“کیانوش Garden” شخصیت‌محور است/ آیا “جشنواره اثر سینمایی فجر” هنر هفتم را تک‌قطبی می‌کند؟

«باغ کیانوش» قهرمان‌محور است/ «فیلم فجر» سینما را تک‌قطبی می‌کند؟


در جشنواره اثر سینمایی فجر امسال، اثر سینمایی “باغ کیانوش” که به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد بود، مورد توجه قرار گرفت. این اثر سینمایی، محصولی از باشگاه اثر سینمایی سوره بود و با اقتباس از یک اثر ادبی به همین نام، ساخت و ساز شد. محمدجواد موحد، مدیرعامل باشگاه اثر سینمایی سوره، در مصاحبه اش افزود که هدف اصلی این باشگاه، پیدا کردن استعدادهای جوان و متعهد در زمینه هنر هفتم بوده است. او همچنین به تلاش های این باشگاه برای توانمندسازی و حرفه ای شدن فیلمسازان اشاره کرد و اظهار کرد که سعی دارند فضای هنر هفتم را تمیز و سالم نگاه دارند. در ادامه، موحد از اینکه باشگاه اثر سینمایی سوره از ساخت اثر سینمایی های ملتهب و سیاسی فاصله گرفته است و تاکید کرد که هدف آنها، سینمای تمیز و قابل دسترس برای خانواده ها است. او همچنین در مورد اهمیت توجه به ژانرهای مختلف هنر هفتم، به خصوص سینمای کودک و نوجوان، صحبت کرد و تاکید کرد که جشنواره هایی همچون فجر باید به این آثار نیز توجه کنند. در نهایت، تهیه کننده اثر سینمایی “باغ کیانوش” اعلام کرد که این اثر سینمایی قهرمان محور است و تلاش شده است تا از لحاظ سینمایی و مضمونی قابل توجه باشد و برای نوجوانان جذابیت داشته باشد. او همچنین به اهمیت توجه به سینمای کودک و نوجوان برای نجات دانش مالی هنر هفتم اشاره کرد و بیان کرد که این آثار، حتی اگر در ژانرهای مختلفی باشند، قدرت جذب مخاطب را دارند و باید به اندازه کافی دیده شوند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، یکی از اثر سینمایی هایی که در جشنواره اثر سینمایی فجر امسال رونمایی شد «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد بود؛ فیلمی که محصولی از باشگاه اثر سینمایی سوره است و با اقتباس از کتابی به همین نام در سازمان سینمایی سوره به ساخت و ساز رسید. این اثر سینمایی که برای مخاطب نوجوان در نظر گرفته شده است در ایام جشنواره با اقبال رسانه‌ها و منتقدان هم مواجه شد به همین بهانه با محمدجواد موحد تهیه کننده «باغ کیانوش» و مدیرعامل باشگاه اثر سینمایی سوره درباره روند ساخت و ساز اثر سینمایی، فعالیت‌ها و دغدغه‌هایی که در باشگاه اثر سینمایی سوره دارند و کار کردن با کارگردان‌های متعهد و بااستعداد گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه اثر سینمایی سوره درباره کار با کارگردان اولی‌ها در این باشگاه به خبرنگار دیجیاتور تصریح کرد: وقتی باشگاه اثر سینمایی سوره سال ۹۳ تاسیس شد ماموریتی برایش مشخص شد که جایی برای پیدا کردن استعدادهای جوان و افرادی باشد که هنر هفتم برایشان مهم است و می توان روی فیلمسازی آنها حساب باز کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت تقریباً ۹ ساله هم تلاش کردیم مسیر فیلمسازی چنین افرادی را فراهم کنیم و اثر سینمایی «باغ کیانوش» هم در همین پروسه شکل گرفت یعنی با تیمی کار شده است که مسیر توانمندسازی و حرفه ای شدن را در باشگاه اثر سینمایی سوره دنبال کرده اند و «باغ کیانوش» را به ساخت و ساز رسانده اند.

هدف اصلی ما، سینمای تمیز و سالم است؛ سینمایی که بتوان با خانواده اثر سینمایی دید و در باشگاه اثر سینمایی سوره هم با کسانیکه چنین دغدغه ای داشته باشند همکاری می کنیم موحد در پاسخ به اینکه آیا ممکن است متهم شوند که صرفاً با برخی فیلمسازان و اندیشه ها کار می کنند؟ اظهار کرد: میزان تعهد افراد برای ما مهم است اما هدف اصلی ما، سینمای تمیز و سالم است؛ سینمایی که بتوان با خانواده اثر سینمایی دید و در باشگاه اثر سینمایی سوره هم با کسانی‌که چنین دغدغه ای داشته باشند، همکاری می کنیم. گاهی هم با افرادی مواجه می شویم که سینمای صرف برایشان اهمیت دارد ولی سعی داریم خروجی کار این افراد محتوا زده نباشد، آثارشان از وجوه سرگرمی هنر هفتم برخوردار باشد و در عین حال حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه از ساخت اثر سینمایی های ملتهب و سیاسی فاصله گرفته اند یا خیر؟ نیز تصریح کرد: ما مقررات و الگویی در باشگاه اثر سینمایی سوره داریم که به فیلمساز نمی گوییم چه بسازد اما فیلمسازی انتخاب می کنیم که خودش جهان بینی داشته باشد و طبیعتاً چنین فیلمسازی نگاه و روش و منش مشخصی دارد.

سوژه های ما ابلاغی نیست

مدیرعامل باشگاه اثر سینمایی سوره تصریح کرد: «دیدن این اثر سینمایی جرم است» یا «مصلحت» سوژه هایی داشته اند که کارگردانانشان آن سوژه ها را زندگی کرده اند و چیزی نبوده که به صورت دستوری به این فیلمسازان ابلاغ شود. رضا زهتابچیان یا حسین دارابی در برهه ای از زندگی بوده اند که مواردی را لمس کرده اند و به اثر سینمایی تبدیل شده است. ما حتی «بیست و یک روز بعد» را داشته ایم که اثری نوجوان محور و در فضای اجتماعی بود اما آن اثر سینمایی هم اقتباسی از زندگی محمدرضا خردمندان بود و همان موضوع را زندگی کرده بود.

قهرمانان «باغ کیانوش» نوجوانانی که اهل هیجان‌انگیز هستند

تهیه کننده «باغ کیانوش» درباره کارگردان این اثر سینمایی نیز گفت: رضا کشاورزحداد هم در فضای نوجوان زیست کرده است و پیش از این آثاری با این فضا داشته و حالا دغدغه هایش به خروجی اثر سینمایی «باغ کیانوش» تبدیل شده است. ما باشگاه را به جایی تبدیل کردیم که کسی که فیلمساز است دغدغه خود را ارایه کند. در چنین فضایی یک اثر سینمایی به اثر سیاسی و ملتهب تبدیل می شود و روایت خیالی فیلمی به «باغ کیانوش» بدل می شود که قهرمانانش نوجوانانی هستند که هیجان‌انگیز دارند و فضای اثر سینمایی نوعی سرخوشی و شیرینی به همراه دارد.

«باغ کیانوش» قهرمان‌محور است/ «فیلم فجر» سینما را تک‌قطبی می‌کند؟

شاید ایراد جشنواره ای چون فجر است که برخی ژانرها در آن کم شانس هستند؛ نه فقط ژانر کودک و نوجوان که کمدی و طنز هم کمتر این اقبال را در فجر دارد موحد درباره لزوم توجه جشنواره‌ای چون فجر به اثر سینمایی های کودک و نوجوان در کنار دیگر ژانرها و فضاها بیان کرد: این شاید ایراد جشنواره ای چون فجر است که برخی ژانرها در آن کم شانس هستند؛ نه فقط ژانر کودک و نوجوان که کمدی و طنز هم کمتر این اقبال را در فجر دارد. حتی اثر سینمایی هایی که در ژانر پلیسی و نوآر هستند نیز کمتر مورد توجه قرار می گیرند اما درباره کودک و نوجوان این نگاه به شکل ویژه تری وجود دارد چون معتقد هستند که ما جشنواره کودک و نوجوان اصفهان را داریم و اثر سینمایی هایی در این فضا می توانند آنجا دیده شوند. با این حال این نگاه باعث تک قطبی شدن هنر هفتم می شود اگر ما می خواهیم ژانرهای مختلف برای مخاطبان متفاوت و سلایق متنوع داشته باشیم جشنواره هایی از جنس فجر باید به این اثر سینمایی ها هم نگاه ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: البته کیفیت اثر سینمایی ها هم اهمیت زیادی دارد و در بسیاری مواقع در ژانر کودک و نوجوان اثر سینمایی های خوبی ساخته نمی شود. با این حال اگر فیلمی ساخته می شود که کیفیت و قابلیت لازم را دارد نباید به بهانه اینکه جشنواره فجر فضای ژورنالیستی دارد فرصت دیده شدن را از آن اثر سینمایی بگیریم. این نگاه البته باید در فضای سیاستگذاری جشنواره رخ دهد.

تهیه کننده اثر سینمایی «باغ کیانوش» تصریح کرد: فکر می کنم جشنواره فجر به عنوان یک جشنواره ملی می تواند تاثیرگذار باشد همانطور که در برهه هایی به برخی اثر سینمایی های اجتماعی توجه شد و عده ای به سمت چنین اثر سینمایی هایی رفتند و فضای این اثر سینمایی ها تغییر کرد، سینمای کودک و نوجوان و یا کمدی هم ژانرهای مهمی هستند و اگر سیاستگذاران جشنواره فجر به این نوع آثار بها دهند مسیر بهتری برای دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن این ژانرها هم شکل می گیرد.

«باغ کیانوش» قهرمان‌محور است/ «فیلم فجر» سینما را تک‌قطبی می‌کند؟

باغ کیانوش» فیلمی قهرمان محور است که تلاش کردیم هم از منظر نگاه سینمایی و هم از لحاظ مضمونی قابل توجه باشد و از طرفی برای نوجوانان هم جذابیت داشته باشد این تهیه کننده در ادامه درباره ویژگی های «باغ کیانوش» که در جشنواره اثر سینمایی فجر رونمایی شد، عنوان کرد: «باغ کیانوش» فیلمی قهرمان محور است که تلاش کردیم هم از منظر نگاه سینمایی و هم از لحاظ مضمونی قابل توجه باشد و از طرفی برای نوجوانان هم جذابیت داشته باشد تا وقتی نوجوان ۱۰ تا ۱۴ سال به سالن هنر هفتم می آید، بتواند بین شخصیت ها و کاراکترهای این اثر سینمایی یک نفر را شبیه خود پیدا کند.

وی درباره احتمال میزان فروش «باغ کیانوش» در ادامه فروش سینمای انیمیشن کودک در سال های اخیر عنوان کرد: به نظرم اگر می خواهیم دانش مالی هنر هفتم را نجات دهیم باید هنر هفتم رفتن را جزوی از زندگی روزمره خانواده ها کنیم تا در سبد خانوار آنها قرار بگیرد. این امکان هم با عادت هنر هفتم رفتن از کودکی شکل می گیرد و الزام آن همین است که سینمای کودک و نوجوان را جدی بگیریم. زمانی که انیمیشنی دارید که چند ده میلیارد فروش می کند، نشان می دهد که این آثار مخاطب دارند و حتی مخاطب «طرفدار» ی دارد که چندین بار اثر سینمایی ژانر خود را دیده است. ما در چند سال اخیر چند انیمیشن موفق داشته ایم و در سینمای رئال هم اگر کارهای قابل دفاع و باکیفیتی ساخته شود و وجه تمایز سینمایی خود را نشان دهد به نظرم همین قدر دیده می شود و مخاطب نوجوان اساساً می تواند با پیگیری مستمر این آثار، هنر هفتم را نجات دهد.

موحد در پایان درباره ادامه همکاری با اثر سینمایی اولی ها تصریح کرد: تلاش ما این است اثر سینمایی اولی هایی را معرفی و کارگردانانی را به هنر هفتم اضافه کنیم که به عنوان نسل جدیدی از سینماگران می توان به آنها افتخار کرد.


افتخاری که باشگاه اثر سینمایی سوره برای خود قائل است، این است که توانسته است با تلاش های انجام شده، افراد متعهد و بااستعدادی را پیدا کند که از آنها برای ساخت اثر سینمایی‌ها بهره ببرد و این به ساخت و ساز اثر سینمایی‌های با کیفیتی منجر شود. نکته‌ای که این باشگاه به آن اهمیت می‌دهد، این است که اثر سینمایی‌های ساخته شده توانایی داشته باشند مخاطبان را جذب کنند و بتوانند بازخورد خوبی از این مخاطبان دریافت کنند. این تمرکز بر روی کیفیت و ارتباط با مخاطب، از نظر این باشگاه، اهمیت بالایی دارد و تمام تلاشات برای تحقق این هدف صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *