تأیید بیش از ۴۰ مدل AI در چین

بیش از ۴۰ مدل هوش مصنوعی در چین تایید شد


در چند ماه اخیر، چین در حال تایید و استفاده از مدل های AI برای عموم مردم است. تاکنون بیش از ۴۰ مدل AI توسط این کشور برای استفاده عمومی تایید شده است. این تلاش چین است که در زمینه توسعه AI با آمریکا رقابت کند. در آگوست سال گذشته، حکومت چین از شرکت های فناوری خواست تا مدل های زبانی بزرگ خود را تاییدیه دریافت کنند. این رویکرد نشان می دهد که چین به طور همزمان در توسعه و کنترل AI تلاش می کند. تاکنون، بیش از ۴۰ مدل AI تایید شده است. همچنین در زمان های قبلی نیز دسته های دیگری از مدل های AI توسط چین تایید شده بود. این تلاش های چینی ها نشان می دهد که این کشور در حال رقابت با آمریکا در زمینه AI است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز، در ۶ماه نخست از زمانیکه چین فرایند تایید مدل های AI را آغاز کرده، بیش از ۴۰ مدل از این فناوری برای استفاده عموم مردم تایید شده اند. این درحالی است که این کشور آسیایی سعی دارد در توسعه AI به پای آمریکا برسد.

رگولاتورهای چینی هفته گذشته ۱۴ مدل زبانی بزرگ(LLM) را برای استفاده عمومی تایید کردند. این موارد چهارمین دسته از مدل های AI بودند که چین تایید کرد و به شرکت های مختلف از جمله ۴Paradigm و AI.۰۱تعلق دارد.

حکومت چین در آگوست سال گذشته میلادی از شرکت های فناوری خواست برای عرضه مدل های زبانی بزرگ خود برای عموم مردم از رگولاتورها تاییدیه دریافت کنند.

این اقدام بر رویکرد چین جهت توسعه فناوری AI و در عین حال تلاش برای تحت کنترل نگهداشتن آن، تاکید دارد. در همین راستا در آگوست ۲۰۲۳ میلادی و مدت کوتاهی پس از اجرای فرایند دریافت تاییدیه، حکومت با نخستین دسته از مدل های AI موافقت کرد. بایدو، علی بابا و بایت دنس از جمله شرکت های چینی بودند که محصولاتشان تاییدیه دریافت کرد.

رگولاتورهای چینی در ماه های نوامبر و دسامبر سال گذشته میلادی دو دسته مدل AI دیگر را تایید کردند. هرچند حکومت هنوز فهرست دقیق شرکت های تایید شده را برای بررسی عمومی فاش نکرده اما یک نشریه روز گذشته اعلام کرد بیش از ۴۰ مدل AI تایید شده اند.

از زمان توسعه چت جی پی تی توسط شرکت اوپن ای آی در ۲۰۲۲ میلادی، شرکت های چینی برای ساخت و ساز محصولات AI هجوم آورده اند. در آن زمان چین ۱۳۰ مدل زبانی بزرگ توسعه داد که حدود ۴۰ درصد از کل این نوع فناوری توسعه یافته در سراسر جهان بود. این در حالی بود که آمریکا ۵۰ درصد بازار مدل های زبانی بزرگ جهان را در اختیار داشت.

در دسامبر ۲۰۲۳ میلادی شرکت بایدو اعلام کرد «ارنی بات» یکی از چت بات های چینی مشابه چت جی پی تی بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد.


۴۰ مدل AI توسط چین برای استفاده عمومی تایید شده‌اند. این تصمیم به منظور توسعه فناوری AI و کنترل آن اتخاذ شده است. در آگوست سال گذشته، حکومت چین از شرکت های فناوری خواست تا مدل های زبانی بزرگ خود را تایید کنند. تا به حال ۴۰ مدل AI توسط رگولاتورهای چینی تایید شده‌اند. از آن زمان شرکت های چینی برای ساخت و ساز محصولات AI فعالیت گسترده ای راه‌اندازی کرده‌اند. آمریکا همچنان بزرگترین بازار مدل های زبانی برای AI را در اختیار دارد. در دسامبر ۲۰۲۳، شرکت بایدو اعلام کرد کاربران بیش از ۱۰۰ میلیون نفری در بستر نرم‌افزاری «ارنی بات» دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *