مواجهه ساخت و ساز با چالش سنگین به دلیل نرخ بالای بهره‌وری

نرخ بهره بالا تولید را با چالش سنگین مواجه می کند


نوید رجایی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، به وضعیت آشفته بازار بازار سهام اشاره کرده و اظهار داشته است که تصمیم‌های سلیقه‌ای و بدون افق بلند مدت حکومت باعث افت قیمت سهام و آشفتگی بازار شده است. وی افزوده که اجرای روابط حکومتی‌های انقباضی بدون در نظر گرفتن افق بلند مدت، تنها بهره‌ای برای کوتاه مدت دارد و علاجی برای بلند مدت نیست. همچنین، او اشاره کرده که بازار بازار سهام در حال حاضر فقط روی تک سهم‌های خاص تمرکز دارد و کلیت بازار نشان‌دهنده‌ی خوبی نیست، اما قیمت‌ها جذاب است و بیان کرده که سرمایه‌گذاران باید از فرصت‌های بازار بهره ببرند و در سهام پرپتانسیل تامین مالی کنند.

نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با بیان این‌که اگر به وضعیت بازار بازار سهام نگاهی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که تصمیم‌های حکومت وضع را به شدت آشفته کرده و قیمت سهام هر روز با افت مواجه می‌شود، گفت: بازار بازار سهام انعکاسی از حال دانش مالی یک کشور است و مالی که هر روز تصمیم گیری های جدید و سلیقه‌ای که بعضاً غیرکارشناسی باشد دارد هیچوقت نمی‌تواند حال خوب باشد.

رجایی افزود: روابط حکومتی گذار کلان بهتر است با استفاده از افق بلند مدت برنامه‌های کوتاه مدت خود را پیش ببرد اما چیزی که ما مشاهده می‌کنیم اجرای برنامه‌های کوتاه مدت بدون افق بلند مدت است. در حال حاضر حکومت تصمیم گرفته روابط حکومتی‌های انقباضی را اجرا کند. برای جامعه تورمی اجرای روابط حکومتی‌های انقباضی امری صحیح است اما تا زمانی که سازوکار صحیح دانش مالی بین الملل شکل نگیرد اجرای روابط حکومتی‌های انقباضی صرفاً یک مسکن کوتاه مدت است و علاجی برای بلند مدت ندارد.

به گفته رجایی، در حال حاضر نرخ بهره در حال بالا رفتن است و این روابط حکومتی در کوتاه مدت شاید اثر بخش باشد اما ساخت و ساز را با مشکل جدی مواجه می‌کند و زمین خوردن ساخت و ساز یعنی زمین خوردن مردم. اگر چه روابط حکومتی‌های انقباضی نهاد مالی توانسته قیمت ارز را کنترل کند اما این مسکن اثرش را از دست خواهد داد و با توجه به انتظارات تورمی که سال آتی داریم یک فنر آزاد خواهد شد.

رجایی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر اگر به بازار سهام توجه کنیم بازی فقط رو تک سهم‌های خاص است و کلیت بازار روی خوبی نشان نداده اما قیمت‌ها بسیار جذاب است و این بازار برای افراد میان مدت و بلند مدت قطعاً گزینه جذابی است بهتر است سرمایه گذاران از منفی‌های بازار بهره را ببرند و در سهام پر پتانسیل سرمایه گذاری کنند چرا که فرصت‌ها زود از دست می‌روند.


وضعیت بازار بازار سهام به شدت آشفته است. روابط حکومتی‌های انقباضی در کوتاه مدت ممکن است اثربخش باشد اما تا زمانی که سازوکار صحیح دانش مالی بین‌الملل شکل نگیرد، اجرای این روابط حکومتی‌ها فقط مسکن کوتاه مدت است و به حل مشکلات بلندمدت کمک نمی‌کند. نرخ بهره در حال افزایش است و این روابط حکومتی در کوتاه مدت ممکن است اثربخش باشد اما ساخت و ساز را با مشکلات جدی روبرو می‌کند. بازار سهام در حال حاضر روی تک سهم‌های خاص تمرکز دارد و کلیت بازار نشاندهنده حال خوبی نیست، اما بازار برای افراد میانمدت و بلندمدت گزینه جذابی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *