هنرمندان انیمیشن را دلسرد نکنیم/ رقابت بین “شمشیر و اندوه” و آثار خارجی

[ad_1]
در چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر، چهار انیمیشن حاضر بودند که این تعداد افزایش نسبت به سال‌های گذشته داشته است. اما با وجود افزایش تعداد انیمیشن‌ها، بخش انیمیشن جشنواره به تنهایی مشکلات و چالش‌های خود را داشت. انیمیشن «شمشیر و اندوه» یک انیمیشن هایپررئال بود که برای مخاطبان نوجوان و جوان ساخته شد و اولین بار است که یک انیمیشن بلند با این تکنیک در ایران ساخته شده است. اما این انیمیشن و سایر آثار انیمیشنی مورد جدی گرفته نشدند و سیمرغ بلورین به هیچ کدام اهدا نشد. تهیه‌کنندگان انیمیشن‌ها از بی‌توجهی به این بخش و عدم جدی گرفتن آثارشان شکایت کردند. ساخت و ساز انیمیشن‌ها زمان بر و پرهزینه بوده و اغلب این زحمت‌ها در ایران بی‌توجهی دیده می‌شود. اما با ورود شرکت‌های جدید به تولیدی انیمیشن و برخی اثر سینمایی‌های موفقی مثل «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی»، بازار انیمیشن در ایران در حال رونق گرفتن است. انیمیشن «شمشیر و اندوه» اثری با ویژگی‌های برجسته است که قابل رقابت با انیمیشن‌های بین‌المللی است و برای اکران عمومی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر امسال در حالی به کار خود پایان داد که در این دوره از جشنواره چهار انیمیشن حاضر بودند و این تعداد انیمیشن به نسبت سال‌های گذشته افزایش داشته است البته این همه ماجرا نیست و همین بخش کوچک جشنواره با تعداد محدودی اثر، چالش‌ها و گلایه‌هایی را به دنبال داشت. بی‌توجهی و دیده نشدن انیمیشن‌ها در این دوره و جا نگرفتن در ترکیب داوری‌ها جزو مواردی بود که خاطر تولیدکنندگان و تهیه کنندگان این تولیدی را آزرده کرد.

یکی از انیمیشن‌هایی که در این دوره از جشنواره حضور داشت «شمشیر و اندوه» بود که یک انیمیشن هایپررئال برای مخاطب نوجوان و جوان محسوب می‌شود و این اولین بار است که در ایران یک انیمیشن بلند با چنین تکنیکی ساخته می‌شود به همین بهانه گفت‌وگویی با بهداد باقری سرپرست بخش رندر و نورپردازی انیمیشن «شمشیر و اندوه» داشتیم و درباره فرایند ساخت و ساز این انیمیشن و گلایه‌هایی که انیمیشن سازان در این دوره از جشنواره داشتند صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

بهداد باقری درباره حضور چند انیمیشن در این دوره از جشنواره اثر سینمایی فجر به خبرنگار دیجیاتور گفت: در چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر امسال چهار انیمیشن در کنار اثر سینمایی‌های سینمایی حضور داشتند که انیمیشن «شمشیر و اندوه» یکی از این چهار انیمیشن بود. پیش از هرچیز باید بگویم که یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال افزایش تعداد انیمیشن‌های حاضر در جشنواره بود به شکلی که در سال‌های گذشته حداکثر یک یا دو انیمیشن حضور داشت و این افزایش تعداد، نشان می‌دهد که این تولیدی هم طرفداران خود را دارد و در حال رونق گرفتن است.

چرا انیمیشن در جشنواره اثر سینمایی فجر جدی گرفته نشد

وی افزود: با وجود این اتفاق خوب و ایجاد فضای رقابتی به هیچ کدام از این آثار، سیمرغ بلورین اهدا نشد این در حالی است که در سال‌های قبل بخش انیمیشن جشنواره شامل دریافت سیمرغ بلورین می‌شد. انیمیشن «شمشیر و اندوه» با وجود ویژگی‌های بارز و ممتازی که در بخش‌های مختلف مخصوصاً هنر صوتی دارد در هیچ رشته‌ای نامزد نشد و اینگونه رفتارها برای کسانی که وقت و هزینه زیاد برای ساخت چنین انیمیشن‌های می‌گذارند دلسردکننده است. صاحبان اثر سینمایی‌های انیمیشن حاضر در جشنواره ضمن گلایه از حذف شدن اعطای سیمرغ بلورین به این بخش و اکتفا کردن به اهدای یک لوح تقدیر، از این که بخش انیمیشن عملاً مورد بی توجهی واقع شده و جدی گرفته نشده است، ناراحت هستند.

باقری ادامه داد: البته اینکه در جشنواره اثر سینمایی فجر، بخش انیمیشن وجود دارد و مثل تمام جشنواره‌های بین المللی و معتبر دنیا این ژانر هم در کنار سایر ژانرها حضور دارد، نشان می‌دهد که این سبک هم دغدغه مندان خودش را دارد ولی چیزی که دیده نمی‌شود زحمتی است که برای ساختن اثر سینمایی‌های انیمیشن کشیده می‌شود. فرآیند ساخت یک انیمیشن سینمایی بلند پروسه‌ای زمان بر برای ساخت و ساز دارد به طوری که حتی برخی از انیمیشن‌هایی که در این سال‌ها ساخته شدند، تولیدشان بین ۵ تا ۷ سال زمان بردند و تعداد زیادی نیرو به صورت مستمر روی پروژه کار کردند ولی معمولاً در معرفی، ارزیابی و حتی نقد انیمیشن‌ها در ایران، به این موضوع کمتر توجه می‌شود. پروژه ساخت انیمیشن «شمشیر و اندوه» حدو دو سال و نیم زمان برد و بیش از ۲۰۰ نفر نیروی متخصص روی آن کار کردند.

عضو انجمن انیمیشن ایران اضافه کرد: در ۲ سال گذشته اتفاقات خوبی در تولیدی انیمیشن در ایران افتاده و شرکت‌های متعددی در حال ورود به این بازار هستند که همگی نشان دهنده رونق این تولیدی است. همچنین آمار بالای فروش اثر سینمایی‌هایی مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» نشان می‌دهد که این تولیدی طرفداران خود را دارد ولی باید از تولیدکنندگان این تولیدی حمایت بیشتری صورت بگیرد و حتی این تولیدی بیشتر و بهتر هم معرفی شود تا کسانی که در این حوزه فعالیت نمی‌کنند و این حوزه را نمی‌شناسند هم راغب به ورود به این حوزه و تولیدی شوند.

وی درباره ویژگی‌های انیمیشن «شمشیر و اندوه» گفت: انیمیشن «شمشیر و اندوه» یک انیمیشن هایپررئال است که تا پیش از این اثری با این سبک ساخته نشده بود به این دلیل که ساخت و ساز آن دغدغه‌ها و سختی‌هایی دارد و تولیدکنندگان معمولاً سراغ آن نمی‌روند. این شیوه هم از لحاظ تکنیکی هم از لحاظ هنری پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و از لحاظ هزینه‌های مالی جزو کارهای پرهزینه است. ضمن اینکه کسانی که قرار است چنین انیمیشنی بسازند هم باید دانش متفاوت‌تری نسبت به کارهای معمول انیمیشنی داشته باشند.

ساخت و ساز «شمشیر و اندوه» در یک موتور بازی سازی

باقری گفت: بیشتر انیمیشن‌های ساخته شده معمول در نرم افزار سه بعدی ساخته می‌شود اما ما علاوه بر استفاده از این نرم افزارها انیمیشن «شمشیر و اندوه» را در یک موتور بازی سازی (Unreal Engine) و با تکنولوژی متاهیومن (MetaHuman) که چند وقتی است وارد تولیدی بازی سازی شده ساختیم و با چالش‌های زیادی مواجه شدیم چون با توجه به جدید بودن این فناوری و تکنولوژی، مستندات و تجربیات کمتری از آن در دسترس است و عملاً باید بخش تحقیق و توسعه این بخش را خودمان انجام می‌دادیم.

نویسنده اثر ادبی «هزارتوی انیمیشن» ادامه داد: یک نکته قابل تأمل در مورد استفاده از این تکنولوژی این است که درچند سال اخیر کمپانی‌های معروف دنیا مثل سونی پیکچرز و نتفلیکس از آنریل انجین Unreal Engine به عنوان یک ابزار مؤثر و مفید استفاده کردند و آثار معروفی مثل «منازعه برای سیاره میمون»، «منازعه ستارگان»، «فورد در برابر فراری» و برخی از قسمت‌های مجموعه انیمیشن‌های کوتاه «عشق مرگ و ربات‌ها» همگی ثمره استفاده از این تکنولوژی است که ما هم از آن استفاده کردیم اما زمانی که تصمیم به ساخت این انیمیشن با این سبک گرفتیم انتقادات زیادی به ما شد چون در ایران معمولاً برای استفاده از یک تکنولوژی جدید گاردهای زیادی گرفته می‌شود اما ما این جسارت را کردیم و پا به این عرصه بکر و تازه گذاشتیم، البته با توجه به سابقه طولانی مدت شرکت رسانه شکوه بیابان در ساخت و ساز بازی‌های کامپیوتری و استفاده از این موتور بازی سازی، مشکلات مراحل ساخت و ساز کمتر شد.

انیمیشن‌سازها را دلسرد نکنیم/ رقابت «شمشیر و اندوه» با آثار خارجی

وی در مورد فضای محیطی انیمیشن گفت: محیطی که این انیمیشن در آن اتفاق می‌افتد خاورمیانه است و به همین جهت هماهنگ کردن کاراکترهای متاهیومن با کاراکترهایی با لباس‌ها و فرم‌های شرقی سختی‌های بسیاری داشت چون نمونه این کار در دنیا کمتر دیده شده بود. البته روحیه تیمی گروه هم در چنین موقعیت‌هایی خیلی مهم است و خوشبختانه روحیه تیمی ما خیلی خوب بود و با انجام چالش‌های جدید مخالفتی صورت نمی‌گرفت و با هم توانستیم به خوبی از پس چالش‌ها بربیاییم.

فیلمی که قابل رقابت با خیلی از انیمیشن‌های بین المللی است

باقری درباره زبان انیمیشن «شمشیر و اندوه» توضیح داد: این انیمیشن چون از ابتدا با هدف نمایش در بازارهای بین المللی ساخته شده، زبان اصلی آن انگلیسی است و اتفاقاً خیلی‌ها به لب خوانی یا همان لیپ سینک کار نقد کردند که دیالوگ‌ها با حرکت صورت تفاوت‌هایی دارد ولی دلیل این ناهمخوانی نکته‌ای است که اشاره کردم. با این حال نسخه‌ای که از اثر سینمایی در جشنواره نمایش داده شد، نسخه جشنواره‌ای بود نه نهایی و اگر قرار باشد این انیمیشن اکران عمومی شود حتماً این نکته اصلاح می‌شود. البته برخی هم نقدهایی درباره طراحی کاراکترها داشتند که من آنها را نمی‌پذیرم چون جزئیات کاراکترهای این انیمیشن یکی از جذابترین طراحی‌هایی بوده که تاکنون در یک انیمیشن در ایران صورت گرفته است و به دلیل همین جزئیات هم به جرأت می‌توانم بگویم قابل رقابت با خیلی از انیمیشن‌های بین المللی است چون کیفیت طراحی محیط و کاراکترها خیلی بالا است و چیزی از انیمیشن‌های خارجی کم ندارد.

وی در پایان بیان کرد: ۲ ویژگی برجسته این انیمیشن که توجه بیشتری به خود می‌طلبد یکی محیط شرقی انیمیشن است که حتماً برای خارجی‌ها هم جذاب خواهد بود و دیگری ویژگی هایپررئال بودن آن؛ چون بیشتر انیمیشن‌های ساخته شده در دنیا به سبک فانتزی است. در پایان هم بگویم که اقدامات لازم برای اکران عمومی در حال انجام است اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

«انیمیشن شمشیر و اندوه» اثری ۹۲ دقیقه‌ای به کارگردانی مشترک عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه کنندگی مهدی جعفری است که برهه تاریخی بعد از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت می‌کند. روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مدائن زندگی می‌کند و اتفاقاتی منجر به پیوستنش به قافله امام حسین (ع) می‌شود. مخاطب این انیمیشن گروه سنی نوجوان و جوان در نظر گرفته شده است.

[ad_2]
مجموعه انیمیشن‌های حاضر در جشنواره همانند سال‌های گذشته افزایش داشته است. انیمیشن “شمشیر و اندوه” اولین انیمیشن بلند با استفاده از تکنیک هایپررئال در ایران است. این انیمیشن به زبان انگلیسی ساخته شده و در محیط خاورمیانه اتفاق می افتد. این انیمیشن دارای جزئیات جذابی بوده و توانایی رقابت با انیمیشن‌های بین المللی را دارد. دغدغه ساخت و ساز انیمیشن‌های باکیفیت و طولانی مدت در ایران وجود دارد و برای معرفی بهتر این تولیدی به عموم مردم، حمایت بیشتری از تولیدکنندگان لازم است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *