شرایط عضویت در هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت

اعلام شرایط عضویت در هیات مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت


دستورالعمل مربوط به مشارکت مردم در مالکیت و سازماندهی شرکت‌های تامین مالی استانی سهام عدالت توسط شورای عالی بازار سهام و اوراق بهادار ابلاغ شده است. بر اساس این دستورالعمل، نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های تامین مالی استانی پیش روی مردم گذاشته شده و درخواست عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها توسط سامانه ستان انجام می شود. افرادی که تمایل به عضویت در هیئت مدیره دارند، باید حداقل ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع اطلاعات و مدارک خود را به عنوان داوطلب عضویت در هیئت مدیره ارائه دهند. صلاحیت حرف‌های داوطلبان بر اساس دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی ارزیابی می شود. مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط و سوابق شغلی نیز از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست محسوب میشود. مهلت ارسال درخواست بررسی صلاحیت حداکثر ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع شرکت تامین مالی استانی است و درخواست‌های ناقص بررسی نخواهند شد. پس از تأیید صلاحیت و انتخاب در مجمع، داوطلب می تواند عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری استانی مربوطه شود. همچنین افراد حقوقی نیز می توانند به عضویت در هیئت مدیره این شرکت ها اقدام کنند و اطلاعات نماینده آنها باید در سامانه ستان جهت بررسی صلاحیت حرفه‌ها ارسال شود.

به گزارش دیجیاتور، در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری در خصوص تاکید بر مشارکت دادن واقعی مردم در مالکیت و سازماندهی شرکت‌های تامین مالی استانی سهام عدالت و با توجه به ابلاغ مصوبات آبان ماه ۱۴۰۲ شورای عالی بازار سهام و اوراق بهادار، درخصوص نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های تامین مالی استانی سهام عدالت و انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت‌های مذکور به عنوان یکی از موضوعات دستور جلسه مجامع یاد شده، به منظور اجرای فاز نخست برگزاری مجامع (استان‌های خراسان شمالی و زنجان) موارد ذیل را به اطلاع متقاضیان عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت می‌رساند:

در راستای رعایت مفاد ماده ۱۰۷ مقررات بازرگانی و همچنین مفاد مادۀ ۳۱ اساسنامه شرکت‌های مزبور، به منظور حفظ حقوق کلیه افراد حقیقی دارای سهام شرکتهای تامین مالی استانی سهام عدالت، آن دسته از سهامداران یاد شده که تمایل به عضویت در هیئت مدیره شرکتهای مزبور را دارند، باید حداقل ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمعی که برای انتخاب مدیران تشکیل می‌گردد اطلاعات و مدارک خود را به عنوان داوطلب عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های تامین مالی استانی که سهامدار آن شرکت محسوب می‌گردند از طریق مراجعه به سامانه ستان به نشانی (www.setan.seo.ir) به منظور اخذ تأیید صلاحیت حرفهای ارائه نمایند.
بررسی صلاحیت حرف‌های داوطلبان وفق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهادهای مالی مصوب شورای عالی بازار سهام و اوراق بهادار انجام خواهد شد (دستورالعمل مذکور در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به نشانی (www.cmr.seo.ir) در دسترس است) بدین منظور مقتضی است، افراد واجد شرایط با آگاهی از شرایط امکان تصدی سمت عضویت در هیئت مدیره مطابق دستورالعمل یاد شده، ضمن تکمیل اطلاعات به صورت کامل در سامانه ستان، نسبت به ارسال اطلاعات (فایل راهنما – پیوست شماره ۱) اقدام نمایند؛
مدارک لازم جهت ثبت درخواست به شرح زیر است:
تصویر شناسنامه
تصویر کارت ملی
تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان)
گواهی عدم سو پیشینه
عکس پرسنلی (۳*۴)
مدارک تحصیلی
سوابق شغلی
لازم به تذکر است تأیید صلاحیت داوطلبان منوط به داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط مورد تأیید مراجع ذیصلاح تحصیلی (پیوست شماره ۲) و کسب حداقل امتیاز سوابق تجربی (پیوست شماره ۳)، می‌باشد.

درخصوص مدارک تحصیلی ضروری است داوطلبان نسبت به اخذ و ارائه کد صحت ۲۰ رقمی مدارک دانشگاهی مورد تأیید وزارت علوم با مراجعه به (https://portal.saorg.ir) اقدام نمایند (درخصوص مدارک تحصیلی موسسه آموزش عالی آزاد اسلامی به (https://estelam.iau.ir) مراجعه شود.)

درخصوص سوابق شغلی ضروری است داوطلبان مدارک مثبته از جمله مستندات پوشش ریسک‌ای سوابق کاری، تاییدیه نهادهای عمومی و دولتی، آگهی مطبوعات رسمی مبنی بر عضویت در هیأت مدیره و مدیرعامل را ارسال نمایند. بدیهی است صرفاً درخواست‌هایی امکان بررسی خواهند داشت که تمامی مدارک بصورت کامل و بدون نقص در سامانه مزبور بارگذاری و ارسال گردند. با عنایت به لزوم تعیین تکلیف اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تامین مالی استانی ظرف مهلت مقرر، به درخواست‌های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد.

در صورت احراز شرایط لازم توسط داوطلب و تأیید صلاحیت حرف‌های ایشان توسط سازمان، موضوع باید در مجمع عمومی پیش روی شرکت تامین مالی استانی طرح شده و در صورت انتخاب فرد در مجمع، داوطلب امکان تصدی سمت عضویت در هیئت مدیره شرکت سرمایهگذاری استانی مربوطه را وفق قوانین و مقررات خواهد داشت.

مهلت ارسال درخواست بررسی صلاحیت حرف‌های داوطلبان تا ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع شرکت تامین مالی استانی سهام عدالت مربوطه می‌باشد.
اشخاص حقوقی سهامدار شرکتهای تامین مالی استانی سهام عدالت که تمایل به داوطلب شدن جهت عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های مذکور را دارند لازم است، با عنایت به مفاد ماده ۳۱ اساسنامه شرکت‌های مزبور، در صورت انتخاب در مجمع عمومی پیش روی شرکت سرمایه گذاری استانی به عنوان عضو هیئت مدیره، تا ۱۵ روز پس از مطالعات تاریخی برگزاری مجمع، اطلاعات نماینده واجد شرایط خود (شخص حقیقی) را، در سامانه ستان جهت بررسی صلاحیت حرفهای ارسال کند.

همچنین با توجه به بخشنامه شماره ۱۲۰۱۰۰۲۷ سازمان بازار سهام و اوراق بهادار مبنی بر الزام معرفی نماینده از طرف هر یک از نهادهای مالی، جهت ارسال درخواستهای بررسی صلاحیت حرفهای داوطلبان عضویت در هیئت مدیره آن شرکت از طریق سامانه ستان، ضروری است داوطلبان پیگیری لازم در خصوص ارسال درخواست خود را، از نماینده هر کدام از شرکتهای تامین مالی مذکور انجام دهند. (فایل‌های راهنمای چگونگی ارسال درخواست داوطلبان به سازمان در لینک https://rayanbourse.ir/fa/library/setan-video-helps/ قابل مشاهده است). ضمناً، صرف ارسال درخواست هیچ گونه حقی را برای داوطلب جهت تصدی سمت عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های مزبور ایجاد نخواهد کرد.

همچنین در هر مرحله از بررسی که مشخص گردد اطلاعات ارائه شده خلاف واقع بوده، فرد مشمول مقررات ماده ۴۷ مقررات بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴ پارلمان خواهد شد.

یادآوری می‌شود، درصورتی که صلاحیت عمومی داوطلب به تأیید مراجع ذی صلاح نرسد، سازمان این حق را خواهد داشت که صلاحیت حرف‌های وی را در هر مرحله، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه سلب کند.


مردم در استان‌های خراسان شمالی و زنجان این امکان را دارند که در هیئت مدیره شرکت‌های تامین مالی استانی سهام عدالت شرکت کنند. برای این منظور، سهامداران متقاضی باید حداقل ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع شرکت مربوطه، اطلاعات و مدارک خود را از طریق سامانه ستان به منظور اخذ تأیید صلاحیت حرفی به مراجع ذیصلاح ارائه کنند. در صورت تائید صلاحیت و تصدی سمت عضویت در هیئت مدیره شرکت، فرد می‌تواند به عضویت در هیئت مدیره مربوطه بپیوندد. افراد حقوقی نیز می‌توانند درخواست خود را جهت عضویت در هیئت مدیره شرکت تامین مالی استانی به مراجع ذیصلاح ارائه کنند. درخواست‌های بررسی صلاحیت حرفی حداقل ۲۰ روز قبل از برگزاری مجمع شرکت باید ارسال شود. پیشنهاد می‌شود که درخواست‌ها از طریق نماینده شرکت بازار واقعی به سازمان ستان ارسال شود. توجه داشته باشید که در صورتی که اطلاعات ارائه شده توسط داوطلبان خلاف واقع بوده یا صلاحیت عمومی آنها تأیید نشود، صلاحیت حرفی شخص در هر مرحله با رعایت قوانین و مقررات قابل سلب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *