اهمیت برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از پتانسیل هیدروژن در سبد سوختی کشور

الزام برنامه‌ریزی برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور


جلیل سالاری، معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در رویداد بین‌المللی هیدروژن اعلام کرد که پالایشگاه‌های منابع هیدروکربن کشور بیشترین مقدار هیدروژن را ساخت و ساز می‌کنند و کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده‌های نفتی با ساخت و ساز فناوری در حوزه هیدروژن رابطه نزدیکی دارد. وی همچنین با بیان اینکه تولیدی پالایش کشور به خودکفایی رسیده است، اعلام کرد که فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی و صدور کالا به پالایشگاه‌های خارجی انجام می‌شود. سالاری تاکید کرد که برای بهبود مصرف سوخت در کشور و استفاده از هیدروژن در سبد سوختی، باید به فکر دانش مالی و فناوری این پروژه باشیم. او همچنین امیدوار است تا در آینده، ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره در کشور به سوم مقدار کنونی کاهش یابد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت منابع هیدروکربن، جلیل سالاری صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه) در رویداد بین‌المللی هیدروژن با تأکید بر اینکه پالایشگاه‌های منابع هیدروکربن کشور بالاترین مقدار هیدروژن در کشور را ساخت و ساز می‌کنند، گفت: کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده‌های نفتی بر اساس استانداردهای محیط زیستی رابطه نزدیکی با ساخت و ساز فناوری در حوزه هیدروژن دارد.

وی ساخت و ساز کنونی هیدروژن در پالایشگاه‌ها منابع هیدروکربن کشور را روزانه حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب اعلام کرد و افزود: تولیدی پالایش کشور امروز به خودکفایی حداکثری رسیده، به‌گونه‌ای که فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی را آغاز کرده و صدور ۱.۶ میلیون قلم کالا به پالایشگاه‌های خارجی همچون «ال‌پالیتو» ونزوئلا نمونه‌هایی از آن است.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور پالایش و پخش با تأکید بر افزایش طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور گفت: با توجه به اینکه در مصرف دیگر سوخت‌ها همچون گاز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم، نمی‌توانیم به فکر استفاده از هیدروژن نباشیم.

سالاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ناوگان خودروهای سبک و موتورسیکلت‌ها در کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، خودروهای سنگین روزانه ۶۳ میلیون لیتر گازوئیل و در نیروگاه‌های کشور روزانه ۷۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، بیان کرد: باید به فکر بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزینه ساخت و ساز هر تن هیدروژن از منابع هیدروکربوری حدود ۴۰۰ دلار است، افزود: برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل باید به فکر دانش مالی و فناوری این پروژه باشیم.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه امروز از ۲.۲ میلیون بشکه منابع هیدروکربن پالایش‌شده در پالایشگاه‌های کشور، حدود ۶۰ میلیون لیتر منابع هیدروکربن کوره ساخت و ساز می‌شود، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و با همکاری موسسه آموزش عالی‌های کشور، تلاش می‌کنیم این مقدار ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره طی سال‌های آینده به یک‌سوم مقدار کنونی کاهش یابد.


ساخت و ساز هیدروژن در پالایشگاه‌های منابع هیدروکربن کشور بالاترین مقدار هیدروژن در کشور را ساخت و ساز می‌کند. کیفی‌سازی و کمی‌سازی فرآورده‌های نفتی بر اساس استانداردهای محیط زیستی رابطه نزدیکی با ساخت و ساز فناوری در حوزه هیدروژن دارد. تولیدی پالایش کشور به خودکفایی حداکثری رسیده، به‌گونه‌ای که فروش خارجی خدمات فنی و فناوری طراحی را آغاز کرده و ۱.۶ میلیون قلم کالا به پالایشگاه‌های خارجی همچون ال‌پالیتو ونزوئلا نمونه‌هایی از آن است. افزایش طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور. هزینه ساخت و ساز هر تن هیدروژن از منابع هیدروکربوری حدود ۴۰۰ دلار است. تلاش برای کاهش ساخت و ساز منابع هیدروکربن کوره در آینده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *