میزان درآمد بستر نرمافزاری ها معادل برنامهریزی مالی صدا و سیما است
0 نظر
سومین نشست نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور مهدی فرجی تهیهکننده تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و رئیس هیات مدیره کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری ایران برگزار شد. در این نشست، چالشهای تنظیمگری در تولیدات فرهنگی و هنری بررسی شد و مهدی فرجی درباره فعالیتهای کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری صحبت کرد. او از تاریخچه فعالیت و اقدامات شبکه نمایش خانگی نیز گفت که با ایجاد سریال “قلب یخی” آغاز شده و با گسترش زیرساختهای شبکه جهانی، بستر نرمافزاریها توانستند جایگاه ویژهای بین مخاطبان پیدا کنند. او همچنین تأکید کرد که گردش مالی بستر نرمافزاریهای نمایش خانگی بیش از برنامهریزی مالی برخی دستگاههای فرهنگی است. در پاسخ به انتقادات، فرجی اظهار کرد که احتمال وقوع مسائل اخلاقی در شبکه نمایش خانگی به ندرت است و تمایل عمومی و نخبگان جامعه نسبت به شبکه نمایش خانگی مثبت است. او همچنین تاکید کرد که مسئولیت تنظیمگری سریالها و برنامههای شبکه نمایش خانگی با سازمان صدا و سیما و ساترا است. او همچنین به مشارکت بخش خصوصی در تنظیمگری امری صحیح و اثرگذار دانست و اعتقاد دارد که آثار نمایش خانگی در آینده ارتقای مهمی خواهد داشت و در رقابت با سریالهای خارجی پیشرفت خواهد کرد.
به گزارش دیجیاتور به نقل از روابطعمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، روز گذشته سومین نشست نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور مهدی فرجی تهیهکننده تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و رئیس هیات مدیره کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری ایران برگزار شد.
این سلسله نشستها که به همت اندیشکده ژرفا با مشارکت ساترا برگزار میشود بهصورت گفتوگو محور چالشهای تنظیمگری در تولیدات فرهنگی و هنری را با حضور فعالان این عرصه بررسی میکند.
مهدی فرجی رئیس هیات مدیره کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری در سومین نشست درباره فعالیتهای کانون گفت: این مجموعه ۲ سال است که با هدف حل و فصل مسائل صنفی تشکیل شده و در تهران و شهرستانها ۵۵۰ عضو فعال دارد.
فرجی در ادامه این نشست به تاریخچه فعالیت و اقدامات شبکه نمایش خانگی پرداخت و گفت: ایجاد این شبکه در ایران با سریال «قلب یخی» محمدحسین لطیفی آغاز شد و با گسترش زیر ساختهای شبکه جهانی، بستر نرمافزاریها توانستند جایگاه ویژهای بین مخاطبان پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر گردش مالی بستر نرمافزاریهای نمایش خانگی بیش از برنامهریزی مالی برخی دستگاههای فرهنگی است و در کمترین برآوردها مجموع درآمد تمام سکوهای نمایش خانگی به اندازه برنامهریزی مالی صدا و سیما است، عنوان کرد: از نظر بنده تأمین مالی جلوه منفی ندارد. ساخت و ساز اثر سینمایی، برنامههای فرهنگی و… حتماً یک پدیده فرهنگی مهم است، اما قطع به یقین مسائل مالی نیز مهم است.
رئیس هیات مدیره کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری ایران درباره این انتقاد که گاهی اوقات مساله درآمدزایی بر رعایت برخی شئونات اخلاقی و فرهنگی در تولیدات شبکه نمایش خانگی مسلط میشود تصریح کرد: من منکر وجود صحنهها و دیالوگهای نامناسب در برخی سریالهای شبکه نمایش خانگی نیستم اما واقعیت امر این است که با تلاش ساترا اینگونه موارد به ندرت اتفاق میافتد و ارزیابی اکثریت مردم و نخبگان جامعه از وضعیت کنونی شبکه نمایش خانگی مثبت است.
مهدی فرجی در پاسخ به این سوال که آیا میان سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد در امر تنظیمگری شبکه نمایش خانگی اختلافی وجود دارد یا خیر، گفت: شورای عالی تحول اساسی فرهنگی و مقررات مجلس، مسؤولیت تنظیمگری سریالها و برنامههای شبکه نمایش خانگی را به عهده ساترا گذاشته است و الان مسؤولیت اصلی با سازمان صدا و سیما و ساتراست.
تهیهکننده سریال «نون خ» در ادامه در پاسخ به نحوه ارتباط میان ساترا و بخش خصوصی با اشاره به اقدامات صحیح و اثرگذار ساترا نظیر تشکیل مجمع رصتا برای ارتقای خود تنظیمگری در شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: مشارکت دادن بخش خصوصی در امر تنظیمگری اقدامی صحیح و اثرگذار است چون تامین مالیهای انجام شده در تولیدات محصولات نمایش خانگی عمدتاً از بخش خصوصی میآید، بنابراین باید بخش خصوصی را از روند مقرراتنویسی مطلع کنیم و اتفاقاً آنها نیز در تنظیمگری صاحب نظر باشند و توسط نمایندگان خود مشکلات و نظرات را منتقل کنند.
فرجی در پایان در مورد آینده مالی و فرهنگی شبکه خانگی گفت: روز به روز در حال دیدن تحول جدید در زیر ساختهای ارتباطی کشور هستیم. بنابراین به اعتقاد من آثار نمایش خانگی از لحاظ شکلی، کیفی و کمی ارتقای مهمی خواهد داشت و ما در آینده حتماً در رقابت با سریالهای خارجی حرکت خواهیم کرد، زیرا این امکان در بخش خصوصی راحتتر اتفاق میافتد.
نشست نقد و بررسی نظام تنظیمگری شبکه نمایش خانگی در ایران برگزار شد. ساترا به همت اندیشکده ژرفا با مشارکت ساترا این سلسله نشستها را برگزار میکند. مهدی فرجی رئیس هیات مدیره کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری ایران از فعالیتهای کانون و تعداد اعضای فعال آن صحبت کرد. ایجاد شبکه نمایش خانگی در ایران با سریال «قلب یخی» آغاز شد و با گسترش زیرساختهای شبکه جهانی، بستر نرمافزاریها توانستند جایگاه ویژهای بین مخاطبان پیدا کنند. گردش مالی بستر نرمافزاریهای نمایش خانگی بیش از برنامهریزی مالی برخی دستگاههای فرهنگی است. تأمین مالی ساخت و ساز اثر سینمایی و برنامههای فرهنگی یک پدیده فرهنگی مهم است اما مسائل مالی نیز مهم است. بر اساس ارزیابی اکثریت مردم و نخبگان، وضعیت کنونی شبکه نمایش خانگی مثبت است. مسؤولیت تنظیمگری سریالها و برنامههای شبکه نمایش خانگی به عهده ساترا است. مشارکت دادن بخش خصوصی در تنظیمگری امری صحیح و اثرگذار است چون تامین مالیها از بخش خصوصی میآید. آثار نمایش خانگی ارتقای مهمی خواهد داشت و در آینده حتماً در رقابت با سریالهای خارجی حرکت خواهیم کرد.