شروع بررسی علت کاهش سطح منابع آبی دریای خزر.

بررسی علت کاهش تراز آب دریای خزر آغاز شد


در این متن به گزارش وزارت راه و شهرسازی درباره تسریع کاهش تراز منابع آبی دریای خزر و تأثیر آن بر عملکرد بنادر و سازه های ساحلی در این منطقه پرداخته شده است. هزینه‌های بندری، تاب‌آوری اسکله ها، و ترانزیت دریایی به عنوان تأثیرات اصلی کاهش تراز منابع آبی دریای خزر بیان شده و برای پیشگیری از این اثرات، مطالعات جامعی درباره پیش بینی بلندمدت و کوتاه مدت تراز منابع آبی دریای خزر و اجرای طرح ها و برنامه های توسعه ای و ساخت اسکله های جدید در بنادر شمالی در نظر گرفته شده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «مهدی نیکوکار» با اعلام تسریع بیش از پیش روند کاهش تراز منابع آبی دریای خزر در سال‌های اخیر و تأثیرگذار بودن این پدیده بر عملکرد بنادر، شهرها، روستاهای ساحلی و ابنیه‌های مهم دریایی و ساحلی شمال کشور، از آغاز مطالعات جامع در این زمینه بر اساس رصد داده‌های ثبت شده از ایستگاه‌های ترازسنجی و داده‌های ماهواره‌ای نوسانات تراز منابع آبی دریای خزر خبر داد.

وی، افزایش هزینه‌های بندری ناشی از تداوم لایروبی برای حفظ عمق ایمن ناوبری، کاهش تاب‌آوری اسکله‌های بنادر تجاری و نیز تداوم کاهش ترانزیت دریایی را مهم‌ترین تأثیرات کاهش تراز منابع آبی دریای خزر عنوان کرد.

سرپرست اداره کل فناوری طراحی سواحل و بنادر با بیان اینکه در صورت ادامه این روند، عملکرد بنادر تجاری ایران در خزر با مشکل بنیادی مواجه خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به تسریع روند کاهش تراز خزر در چند سال اخیر، مطالعه جامع درباره پیش‌بینی بلندمدت و کوتاه‌مدت تراز منابع آبی دریای خزر و پیشگیری از اثرات کاهش تراز بر عملکرد بنادر و سازه‌های ساحلی حاشیه دریای خزر از آذر ماه سال جاری آغاز شده است.

وی افزود: در این پروژه مطالعاتی، با تدوین برنامه‌های چند ساله، اثرات کاهش تراز منابع آبی دریای خزر در احجام عملیات لایروبی کانال و حوضچه بنادر، ایجاد مسیر ناوبری ایمن و مطلوب، برنامه عملیاتی درباره تقویت و تعمیرات اسکله‌ها و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ساخت اسکله‌های جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نیکوکار گفت: اهداف نهایی در این مطالعات، مشتمل بر تحلیل و بررسی اطلاعات و به‌روزرسانی مدل‌های پیش‌بینی، ارائه سناریوهای محتمل آینده و تدوین برنامه به‌منظور پیشگیری از عوارض کاهش تراز در بنادر و سازه‌های ساحلی و بررسی تغییرات هیدرودینامیک و رسوب بنادر شمالی، تغییرات لازم در تأسیسات و منصوبات اسکله‌ها و تجهیزات تخلیه و بارگیری و نیز ارائه طرح توسعه و جانمایی ساخت اسکله‌های جدید بنادر و برنامه تأمین ناوگان لایروبی است.


دریای خزر در سال‌های اخیر شاهد کاهش تراز منابع آبی خود بوده است. این پدیده تأثیرگذار بر عملکرد بنادر، شهرها، روستاهای ساحلی و ساختمان‌های ساحلی و دریایی شمال کشور است. کاهش تراز منابع آبی دریا باعث افزایش هزینه‌های بندری، کاهش تاب‌آوری اسکله‌های بنادر تجاری و کاهش ترانزیت دریایی می‌شود. در صورت ادامه این روند، بنادر تجاری ایران در خزر با مشکلاتی مواجه خواهند شد. برای پیشگیری از عوارض کاهش تراز دریا، مطالعات جامعی در این زمینه آغاز شده است. این پروژه شامل تدوین برنامه‌های چند ساله، ارائه سناریوهای آینده، تحلیل اطلاعات و به‌روزرسانی مدل‌های پیش‌بینی، بررسی تغییرات هیدرودینامیک و رسوب بنادر شمالی و ارائه طرح توسعه و جانمایی ساخت اسکله‌های جدید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *