تغییر تیتر به فارسی: “قضاوت بهشت تبهکاران” در مورد عدم حرفهایی نمایش نسخه ناقص
0 نظر
اثر سینمایی «بهشت تبهکاران» کارگردانی مسعود جعفری جوزانی درباره موضوع قضاوت و حکم دادن بر روی افرادی است که در دفاع خود قرار میگیرند و اگر دفاع درستی داشته باشند، پس از چرا اعدام میشوند. مسعود جعفری جوزانی کارگردان اثر سینمایی به صحنه اشراف کامل دارد و در تهیه این اثر سینمایی از پژوهشهای مختلفی کمک گرفته است. همچنین، بازیگران اثر سینمایی از نقش خود و نیز شباهتهایی که با شخصیتهای واقعی داشتند، حرف میزنند. هرچند که نشست خبری اثر سینمایی در یک جشنواره برگزار شد، اما این نسخه ناقصی از اثر سینمایی نمایش داده شده است که باعث ناراحتی و انتقاد کارگردان و تیم ساخت اثر سینمایی شده است.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نشست خبری اثر سینمایی «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی امشب دوشنبه ۱۶ بهمن بعد از نمایش اثر سینمایی در خانه جشنواره برگزار شد.
مسعود جعفری جوزانی کارگردان اثر سینمایی ابتدا درباره دغدغه خود از ساخت «بهشت تبهکاران» توضیح داد: مساله قضاوت و حکم دادن مساله ابتدایی ما بود. فکر کردیم چگونه می شود فیلمی درباره این نکته ساخت که افرادی که دفاع می کنند اگر دفاع درستی دارند پس چرا اعدام می شوند؟
وی اضافه کرد: ما خواستیم درباره حکم کردن به اعدام کسی اثر سینمایی بسازیم و با افراد و انجمن هایی از جمله انجمن حقوق شناسان صحبت های مختلفی داشتیم. هدفمان این بود فیلمی بسازیم که پایان آن با این جمله باشد که کشورهایی که دادگستری مستقل نداشته باشد و از طرف امنیتی ها به آنها دستور بدهند بهشت تبهکاران و جهنم انسان است.
جوزانی تصریح کرد: کتابی هم درباره این فرد که سوژه اثر سینمایی است نوشته شده بود. ابوالفضل تفضلی جوان ترین وکیل حسن جعفری بود که توانسته بود همه پرونده ها را جمع کند و کتابی نوشت به نام «بی گناهی که بر دار شد» و ما از این پژوهش ها هم استفاده کردیم، برای من خیلی مهم بود که فیلمی درباره استقلال قوه قضاییه ساخته شود.
وی درباره اقتباسی بودن فیلمش گفت: این اثر اقتباس نیست بلکه از پژوهش های مختلفی کمک گرفته است. من همه پرونده ها درباره این ماجرا را خوانده ام و تقریباً ۹۰ درصد آدم های اثر سینمایی آدم های واقعی هستند. ما درباره تفضلی که یکی از وکلای جوان او بود فکر کردیم شاید تعصبی در پژوهش هایش داشته باشد و به همین دلیل سراغ تحقیقات دیگر هم رفتیم.
این کارگردان درباره دلیل ساخت و ساز سینمایی سوژه نسبت به سریال اظهار کرد: سریالش هم ساخته شده است اما خود روایت خیالی به صورت یک اثر سینمایی سینمایی هم می توانست ساخته شود و من از ابتدا فکر می کردم در ژانرهای مختلف اثر سینمایی هایی داشته باشم که علایق من را و جای پایم را در تجربه هایی که داشته ام نشان دهد.
در ادامه سحر جعفریجوزانی بازیگر اثر سینمایی عنوان کرد: باعث افتخارم است که در اثر سینماییهای پدرم بازی کنم.
سپس امیرحسین آرمان نیز درباره نقش خود تصریح کرد: باعث خوش شانسی بود که بازی در این نقش به من رسید. سعی کردم چیزی را از این شخصیت بسازم که بیشترین شباهت را به این کاراکتر داشته باشد. هم کتابی که آقای جوزانی گفت هم دستنوشته ها و هم صحبت هایی که با خانواده این نقش که در قید حیات هستند داشتیم و همه را در درام آوردیم.
وی در ادامه گفت: آقای جوزانی به صحنه اشراف کامل دارد و هیچ جزییات اضافهای نمی بینید. در این اثر سینمایی به همه چیز فکر شده است.
رضا یزدانی بازیگر دیگر اثر سینمایی نیز گفت: من خواننده ای هستم که چند سالی است بازیگری را هم تجربه می کنم و یاد می گیرم. به واسطه علم ماده و صورتی هم که دارم بیشتر نقش های منفی به من پیشنهاد می شود. نمی دانم چقدر توانستم از پس نقش خود بر بیایم ولی آقای جوزانی خیلی کمک کرد. او جزو کارگردانانی است که خوب بلد است بازیگرش را هدایت کند.
بهنام تشکر که نقش قاضی دادگاه را بازی میکند نیز بیان کرد: خیلی خوشحالم و باعث افتخارم است که در این پروژه بودم. این دادگاه که در واقعیت سال ۱۳۲۹ شکل گرفت مکانش همان لوکیشنی بوده است که در اثر سینمایی دیدید با همان صندلی ها و فضایی که دیده شده است.
جوزانی درباره شباهت چهره بازیگران به شخصیت های واقعی عنوان کرد: من اینکه چهره ای شبیه صد در صد کسی در واقعیت باشد، نمی پسندم بلکه حس، نگاه و دیگر موارد به نظرم اهمیت دارد.
حسام منظور دیگر بازیگر اثر سینمایی در سخنانی یادآور شد: برای ما بازیگران بودن در این اثر سینمایی ها از این حیث جذاب است که دیگر چنین کارهایی به دلیل شاید پرهزینه بودن ساخته نمیشوند از این رو چنین اثر سینمایی هایی غنیمت است. هرچند مردم این کارهای ملی را دوست دارند. کاری که در واقعیت رخ داده و عقبه تاریخی دارد یک اثر پژوهشی است.
علی قایم مقامی درباره نمایش نسخه ناقص در اکران مردمی توضیح داد: «بهشت تبهکاران» از لحاظ پروداکشن سنگین بود. چند روز قبل از جشنواره با مدیران صحبت کردم تا نسخه نهایی را آماده کنیم و اثر سینمایی کامل دیده شود اما قبول نکردند و گفتند مقررات است و چون بلیت فروشی شده است، نمی توان کار دیگری انجام داد. ای کاش این کار صورت نمی گرفت تا مردم هم نسخه کامل را می دیدند.
جوزانی نیز گفت: بسیار غیرحرفهای بود که چنین نسخه ای نمایش داده شد و خیانت در امانت بود. روی فیلمی هم که نمایش داده شد نوشته شده بود نسخه بازبینی.
وی اضافه کرد: این چیزی نیست که توجیه کنیم، این توهین به مردم است. حتی اگر من اشتباه کرده ام نباید یک اثر سینمایی خام را نمایش می دادند. برای تخریب من هم اگر بود که من عمرم را کرده ام و کارم را در این سال ها نشان داده ام.
در ادامه نشست آرش برومند صدابردار اثر سینمایی عنوان کرد: به شدت کار کردن با آقای جوزانی سخت است ولی باز هم دوست دارم ادامه دهم.
جوزانی درباره پرش در اثر سینمایی تصریح کرد: تدوین درست است و نیازی به اصلاح ندارد. اثر سینمایی خوب احتمالاً کم دیده اید بروید اثر سینمایی ببینید!
وی درباره ایرادهای فنی اثر سینمایی عنوان کرد: اثر سینمایی ایراد فنی نداشته با ایراد فنی نمایش داده شده است. اما مشکلاتی داشت از جمله اینکه مدتی پروانه ساخت ندادند، گروه بعدی آمد، بعد پروانه را تمدید نکردند و به کرونا خوردیم و پروسه طولانی شد.
نشست خبری اثر سینمایی «بهشت تبهکاران» با حضور کارگردان و بازیگران پس از نمایش اثر سینمایی برگزار شد. مسعود جعفری جوزانی، کارگردان اثر سینمایی، درباره دغدغههای خود از ساخت این اثر سینمایی صحبت کرد و گفت که هدف آن بررسی مساله قضاوت و حکم دادن در مورد افرادی است که اگر دفاع درستی دارند، چرا اعدام میشوند. وی افزود که با همکاری انجمنهای حقوق شناسان و دیگر افراد، سعی کردند که یک اثر سینمایی ساخته شود که نشان دهد که کشورهایی که دادگستری مستقل ندارند، تامین مالی در این اثر سینمایی را انجام دادهاند تا پیامی را برسانند که قوه قضائیه باید مستقل باشد و تحت تأثیر امنیتی ها قرار نگیرد. جعفری جوزانی همچنین اشاره کرد که از پژوهشهایی که درباره موضوع این اثر سینمایی انجام شده است، استفاده کردهاند و همه تلاش خود را کردهاند تا یک اثر سینمایی متعادل و حرفهای ساخته شود.