اجرای قرارداد مالی دوجانبه بین ایران، افغانستان و روسیه

اجرای پیمان پولی دوجانبه ایران با افغانستان و روسیه


مدیر معاون روابط بین الملل نهاد مالی اعلام کرد که با توجه به نیاز تجار به تبادل با ارزهای خارجی در فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل، امکان بازرگانی با ریال فراهم شده است. او بیان کرد که ریال آفشور، دستورالعملی است که به تجار امکان می دهد تا در ترتیب مقررات با ریال بازرگانی کنند. او افزود که در برخی کشورها صادرکننده ها متعهد می شوند تا ارز را به کشور برگردانند، اما در فروش خارجی با ریال این مشکل وجود نخواهد داشت. به طور مشابه، با کشورهایی که پیمان پولی دوجانبه با ایران دارند می توان با ریال معاملات کرد. امیدواری مطرح شده است که مشکلات مربوط به بازرگانی با کشور عراق نیز با استفاده از ریال حل شود.

به گزارش دیجیاتور، محسن کریمی معاون روابط بین‌الملل نهاد مالی اظهار کرد: با توجه به اینکه تجار ما در فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل نیازمند تبادل با ارزهای دیگر کشورها یا دلار و یورو هستند که در نوسانات ارزی با مشکل روبرو می‌شوند از این رو این امکان فراهم شده تا به تدریج با ریال بتوانند به معاملات خود وسعت ببخشند.

وی اضافه کرد: ریال آفشور دستورالعملی است که این امکان را فراهم می‌کند تا فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل در ترتیب قانونی با ریال انجام شود.

کریمی افزود: صادرکنندگان در اکثر کشورها تأمین کننده ارز کشورشان هستند تا با آن بازرگانی بین‌الملل انجام گیرد به همین دلیل در برخی کشورها از جمله کشور ما صادرکنندگان متعهد می‌شوند تا ارز را به کشور برگردانند که به آن پیمان ارزی یا رفع تعهد صادراتی می‌گویند؛ اما زمانی که صادرکننده‌ای با ارز ریال فروش خارجی انجام دهد دیگر مشکلی در این خصوص نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در مورد کشورهای افغانستان و روسیه که پیمان پولی دوجانبه‌ای را هم با ایران دارند شرایط برای مبادله با ریال مهیا شده که به زودی این کار صورت خواهد پذیرفت.

کریمی در مصاحبه رادیویی اظهار امیدواری کرد تا این روند پولی برای فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل با کشور عراق هم مهیا شود تا تجار دو کشور مراودات تجاری خود را گسترش دهند.


نهاد مالی تصمیم گرفته تا به تدریج با ریال به تجار ما در فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل وسعت دهد. به دلیل اینکه تجار ما برای تبادل با ارزهای دیگر کشورها نیازمند دلار و یورو هستند و در نوسانات ارزی با مشکل روبرو می‌شوند، ریال آفشور به عنوان یک دستور العمل جدید به وجود آمده است تا امکان فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل به صورت قانونی با ریال فراهم شود. در برخی کشورها، صادرکنندگان متعهد می‌شوند تا ارز را به کشور برگردانند ولی زمانی که صادرکننده‌ای با ارز ریال فروش خارجی انجام دهد، مشکلی در این خصوص نخواهد داشت. شرایط برای مبادله با ریال با افغانستان و روسیه مهیا شده است و زودترین فرصت این کار صورت خواهد گرفت. همچنین، امیدواری می‌شود که این روند پولی برای فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل با عراق نیز فراهم شود تا تجار دو کشور مراودات تجاری خود را گسترش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *