اتمام حجت نهاد مالی با مدیران شش بانک متخلف

اتمام حجت بانک مرکزی با مدیران ۶ بانک متخلف


محمد پور، معاون نظارت نهاد مالی اعلام کرد که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی باید نرخ سود سپرده‌ها را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار رعایت کنند. بررسی‌ها نشان داد که ۶ بانک مختلف بیشترین تخلفات در این زمینه داشته‌اند. مقادیر تخلفات باید تصحیح و اسناد مربوطه در دو هفته به نهاد مالی ارسال شوند و سیستم کنترل داخلی باید بهبود یابد. در غیر این صورت، صلاحیت اعضای هیأت مدیره این بانک‌ها تمدید نخواهد شد.

به گزارش دیجیاتور، محمد پور معاون نظارت این بانک پیرو اخطار نهاد مالی مورخ ۳ اسفند ماه سال جاری خطاب به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در خصوص لزوم رعایت دقیق نرخ سود سپرده‌ها وفق مصوبه شورای پول و اعتبار، تصریح کرد: با توجه به نتایج بازرسی‌های انجام شده در شبکه بانکی کشور، مشخص شد همچنان ۶ بانک، بیشترین تخلفات را در زمینه رعایت نرخ‌های سود سپرده‌ها داشته‌اند.

وی افزود: بر این اساس و وفق مفاد مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص نرخ‌های سود تسهیلات و سود علی‌الحساب انواع سپرده‌های تامین مالی مدت‌دار موضوع بخشنامه شماره ۲۸۰۳۷۳‏/۰۱ مورخ ۱۰/‏۱۱/‏۱۴۰۱‬ که طی آن مقرر شده بود؛ در صورت عدم رعایت نرخ‌های سود ابلاغی، علاوه بر اتخاذ اقدامات نظارتی مقتضی از جمله ارجاع خارج از نوبت و به قید تسریع موضوع به هیأت انتظامی بانک‌ها، صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و تمامی اعضای هیأت مدیره بانک و یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مربوطه در کمیسیون احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری نهاد مالی برای اتخاذ تصمیم در خصوص تداوم تصدی سمت مدیریتی آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: گزارش سازماندهی کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نهاد مالی در خصوص نقض نرخ‌های سود سپرده‌ها در ۶ بانک، در جلسات کمیسیون احراز و لغو تاییدیه صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری با حضور مدیران عامل و عضو هیأت مدیره ذی‌ربط بررسی شد که پس از بحث و بررسی و استماع توضیحات ایشان و تذکر جدی و اتمام حجت با ایشان در این خصوص مقرر شد:

معاون نظارت نهاد مالی خاطرنشان کرد: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند موارد عدم رعایت نرخ سود و نرخ شکست سپرده‌ها و سایر ضوابط مطروح در بخشنامه شماره ۲۰۸۳۷۳‏/۰۱ مورخ ۱۰/‏۱۱/‏۱۴۰۱‬ را ظرف دو هفته اصلاح و نتیجه رفع تخلفات مزبور را به همراه مستندات در فاصله زمانی مذکور به نهاد مالی ارسال کنند.

وی گفت: همچنین بانک‌های مورد بررسی موظف شدند اقدامات اصلاحی لازم در خصوص ضوابط انتشار گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص موضوع نامه ۲۷۶۱۸۰‏/۰۲ مورخ ۱۰/‏۱۱/‏۱۴۰۲‬ را طی دو هفته انجام و نتیجه را به همراه مستندات در فاصله زمانی مذکور به نهاد مالی ارسال کنند.

محمد پور افزود: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند ساز و کار مناسب برای ارتقای نظامات کنترل داخلی به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات در بانک‌های مذکور تعبیه نمایند و نتیجه را طی یک ماه آینده از مطالعات تاریخی این صورتجلسه به نهاد مالی اعلام کنند.

وی گفت: بانک‌های مورد بررسی موظف شدند اقدام لازم جهت انجام بازرسی‌های موردنیاز در خصوص رعایت مفاد بخشنامه‌های نهاد مالی با موضوع رعایت نرخ سود سپرده‌ها را اتخاذ نموده و نتیجه پس از تأیید در هیأت‌مدیره محترم آن بانک‌ها برای نهاد مالی ارسال شود.

معاون نظارت نهاد مالی در خاتمه تاکید کرد: در صورت عدم اقدام مؤثر به شرح فوق، در خصوص تمدید صلاحیت حرفه‌ای اعضا هیأت مدیره بانک‌های مذکور تصمیم‌گیری خواهد شد.


بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بانک‌ها نرخ حق سپرده‌ها را رعایت نکرده‌اند و باید این خطاها برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *