استغنای برخی خدمات در دوران دیجیتال

برخی خدمات در عصر دیجیتال باید حذف شود


در پنل تخصصی کنفرانس حکمرانی دیجیتال در نظام بانک و پوشش ریسک، مشاور وزیر دانش مالی در امور دانش‌بنیان، درباره حکمرانی دیجیتال در حوزه دانش‌بنیان صحبت کرد. او اشاره کرد به اهمیت استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در حکومت سیزدهم و راهبرد اصلی حمایت از شرکت‌های نوآور. مدیرکل بانک و پوشش ریسک وزارت دانش مالی نیز در این پنل اظهار کرد که همه بانک‌ها و پوشش ریسک‌های ذیل وزارت دانش مالی نقشه راه تحول دیجیتال دارند و سعی دارند خدمات پایه بانکی را به صورت دیجیتال ارائه دهند. علاوه بر این، بحث تکنیکال و فناوری‌ها در توسعه دیجیتال و تحول دیجیتال در تولیدی پوشش ریسک به طور جدی مورد نیاز است. رئیس کمیسیون دیجیتال و تکنولوژی مخابرات سندیکای پوشش ریسک‌گران ایران نیز با تحول دیجیتال برای بقای کسب و کارها و حکمرانی دیجیتال موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، در اولین پنل تخصصی این کنفرانس که با عنوان حکمرانی دیجیتال در نظام بانک و پوشش ریسک برگزار شد، روح الله ابوجعفری، مشاور وزیر دانش مالی در امور دانش‌بنیان درباره حکمرانی دیجیتال در حوزه دانش‌بنیان گفت: در ابتدای حکومت سیزدهم راهبرد این بود که از ظرفیت دانش‌بنیان چگونه استفاده کنیم که در آذر ۱۴۰۰ دو راهبرد اصلی را در دستور کار قرار دادیم و فهمیدیم راهبرد اصلی این است که از رویکرد حمایتی به سمتی برویم که شرکت‌های نوآور نقش آفرینی کنند. در کنار این مسیر به عنوان وزارت دانش مالی به این فکر کردیم که با رویکرد جدید چطور از دانش‌بنیان‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که ۷۰ درصد نوپا هستند و باید به بزرگ شدن این شرکت‌ها کمک کنیم. رویکرد حمایتی در بدو تولد این شرکت‌ها مهم است اما در تداوم رشد، اشکال ایجاد می‌کند. رویکرد فعال تنظیم‌گر در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باید داشته باشیم‌. کسب و کارها به وجود می‌آیند اما با درد و خونریزی رشد می‌کند.

ابوجعفری گفت: چالش جدی ما این است که شرکت‌ها در ارائه سرویس باید توانمند شوند و بانک‌ها و پوشش ریسک‌ها نیز باید از این ظرفیت استفاده کنند.

در ادامه حسن کیایی مدیرکل بانک و پوشش ریسک وزارت دانش مالی بیان کرد: حضور کارگروه تحول دیجیتال در شرکت‌های دولتی وزارت دانش مالی از سه سال قبل اتفاق افتاده است. همه بانک‌ها و پوشش ریسک‌های ذیل وزارت دانش مالی نقشه راه تحول دیجیتال دارند. سعی داریم در برنامه زمانبندی خدمات پایه بانکی را به صورت دیجیتال ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: اگر فین‌تیک‌ها شکل می‌گیرد بانک‌ها از خدماتشان بهره‌مند شوند و فین‌تیک‌ها با همراهی بانک‌ها به حیات خود ادامه دهند. با وجود اینکه در فضای تسهیلگری بانک‌ها در فین‌تیک‌ها و در مقررات، جهش دانش‌بنیان می‌بینیم همچنان این ابهام را داریم که آیا حضور بانک‌ها در این بخش قانونی است؟

علی بنیادی معاون طرح و توسعه پوشش ریسک مرکزی نیز در این پنل اظهار کرد: در یک رویکرد آینده پژوهانه، حکمرانی دیجیتال را در می‌یابیم. باید در تصمیم‌گیری نگاه دیجیتالی شدن جاری شود و ارکان این چارچوب توجه به استراتژی‌ها و زیربنا است. وقتی به سمت تحول دیجیتال برویم، بحث تکنیکال و فناوری‌ها و متادیتا بروز پیدا می‌کند.

وی گفت: در توسعه دیجیتال با سه حوزه زیرساخت، افراد و سازمان‌ها طرف هستیم. فرد باید تحول دیجیتال را بپذیرد اما این فرد مباحث زیرساخت را توسعه می‌دهد اما زمانی این تغییر پایدار است که به سازمان برسد. در تولیدی پوشش ریسک باید با توسعه فناوری که محدود به آی تی نیست، تجربه کاربر خوبی ایجاد کنیم و تصمیمات ما مبتنی بر داده باشد.

وی افزود: چالش‌های ما مقاومت در برابر تغییر است زیرا توسعه آی تی و زیرساخت‌ها را برخی مقارن حذف انسان و شرکت‌های پوشش ریسک ترجمه می‌کنند؛ در صورتی که این ترجمان درستی نیست و سازماندهی تغییر از چالش‌ها است. محرمانه بودن اطلاعات از دیگر چالش‌ها است.

در ادامه رضا بیات ترک، مدیرکل تکنولوژی مخابرات نهاد مالی عنوان کرد: تحول یعنی حذف چیزهای قدیمی و خلق چیزهای جدید. باید در تراز عصر دیجیتال بازآفرینی داشته باشیم. برخی خدمات در عصر دیجیتال باید حذف شود. اگر کارت ملی هوشمند داریم خیلی نباید به تعویض شناسنامه فکر کنیم.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های تحول دیجیتال شخصی‌سازی محصولات و ایجاد تجربه جدید برای کاربر است. آیا هر کاربر مراجعه کننده به بانک و پوشش ریسک محصول جدید دریافت می‌کند؟ مهمترین بحث در این مقوله اعتبارسنجی است و پس از اعتبارسنجی این است که به فکر ارائه محصول جدید باشیم.

بیات ترک گفت: در تولیدی بانک و پوشش ریسک، اعتبارسنجی مهم است. در نهاد مالی به دنبال نظام اعتبارسنجی پویا بودیم و امیدواریم گروه‌های بیشتری در این مدل سنجش اعتبار شوند. اعتبار افراد متغیر است و اضافه کردن زمان به اعتبار زمان از طریق الگوریتم AI مورد تاکید است.

وی افزود: در عصر تولیدی دارایی‌ها صرفاً ملموس بود اما در عصر دیجیتال این دارایی ملموس و غیر ملموس است. باید برای دارایی‌های غیرملموس زمینه توصیف را فراهم کنیم. اعتبارسنجی کسب و کارهای فعال در محیط دیجیتال از دیگر اقدامات است.

همچنین سید مجید بختیاری، رئیس کمیسیون دیجیتال و تکنولوژی مخابرات سندیکای پوشش ریسک‌گران ایران نیز عنوان کرد: باید این سوال را مطرح کنیم که تحول دیجیتال آیا مفید است و الزام دارد؟ چقدر بقای کسب و کار بدون فناوری و تحول چقدر ممکن است؟ تحول دیجیتال در زندگی امروز الزام جدی است و از این گذر به حکمرانی دیجیتال می‌رسیم.


تحول دیجیتال در حکمرانی بانک و پوشش ریسک ضروری است و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فین‌تیک‌ها باید صورت گیرد. بانک‌ها و پوشش ریسک‌ها باید از ظرفیت دیجیتال استفاده کنند و تجربه کاربر را بهبود بخشند. حوزه دیجیتالی در تولیدی پوشش ریسک و بانک باید توسعه یابد و برای تحول دیجیتال باید به آیتم‌های زیربنایی و استراتژی توجه کنیم. تعامل میان فرد و سازمان برای تحول دیجیتال مهم است و باید به تغییرات و سازماندهی تغییر در تولیدی بپردازیم. اعتبارسنجی در حکمرانی دیجیتال مهم است و با استفاده از الگوریتم‌های AI باید به اعتبار زمان اهمیت بدهیم. در عصر دیجیتال نیاز به توصیف دارایی‌های غیرملموس است و اعتبارسنجی کسب و کارهای فعال در محیط دیجیتال برای تحول دیجیتال ضروری است. تحول دیجیتال الزام جدی در زندگی امروز است و به حکمرانی دیجیتال می‌رسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *