جانشین نمیکنیم: عدم بررسی «بیبدن» در یک پرونده جنایی / به ما ضربه زدند
0 نظر
اثر سینمایی سینمایی “بیبدن” به کارگردانی مرتضی علیزاده، در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره بینالمللی اثر سینمایی فجر نمایش داده شد. در نشست رسانهای این اثر سینمایی، کاظم دانشی نویسنده اثر سینمایی، تأکید کرد که “بیبدن” ترکیبی از چند پرونده جنایی است و شائبههایی که قبل از جشنواره وجود داشتند، درست نبود. سید مصطفی احمدی تهیهکننده اثر سینمایی نیز درباره چالشهای ساخت و ساز اثر سینمایی صحبت کرد و مرتضی علیزاده کارگردان “بیبدن” بیان کرد که این اثر سینمایی یک اثر سینمایی اجتماعی در بستر جنایی است که مسایل اجتماعی را روایت میکند.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، اثر سینمایی سینمایی «بیبدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده که در بخش نگاه نو چهل و دومین جشنواره بینالمللی اثر سینمایی فجر حضور دارد شامگاه جمعه ۱۳ بهمن در برج میلاد نمایش داده شد.
در نشست رسانهای اثر سینمایی که با حضور کارگردان، تهیهکننده، فیلمنامهنویس، فیلمبردار، طراح صحنه و آهنگساز اثر برگزار شد، کاظم دانشی نویسنده «بیبدن» درباره اینکه آیا این اثر سینمایی به یک پرونده خاص جنایی میپردازد، تاکید کرد: «بیبدن» ترکیبی از چند پرونده جنایی است و شائبههایی که پیش از جشنواره مبنی بر اینکه بر اساس یک پرونده جنایی است، درست نبود. این فیلمنامه هم همچون فیلمنامه «علفزار» ترکیب چند پرونده جنایی است.
سپس سید مصطفی احمدی تهیهکننده «بیبدن» درباره چالشهایی که برای ساخت و ساز این اثر سینمایی وجود داشت، اظهار کرد: تا همین الان هم دچار چالش هستیم. خیلی دیر پروانه ساخت را در ۲۳ اردیبهشت سال جاری گرفتیم که البته سازمان سینمایی در این زمینه با ما همکاری کرد.
مرتضی علیزاده کارگردان «بیبدن» نیز در ادامه این نشست، تاکید کرد: ما فیلمی اجتماعی در بستر جنایی ساختیم و مسایل اجتماعی را بدون جانبداری روایت کردیم. به دنبال وارد شدن به مسایل حاشیهای نیستم و اثر سینمایی ما قضاوتگر نیست و واقعیتهای اجتماعی را نشان میدهد.
وی درباره اینکه آیا «بیبدن» نگاه منفی به طرح تبلیغاتی «نه به اعدام» است، تصریح کرد: مساله ما نه به اعدام یا قصاص نیست و بیشتر به یک مساله اجتماعی و روابط اجتماعی پرداختیم و همچنین مسایلی که پس از یک اتفاق جنایی رخ می دهد.
سپس حبیب خزاییفر آهنگساز اثر ضمن عذرخواهی از اصحاب رسانه و منتقدان بابت اینکه صدا و موزیک به دلیل شرایط سالن بد بود، درباره چالشهای خود برای ساخت هنر صوتی «بیبدن» یادآور شد: چون درگیر یک اتفاق جنایی بودیم و در عین حال غم و احساسات خانواده نیز به تصویر کشیده میشد، کار را برای ما سخت کرد.
مهران ممدوح فیلمبردار «بیبدن» نیز درباره چالشهای موجود در کار، توضیح داد: زمان ما محدود بود و کاری که میتوانست در ۶۰ جلسه فیلمبرداری شود، در ۴۲ جلسه تمام شد. ما فقط و فقط سعی کردیم قصه دربیاید و از اینرو حرکت خاصی در دوربین و نورپردازی نمیبینیم. جابه جایی لوکیشن و ساعت زیاد کار، ما را به سمت سریعتر بستن کار سوق داد. ما فقط سعی کردیم قصه روایت شود.
وی ادامه داد: ما سکانس اعدام را با ۴ چراغ گرفتیم. ما خیلی از کارها را در کسری از زمان انجام دادیم و اگر زمان کافی داشتیم به طور حتم کار بهتر میشد.
علیزاده نیز در این باره یادآور شد: ۲۶ آذر کار را کلید زدیم و زمان فشردهای برای ساخت و ساز داشتیم. این همدلی گروه ما را میرساند. ما حدود ۲۰ ساعت در روز کار میکردیم. ما از اول اصالت را بر روایت گذاشته بودیم تا مخاطب از قصه لذت ببرد. تمام تلاشمان را کردیم کار به اکران در جشنواره برسد که رسید.
در ادامه دانشی درباره وضعیت سینمای اجتماعی اظهار کرد: سینمای اجتماعی به مرحلهای رسیده که هر چه بگوید به جایی گیر میکند و هر چه بگوییم جنجالی و یاغی قلمداد میشویم. این خیلی ناراحت کننده است، من بچه این مملکت هستم و سالها زحمت کشیدم و برای زحمتم میجنگم، برای اثر سینماییهایم جنگیدهام و به مسایل سیاسی نمیپردازم چون شعورش را ندارم.
وی درباره انتخاب نشدن «بیبدن» برای حضور در بخش سودای سیمرغ، یادآور شد: ما ۲۳ آذر کار را کلید زدیم و همان موقع از آقای مجتبی امینی دبیر جشنواره استعلام گرفتیم که کار را شروع کنیم یا نه و ایشان گفت شروع کنیم. ما کار را به اکران رساندیم ولی اثر سینماییهایی هستند که آماده نبودند و با پرده سبز نمایش داده شدند. شبی که قرار شد در اثر سینماییاولیها باشیم گفتیم میتوانیم نباشیم و اثر سینمایی را سال بعد ارایه دهیم ولی گفتند نه سوار کشتی شدهاید و باید در کشتی بمانید.
وی تصریح کرد: چرا اثر سینمایینامه ما را قبل از جشنواره منتشر کردید؟ از وزارت ارشاد تشکر میکنم که همکاری کردند اثر سینمایی پروانه ساخت بگیرد و در جشنواره فجر حضور داشته باشد. جشنواره فجر برای همه ما مهم است و اگر در سودای سیمرغ بودیم همه بازیگران اینجا حضور پیدا میکردند. ما پیش از شروع ساخت اثر سینمایی به بازیگران گفته بودیم که اثر سینمایی را به جشنواره فجر میدهیم و همه پذیرفتند. آیا ما لیاقت حضور در سودای سیمرغ را نداشتیم؟ من برای خودم نمیجنگم بلکه برای اثر سینمایی میجنگم.
وی اظهار کرد: ما «بنهور» نساختیم ولی اثر سینمایی متوسط و آبروداری در شان مخاطب جشنواره ساختیم. هر اصلاحیهای دادند گفتیم چشم و با پرده سبز اثر سینمایی را به جشنواره نیاوردیم.
علیزاده نیز در این خصوص اظهار کرد: جواب را از اکران میگیریم و مردم نشان میدهند هیات انتخاب اشتباه کرده یا نه.
سپس دانشی گفت: این اثر سینمایی انتخاب هیات انتخاب بوده ولی به دلایلی از بخش مسابقه کنار گذاشته شد. اثر سینمایی «بیبدن» قربانی شده است.
وی درباره اینکه آیا قوه قضاییه در جریان ساخت «بیبدن» بوده یا نه، تاکید کرد: کارگروه قوه قضاییه فیلمنامه را مطالعه و نکاتی را مطرح کرد که ما لحاظ کردیم. حتی اثر سینمایی را هم دیدند و نقطهنظراتشان را مطرح مردند که رعایت کردیم.
احمدی تهیهکننده «بیبدن» نیز در ادامه این سخنان تاکید کرد: ما با مجوز قوه قضاییه در زندان رجایی شهر فیلمبرداری کردیم.
در ادامه این نشست، علیزاده درباره بازی بازیگران نمایش، اظهار کرد: بازخوردهایی که از مردم دیدم همزات پنداری با نقشها بوده و بازیگران خیلی زحمت کشیدند تا به باورپذیری نقشها کمک کنند.
وی با اشاره به سبک واقعگرایانه میزانسنها و دکوپاژ «بیبدن»، یادآور شد: اگر اثر سینمایی اوج و فرود سینمایی نداشته تعمدی بوده است.
امیر زاغری طراح صحنه «بیبدن» نیز در بخش پایانی این نشست گفت: همه تلاشمان این بود چیزی از اثر سینمایی بیرون نزند.
اثر سینمایی سینمایی “بیبدن” به کارگردانی مرتضی علیزاده، چند پرونده جنایی را به تصویر میکشد. این اثر سینمایی ترکیبی از مسائل اجتماعی و رویدادهای پس از یک اتفاق جنایی است. متوسط و آبروداری در شان مخاطب جشنواره را در نظر گرفته است. ساخت و ساز این اثر سینمایی دچار چالشهایی بوده است که تولیدکنندگان با همکاری سازمان سینمایی آنها را پشت سر گذاشتهاند. به همین دلیل، زمان برای ساخت و ساز این اثر سینمایی محدود بوده است و از جمله چالشهای دیگر، نورپردازی و چراغهای محدود برای برخی از صحنهها بوده است. بازیگران نقشهای خود را با تلاش و زحمت به باور پذیری رساندهاند. برای فیلمنامه این اثر، مرتضی علیزاده از دیدگاهها و نظرات گروه قوه قضاییه استفاده کرده است. ا