ساخت و ساز استفاده شود.

کارگردان انیمیشن کوتاه «نقطه» درباره علت انتخاب تکنیک استاپ موشن عروسکی برای ساخت این اثر توضیح داد: انتخاب این تکنیک در درجه اول به این علت بود که با توجه به موضوع فیلمنامه، باید تمایزی بین زندگی مجازی (دیجیتالی) جاری در صفحات نمایش و زندگی واقعی جاری در محیط خانه و شهر محل زندگی کاراکتر اصلی روایت خیالی ایجاد می‌شد و استاپ موشن به دلیل نزدیکی بیشتر به واقعیت، بهترین انتخاب ممکن بود.

وی ادامه داد: از طرفی علاقه شخصی من به این تکنیک و تجربه‌ای که به واسطه ساخت و ساز آثار قبلی داشتم، باعث انتخاب استاپ موشن برای ساخت و ساز «نقطه» شد. نزدیک به ۴۰ نفر از دوستان هنرمند در ساخت و ساز اثر همکاری کردند و هر کدام با توجه به تخصص و تجربه‌ای که داشتند، نقش مهمی در بالا بردن ارزش کیفی آن ایفا کردند.

زارع در پاسخ به این سوال که «نقطه» را در کجای کارنامه هنری خودش می‌بیند، گفت: بیشتر آثاری که در زمینه انیمیشن کوتاه کارگردانی کردم مربوط به طبیعت و انسان است. طبیعت برای من جلوه‌ای از پاکی و زیبایی است و همیشه سعی کردم به بهانه‌های مختلف به آن نزدیک شوم. معتقدم انسان هر چقدر از طبیعت دورتر شود خصلت‌های پاک و سادگی خود را از دست می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: زندگی مدرن علیرغم همه امکانات مثبت و ارزشمندی که برای بشر فراهم کرده، باعث شده است نوعی پیچیدگی و سردرگمی در زندگی انسان‌ها به وجود آید و شادی و لذت بردن از زندگی تا حد زیادی تحت الشعاع قرار گیرد. کودکان و نحوه رفتار آن‌ها قبل و بعد از مواجهه با پدیده‌هایی مانند رسانه‌های مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و … بهترین مثال برای این موضوع است. سعی کردم در بستر داستانی که در آینده اتفاق می افتد به این موضوع بپردازم و با نگاهی فانتزی و اغراق شده تصور خودم را از نتیجه این روند و مشکلاتی که می‌تواند، ایجاد کند به تصویر بکشم.

کارگردان انیمیشن کوتاه «نقطه» اکران شدن این انیمیشن را فرصتی ارزشمند دانست و عنوان کرد: امکانی که برای اکران انیمیشن‌های کوتاه توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» فراهم شده است فرصت بسیار ارزشمندی برای ارایه این آثار به عموم مردم و آشنایی آن‌ها با این گونه آثار است.

تاثیر تکنولوژی بر انسان معاصر/ تولید «نقطه» ۴ سال طول کشید

وی یادآور شد: از طرفی برای هنرمندان این رشته انگیزه‌ای مضاعف ایجاد می‌کند که با توان بیشتری در این زمینه فعالیت کنند، چون قبل از این تنها محل نمایش این آثار در جشنواره‌ها بود و امکانی برای نمایش همگانی فراهم نبود. به سهم خودم از این اتفاق خوشحالم و امیدوار هستم همچنان پویا و پر قدرت ادامه پیدا کند. به نظرم علاوه بر اکران در سینماها، می‌شود این آثار را به صورت عمومی برای طیف گسترده دانش آموزان و دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی به نمایش گذاشت، چون هر کدام از این تولیدات می‌تواند دارای محتوای غنی آموزشی برای رشد فرهنگی و اخلاقی باشد.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» از روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه هر روز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنروتجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش درآمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رویاهای بیداری» شامل ۱۰ انیمیشن به نام‌های «آدم خانگی» به کارگردانی مرضیه ابرار پایدار، «جمشید؛ مرثیه‌ای بر یک اسطوره» به کارگردانی معین صمدی، «داش آکل» به کارگردانی هاجر مهرانی، «دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «قطعه تنهایی» به کارگردانی الهه قمیشی، «کلنل» به کارگردانی پرستو کاردگر، «گنجشکک» به کارگردانی الهه فلاحیان، «نقطه» به کارگردانی محمد زارع، «همیشه گمشده‌ای هست» به کارگردانی مسعود صفری، «باغ پادشاه» به کارگردانی ایرج محمدی رزینی است.

این بسته انیمیشن مناسب مخاطبان بالای ۱۲ سال است.


محمد زارع کارگردان انیمیشن کوتاه «نقطه» است که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده است. این انیمیشن توسط ساختار تکنولوژی و تغییر سبک زندگی انسان‌ها الهام گرفته شده است. انیمیشن «نقطه» با استفاده از تکنیک استاپ موشن ساخت و ساز شده و برای افزایش کیفیت از به‌روزترین روش‌ها و ابزار در مراحل ساخت و ساز استفاده شده است. این انیمیشن به تصویر کشیدن تاثیرات تکنولوژی بر زندگی انسان‌ها و پیچیدگی زندگی مدرن می‌پردازد. کارگردان این انیمیشن بیان می‌کند که اکران این اثر از جانب گروه سینمایی «هنروتجربه» فرصت بسیار ارزشمندی برای آشنایی مردم با این گونه آثار است و امیدوار است که همچنان بتواند در این زمینه ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *