امضای چند قرارداد مهم در زمینه توسعه میادین به‌زودی.

چند قرارداد مهم توسعه میادین به‌زودی امضا می‌شود


خلاصه‌ی این متن این است که در نشستی با حضور مدیران عامل شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز ملی منابع هیدروکربن ایران، محسن خجسته‌مهر به اهمیت توسعه میادین نفتی و نقش شرکت‌های E&P در این زمینه اشاره کرد. وی بیان کرد که شرکت‌های E&P می‌توانند به عنوان پیشران در زیست بوم توسعه و فناوری کشور و همچنین در اشتغال‌زایی و تأمین مالی و توسعه فناوری نقش مهمی ایفا کنند. همچنین برای تسریع در فرآیند امضای قرارداد و رسیدن به مرحله توسعه، شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران اقدامات مهمی انجام داده است و در این زمینه تعاملات سازنده‌ای با صندوق توسعه ملی نیز انجام شده است. نهایتاً، معاون وزیر منابع هیدروکربن اشاره کرد که در راستای جذب سرمایه و مردمی سازی دانش مالی، طرح‌های مهمی در دستور کار قرار گرفته است و دیدگاه‌ها و نکات مدنظر در این نشست مورد بحث قرار گرفت و تصمیم گرفته شد که این جلسات به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران، محسن خجسته‌مهر شامگاه یکشنبه، اول بهمن در نشست هم اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز که در مرکز همایش‌های بین‌المللی شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران (کوشک) برگزار شد با اشاره به اینکه در دو ماه پایانی امسال شاهد به امضا رسیدن قراردادهای مهم توسعه میادین خواهیم بود، اظهار کرد: شرکت‌های E&P بازوی توانمند شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران در توسعه و ساخت و ساز از این میادین هستند، میادینی که نقش اصلی در رشد مالی ۸ درصدی در برنامه هفتم را ایفا خواهند کرد.

معاون وزیر منابع هیدروکربن افزود: اشتغال آفرینی، تأمین مالی و توسعه فناوری ماحصل فعالیت شرکت‌های E&P است و نقش این شرکت‌ها در زنجیره ارزش بالادستی متشکل از اکتشاف، توسعه، حفاری، ساخت و ساز و ازدیاد برداشت انکارناپذیر است.

وی افزود: شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز پیشران کارآفرینی فناورانه در کشور هستند و می‌توانند به عنوان پیشران در زیست بوم توسعه و فناوری کشور ذیل راهبری شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران مشارکت فعالی داشته باشند و از این مسیر سهم بسزایی در بکارگیری و اشتغال نخبگان و جوانان توانمند ایفا کنند.

خجسته‌مهر با بیان اینکه طرح‌های افزایش ساخت و ساز منابع هیدروکربن و گاز، زمانبر هستند، افزود: شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران اقدام‌های مهمی را برای تسریع در فرآیند امضای قرارداد و رسیدن به مرحله توسعه انجام داده است و این اقدام‌ها ادامه دارد تا شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز به سرعت بتوانند به بحث توسعه میدان ورود کنند.

وی به مدل همکاری سه جانبه بین شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران، شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز و صندوق توسعه ملی هم اشاره کرد و افزود: تعاملات سازنده‌ای در این راستا با صندوق توسعه ملی جهت حضور در توسعه میادین نفتی و گازی انجام شده است.

معاون وزیر منابع هیدروکربن خاطر نشان کرد شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز هر ظرفیتی که برای توسعه دارند را به شرکت ملی منابع هیدروکربن اعلام کنند. اجماع خوبی در دستیابی به افق‌های توسعه‌ای بین شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران و شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز وجود دارد.

معاون وزیر منابع هیدروکربن با بیان اینکه در جهت جذب سرمایه و مردمی سازی دانش مالی نیز طرح‌های مهمی در دستور کار قرار گرفته که می‌توان به طرح خرید تضمینی خدمات حفاری از سوی شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران در یک بازه ۱۰ ساله اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست نمایندگان شرکت‌ها در انجمن شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز به بیان دیدگاه‌ها و نکات مدنظر پرداختند و مقرر شد این جلسات هم‌اندیشی به صورت مستمر ادامه داشته باشد.


نتیجه‌ی این متن آن است که شرکت‌های E&P بازوی توانمند شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران در توسعه و ساخت و ساز میادین نفتی نقش اصلی را در رشد مالی دارند. این شرکت‌ها با افزایش ساخت و ساز، اشتغال آفرینی، تأمین مالی و توسعه فناوری سهم بالادستی متشکل از اکتشاف، توسعه، حفاری و ازدیاد برداشت را برعهده دارند. طرح‌های افزایش ساخت و ساز و توسعه میادین نفتی، زمان‌بر هستند، اما شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران برای تسریع در امضای قراردادها و رسیدن به مرحله توسعه اقدامات مهمی را انجام داده است. در این راستا، مدل همکاری سه‌جانبه بین شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران، شرکت‌های E&P و صندوق توسعه ملی ایجاد شده است. همچنین، شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز دارای هر ظرفیتی برای توسعه میادین را به شرکت ملی منابع هیدروکربن اعلام کنند. در جهت جذب سرمایه و مردمی سازی دانش مالی نیز طرح‌های مهمی مانند طرح خرید تضمینی خدمات حفاری از سوی شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران در دستور کار قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *