اصلاحیه: عدم آگاهی از توقف ساخت و ساز پژوپارس ایرانوسایل نقلیه
0 نظر
در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه مردم دار، مهدی دین محمدی پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، نسبت به توقف ساخت و ساز پژو پارس توسط ایران وسایل نقلیه به دلیل عدم انطباق با استانداردهای مقرر، اظهار بی اطلاعی کرد. در پی نامه ایران وسایل نقلیه، او اعلام کرد که پاسخ مستدلی دریافت خواهد کرد. در ادامه، ضمن توضیحات درباره توقف و ادامه ساخت و ساز پژو پارس، اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۲ ساخت و ساز این وسایل نقلیه ادامه خواهد داشت. با این حال، پس از اعلام ایران وسایل نقلیه درباره امکان تداوم ساخت و ساز با استانداردهای فعلی، شرکت متعهد به اجرای تصمیمات سازمان استاندارد شد.اما، اختلال در اطلاعرسانی موجب بلاتکلیفی ۱۰۰ هزار درخواستدهنده این وسایل نقلیه شد.
به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مهدی دین محمدی پناه امروز رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه مردم دار، در واکنش به نامه ایران وسایل نقلیه مبنی بر توقف ساخت و ساز پژو پارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه و عدم صدور مجوز از سوی این سازمان، اظهار بی اطلاعی کرد.
وی گفت: اگر ایران وسایل نقلیه به ما نامهای ارسال کرده است، حتماً پاسخ را خواهد گرفت.
دین محمدی پناه تصریح کرد: مصاحبهام با صدا و سیما در خصوص چگونگی روند ساخت و ساز پژو پارس فصلالخطاب بود.
بازی جدید نامهنگاری
بر این اساس در توضیح بیشتر ماجرای توقف، عدم توقف و دوباره توقف ساخت و ساز خودروی پژو پارس باید گفت که با توجه به عدم انطباق خودروی پژو پارس با استانداردهای ۸۵ گانه مقرر شده بود که ساخت و ساز این وسایل نقلیه صرفاً تا نیمه اسفند امسال صورت گیرد؛ در ادامه به دلیل درخواستهای متعدد سازمان ملی استاندارد ایران چندی پیش اعلام کرد که ساخت و ساز این وسایل نقلیه تا پایان سال تداوم خواهد داشت.
مجدد هفته گذشته مهدی دین محمدی پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گویی تاکید کرد که به صورت مشروط ساخت و ساز این وسایل نقلیه در فروردین سال ۱۴۰۳ نیز صورت خواهد پذیرفت.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفته بود که ساخت و ساز خودروی پژو پارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بینالمللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردین ماه ۱۴۰۳ مشخص میشود.
با این حال ۱۲ اسفند ماه ایران وسایل نقلیه در نامهای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که مجوز شفاف درباره امکان تداوم ساخت و ساز پارس با استانداردهای فعلی باید صادر شود چرا که پارس استانداردهای ۸۵ گانه را اخذ نمیکند.
در نامه ایران وسایل نقلیه خطاب به دین محمدیپناه آمده بود که نظر به اینکه مصاحبه مطالعات تاریخی ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ جنابعالی با صدا و سیما در خصوص ادامه ساخت و ساز خودروی پژو پارس با رعایت استانداردهای بینالمللی به لحاظ فنی و عملیاتی برای این شرکت نیازمند شفاف سازی بیشتر است به استحضار میرساند.
۱- رویکرد و خط مشی کلان مجموعه گروه صنعتی ایران وسایل نقلیه ارتقا کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی و به تبع آن رضایتمندی مشتریان و اهتمام ویژه به رعایت مقررات حوزه استاندارد است.
۲- پیرو ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱ مورخ ۱۴۰۲/۶/۲۷ آن سازمان محترم در خصوص نحوه اجرای الزامات رفع تعلیق شده استانداردهای ۸۵ گانه و نیز بر اساس نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۳۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۷/۶ ایران وسایل نقلیه اعلام شد خودروی پارس در سرفصل بن سازه قدیمی ابلاغیه فوقالذکر سازمان استاندارد قرار داشته و قابلیت ارتقا به الزامات تعلیقی را ندارد لذا خاتمه ساخت و ساز محصول پارس تا انتهای سال ۱۴۰۲ به صورت رسمی به آن سازمان اعلام شد بر همین اساس طی نامه شماره ۱۴۰۲۴۱۵۸۰۹ مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۰ اعلام شد تا انتهای سال جاری ۵۵ هزار دستگاه خودروی پارس ساخت و ساز و مابقی اولویتهای ثبت نامی در سامانه یکپارچه
با طرح تبدیل در سال آینده تحویل خواهد شد برای برای همین منظور طرح جایگزینی محصول سورن XUP در سایتهای ۳ گانه ساخت و ساز کننده پارس به اجرا درآمد. در استعلام ایران وسایل نقلیه از آن سازمان محترم و بازگشت به نامه شماره ۲۶۲۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳، سازمان استاندارد مجدداً تأکید نمود تداوم ساخت و ساز پارس صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۲ امکان پذیر است. دلیل اصلی تصمیمات اتخاذ شده توسط آن سازمان محترم در خصوص توقف ساخت و ساز خودروی پارس تا آخر سال ۱۴۰۲ مرتبط با عدم امکان پذیری ارتقای خودروی پارس به الزامات رفع تعلیق شده ۸۵ گانه بوده است و بر همین مینا نیز شرکت ایران وسایل نقلیه متعهد به اجرای تصمیمات آن سازمان است.
این وضعیت نابسامان اطلاع رسانی سازمان استاندارد و شرکت ایران وسایل نقلیه که هر کدام توپ را به زمین یکدیگر میفرستند در حالیست که حدود ۱۰۰ هزار متقاضی این وسایل نقلیه ماه هاست در بلاتکلیفی به سر مینام تجاری.
توقف ساخت و ساز وسایل نقلیه پژو پارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه و عدم صدور مجوز از سوی سازمان استاندارد ایران باعث ناپایداری و ناتوانی در اطلاعرسانی شده است، اما شرکت ایران وسایل نقلیه متعهد به اجرای تصمیمات این سازمان است.