پرتاب ماهواره کشور خارجی تا پایان دوره حکومت

پرتاب ماهواره یک کشور خارجی تا پایان دولت


در مراسم روز فناوری فضایی که با حضور رییس جمهور در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، عیسی زارع پور، وزیر مخابرات و تکنولوژی مخابرات، به روابط حکومتی ها و راهبردهای حکومت سیزدهم برای توسعه تولیدی فضایی در کشور اشاره کرد. وی با افتخار اعلام کرد که ایران جزو کشورهایی است که فناوری فضایی را به صورت کامل بومی کرده و پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته است، از جمله امکان قرار دادن ماهواره‌ها و پایگاه‌های فضایی در فضا. وزیر مخابرات اعلام کرد که در حکومت سیزدهم در طول دو سال و یک ماه، ۱۱ پرتاب ماهواره انجام شده و امیدوارند تا پایان حکومت، یک ماهواره دیگر را به فضا پرتاب کنند. هدف از این تلاش‌ها، توسعه تولیدی فضایی به عنوان یک تولیدی مالی است. وزیر مخابرات بر این باور است که استفاده از نخبگان و حمایت از آن‌ها، ارکان مهمی در توسعه تولیدی فضایی است و به این منظور نیروهای متخصص در این زمینه جذب و حمایت می‌شوند. همچنین زارع پور نیازمندی برگزاری شورای عالی فضایی را برجسته کرد و اهمیت آن را به عنوان نقطه کانونی برای توسعه فضایی کشور بیان کرد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، عیسی زارع پور در مراسم روز فناوری فضایی که امروز صبح با حضور رییس جمهور در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد با اشاره به روابط حکومتی ها و راهبردهای حکومت سیزدهم برای شتاب بخشی به توسعه تولیدی فضایی کشور و برنامه های آینده و همچنین با اشاره به اینکه با افتخار بعد از ۱۰ سال برنامه روز فناوری فضایی با حضور رییس جمهور برگزار می شود، گفت:با راهبری رییس جمهور جزء ۱۰ کشوری هستیم که فناوری فضایی را به صورت کامل بومی کرده ایم به طوری که در حال حاضر پایگاه ها و ماهواره های خودمان را داریم و به نقطه ای رسیدیم که با اطمینان ماهواره عملیاتی را می توانیم در فضا قرار دهیم.

وی افزود: همچنین ما اکنون به جایی رسیدیم که می توانیم آزمایشگاه فضایی داشته باشیم و برخی امور را در فضا تست کنیم.

وزیر مخابرات گفت: دراین حکومت و در طول دو سال و یک ماه به طور کلی ۱۱ پرتاب ماهواره ای داشتیم که انشالله با همین شتاب پیش خواهیم رفت.

وی ادامه داد: برنامه داریم که این تولیدی فضایی را به عنوان تولیدی مالی در بیاوریم و امید داریم تا آخر این حکومت یک ماهواره کشور دیگر را از خاک ایران به فضا پرتاب کنیم. اگر این اتفاق بیافتد موفقیت بزرگی است و حتی می توان مثل کشورهای دیگر این پرتاب را پوشش ریسک کرد.

وزیر مخابرات و تکنولوژی مخابرات در ادامه با اشاره به استفاده از نخبگان فضایی گفت:استفاده از نخبگان و همچنین نگهداشت نخبگان از اهمیت بالایی برخوردار است و افتخار داریم با حضور دکتر سالاریه به عنوان استاد موسسه آموزش عالی موجی از نیروهای متخصص در تولیدی فضایی شکل می گیرد.

زارع پور در خصوص تشکیل شورای فضایی و برنامه‌ریزی مالی مورد نیاز فضایی گفت: در جلسه اول شورای فضایی مصوب شد سالی ۵۰۰ میلیون دلار برای تولیدی فضایی کنار گذاشته شود اما همچنان این مقدار ۱۵۰ میلیون دلار است و اگر بخواهیم این دستاورد های بزرگ فضایی را توسعه دهیم و به مدار ژئو برسیم قطعا این نوع حمایت می تواند پشتیبان باشد و کمک کند.

وی در پایان گفت: نیاز داریم در برگزاری شورای عالی فضایی که ۱۱ سال با تعطیلی همراه بود این شورا با حضور رییس جمهور برگزار شود چراکه می توان گفت شورای عالی فضایی نقطه کانونی است.


با حضور رییس جمهور در مراسم روز فناوری فضایی، عیسی زارع پور اعلام کرد که ایران توانسته است فناوری فضایی را به صورت کامل بومی کند و در حال حاضر پایگاه ها و ماهواره های خود را داشته و ماهواره های عملیاتی را در فضا قرار دهد. همچنین از اهمیت استفاده و نگهداشت نخبگان فضایی نیز تاکید کرد.

در طول حکومت سیزدهم، ۱۱ پرتاب ماهواره داشتیم و قصد داریم این تولیدی را به عنوان تولیدی مالی به توسعه برسانیم و همچنین آخرین دوره حکومت یک ماهواره دیگر را از خاک ایران به فضا پرتاب کنیم. این موفقیت می تواند مانند دیگر کشورها قابل پوشش ریسک شدن باشد.

در جلسه اول شورای فضایی، تصمیم گرفته شد که ۱۵۰ میلیون دلار برای تولیدی فضایی اختصاص داده شود. اما برای توسعه دستاوردهای بزرگ فضایی و دستیابی به مدار ژئو، نیاز به حمایت بیشتری داریم.

در پایان، عیسی زارع پور تاکید کرد که به برگزاری شورای عالی فضایی با حضور رییس جمهور نیاز داریم زیرا این شورا نقطه کانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *