ایران آماده ارائه خدمات فنی و فناوری طراحی در حوزه تولیدی گاز است

ایران آماده صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت گاز


در حوزه‌های مختلف، فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی از ایران به کشورهای همسایه در دیداری بین وزیر منابع هیدروکربن ایران و وزیر منابع هیدروکربن آنگولا به بحث و تبادل نظر پیرامون این آینده‌ها پرداخته شد. توانمندی‌های ایران در صنایع منابع هیدروکربن، گاز و پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت و امکانات برای همکاری و فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی مورد توجه قرار گرفت. همچنین، در ادامه دیدار با وزیر انرژی ازبکستان نیز مطالبی مبنی بر تقویت همکاری‌ها و تبادل تجاری بین این دو کشور بیان شد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مدت زمانی است که در حوزه‌های مختلف به کشورهای همسایه فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی صورت می‌گیرد، روزهای گذشته وزیر منابع هیدروکربن در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر با دیامانتینو آزودو، وزیر منابع هیدروکربن آنگولا دیدار کرد و در این دیدار از امکان صدور خدمات فنی فناوری طراحی به این کشور خبر داد.

به گفته اوجی بیش از ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌های ایران منابع انرژی است، هدف ما جذب سرمایه از منابع داخلی و خارجی است، ضمن اینکه در خشکی و دریا ذخایر مطلوبی داریم و با قدرت و توانمندی کافی به‌دنبال توسعه آنها هستیم، همچنین در صنایع پایین‌دستی هم خودکفا شده‌ایم. همچنین صاحب دانش فنی و صادرکننده کاتالایست هستیم و قابلیت توسعه آن به همه کشورهای دوستدار فراهم شده است.

در این دیدار توانمندی‌های ایران و آنگولا در صنایع منابع هیدروکربن، گاز و پتروشیمی مطرح و قرار شد گروه‌های کارشناسی روی ظرفیت‌های موجود برای همکاری به‌ویژه درباره فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی و مسائل مورد نیاز آنگولا در صنایع پتروشیمی و سی‌ان‌جی کار کنند و در عین حال بازدیدهایی از دو کشور برای بررسی ظرفیت‌های همکاری انجام شود.

البته جواد اوجی وزیر منابع هیدروکربن ایران در دیدار با جورابیک میرزا محمود اف، وزیر انرژی ازبکستان با تشریح توانمندی‌های تولیدی منابع هیدروکربن ایران اذعان کرد هم‌اکنون این تولیدی خودکفاست و همه میدان‌های منابع هیدروکربن و گاز ایران از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به فناوری‌های پیشرفته به‌کاررفته در تولیدی منابع هیدروکربن و گاز کشور ادامه داد: هم‌اکنون مهندسان ایرانی بدون حضور کارشناسان و مستشاران خارجی در عمق ۶ هزار متری زمین چاه‌های منابع هیدروکربن و گاز را حفاری می‌کنند.

وزیر منابع هیدروکربن با اشاره به اینکه تولیدی منابع هیدروکربن ایران با وجود محدودیت‌های بین‌المللی‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا به خودکفایی کامل رسیده است، اظهار کرد: ما هم‌اکنون با بیش از ۴۰ کشور دنیا در حوزه منابع هیدروکربن، گاز، پالایش و پتروشیمی همکاری داریم.

درخواست وزیر انرژی ازبکستان از ایران

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و وزیر انرژی ازبکستان هم در ادامه هدف از دیدار با وزیر منابع هیدروکربن ایران را پیگیری اجرای توافق‌های امضاشده بین شوکت میرضیایف و سیدابراهیم رئیسی، رؤسای جمهوری دو کشور اعلام کرد و گفت: رئیس‌جمهوری ازبکستان و حکومت وی تأکید ویژه‌ای بر توسعه روابط با کشور ایران به‌ویژه تولیدی منابع هیدروکربن آن دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان ازبکستان اطلاع کاملی از توان بالای شرکت‌های ایرانی در اکتشاف، استخراج، انتقال و پالایش منابع هیدروکربن و گاز دارند، اظهار کرد: بنده در نمایشگاه‌های بین‌المللی انرژی شاهد توانمندی ایرانیان در ساخت ابزارآلات و دستگاه‌های فوق‌پیشرفته تولیدی منابع هیدروکربن و گاز بوده‌ام.

وزیر انرژی ازبکستان با تأکید بر اینکه ایرانیان نه‌تنها در حوزه منابع هیدروکربن و گاز، بلکه با حمایت حکومت خود در عرصه ماشین‌سازی و ماشین‌آلات دوار نیز به خودکفایی رسیده‌اند، ادامه داد: از وزارت منابع هیدروکربن ایران درخواست داریم تجربه و دانش فنی خود در این زمینه‌ها با تولیدی منابع هیدروکربن ازبکستان به اشتراک بگذارد.

میرزا محمود اف تصریح کرد: با توجه به بهبود شرایط مالی در ازبکستان مصرف گاز و فرآورده‌های نفتی به‌شدت افزایش یافته است، از این رو یکی از حوزه‌های همکاری با تولیدی منابع هیدروکربن ایران می‌تواند در زمینه ساخت پالایشگاه منابع هیدروکربن و گاز و توسعه میدان‌های گازی متمرکز باشد.


فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی ایران به آنگولا و ازبکستان بررسی شدند. توانایی‌های ایران در صنایع منابع هیدروکربن، گاز و پتروشیمی مورد توجه قرار گرفت و همکاری‌های آینده بین دو کشور به‌خصوص در زمینه فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نشست‌های بین دو کشور برگزار شد و تعهد به توسعه همکاری‌های بین المللی در صنایع منابع هیدروکربن و گاز اعلام شد. همچنین، وزیر انرژی ازبکستان از ایران خواست تجربیات و دانش فنی خود را در زمینه‌های ماشین‌آلات دوار و تولیدی منابع هیدروکربن به اشتراک بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *