مهارت قطعهسازی، یکی از موانع اساسی در فرآیند ساخت موتورهای درونسوز

0 نظر
[ad_1]
در این متن، سید اشکان موسویان، عضو انجمن علمی موتور ایران، درباره ساختار و کاربرد موتورهای درونسوز صحبت میکند. او اشاره میکند که موتورهای درونسوز نقش مهمی در ساخت و ساز توان ایفا میکنند و بدون آنها زندگی بشر غیر قابل تصور است. به همین دلیل، تحقیقات و توسعه در این زمینه رشد سریعی را تجربه میکند. موتور درونسوز سامانهای است که در آن فرآیند احتراق درون خود موتور انجام میشود و انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی حرارتی و سپس انرژی مکانیکی تبدیل میکند. موتورهای درونسوز تأثیر زیادی در ترانزیت و تولیدی ساخت و ساز برق دارند. در ادامه، موسویان به مشکلات و چالشهای قطعهسازی در ساخت و ساز موتورهای درونسوز اشاره میکند و بیان میکند که در این زمینه نیاز به برنامهریزی و تامین مالی بیشتر است. در نهایت، اعلام میشود که سیزدهمین همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و منابع هیدروکربن توسط انجمن علمی موتور ایران برگزار خواهد شد.
به گزارش دیجیاتور به نقل از انجمن علمی موتور ایران، «سید اشکان موسویان» در زمینه ساختار و کاربرد موتورهای درونسوز گفت: موتورهای درونسوز در زمینه ساخت و ساز توان نقش مهمی را ایفا میکنند؛ موتورهای درونسوز سالیان درازی است که اهمیت زیادی پیدا کردهاند به طوری که زندگی بشر بدون موتورها قابل تصور نیست. همین موضوع باعث شده تا شاهد رشد سریع در تحقیق و توسعه آنها باشیم.
وی بیانداشت: موتور درونسوز سامانهای است که فرآیند احتراق در درون خود آن که در جایی که به «محفظهی احتراق» موسوم است، انجام میشود. موتورهای احتراقی بهطور کلی انرژی شیمیایی نهفته در سوخت را به انرژی حرارتی و سپس انرژی مکانیکی تبدیل میکنند. موتورهای احتراقی امروزه در تولیدی، ترانزیت و زراعت با کاربریهای سبک و سنگین نقش مهمی دارند. برای به حرکت درآوردن وسایلی مانند وسایل نقلیه، کشتی و انواع ماشین آلات سنگین از آنها استفاده میشود.
وی گفت: از موتورهای درونسوز علاوه بر استفاده در بخش ترانزیت، در تولیدی ساخت و ساز برق نیز استفاده میشود.
رئیس انجمن علمی موتور ایران در ادامه گفت: متخصصان کشور ما، دانش زیادی در زمینه موتورهای درونسوز، احتراق، طراحی، مواد و فرآیندهای ساخت کسب کردهاند و دستاوردهای بسیاری هم عرضه شده است.
وی افزود: در مسیر ساخت و ساز موتور، در بخش فرآیند قطعهسازی دچار چالش جدی هستیم. در طراحی و توسعه موتور در سطح دانشی خوبی قرار داریم حتی از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم. اما در فرایند قطعه سازی مشکلات زیادی در این حوزه داریم.
موسویان گفت: فقط دانش و تخصص برای ساخت و تأمین قطعه کافی نیست، بلکه در تأمین مواد اولیه مورد نیاز، فناوریهای ساخت و ساخت و ساز انبوه از دیگر رقبا عقب هستیم.
وی ادامهداد: محدودیتهای بینالمللی، مشکلات مالی، تأمین مواد اولیه، تجهیزات و دستگاههای ساخت و کمرنگ بودن نقش تحقیق و توسعه و ساخت و ساز دانش بنیان، جزو چالشهای قطعه سازی در حوزه موتورهای درونسوز است. باید با برنامهریزی و تامین مالی این مانع را هم از پیش رو برداریم.
سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و منابع هیدروکربن به همراه دهمین نمایشگاه موتور تهران، از سه شنبه (۲۴ بهمن) تا پنجشنبه (۲۶ بهمن) توسط انجمن علمی موتور ایران برگزار میشود.
[ad_2]
موتورهای درونسوز در زمینه ساخت و ساز توان نقش مهمی را ایفا میکنند؛ موتورهای درونسوز سالیان درازی است که اهمیت زیادی پیدا کردهاند. همین موضوع باعث شده تا شاهد رشد سریع در تحقیق و توسعه آنها باشیم. موتورهای درونسوز سامانهای است که فرآیند احتراق در درون خود آن انجام میشود. موتورهای احتراقی امروزه در تولیدی، ترانزیت و زراعت با کاربریهای سبک و سنگین نقش مهمی دارند. از موتورهای درونسوز علاوه بر استفاده در بخش ترانزیت، در تولیدی ساخت و ساز برق نیز استفاده میشود. متخصصان کشور ما، دانش زیادی در زمینه موتورهای درونسوز، احتراق، طراحی، مواد و فرآیندهای ساخت کسب کردهاند و دستاوردهای بسیاری هم عرضه شده است. در مسیر ساخت و ساز موتور، در بخش فرآیند قطعهسازی دچار چالش جدی هستیم. فقط دانش و تخصص برای ساخت و تأمین قطعه کافی نیست، بلکه در تأمین مواد اولیه مورد نیاز، فناوریهای ساخت و ساخت و ساز انبوه از دیگر رقبا عقب هستیم. محدودیتهای بینالمللی، مشکلات مالی، تأمین مواد اولیه، تجهیزات و دستگاههای ساخت و کمرنگ بودن نقش تحقیق و توسعه و ساخت و ساز دانش بنیان، جزو چالشهای قطعه سازی در حوزه موتورهای درونسوز است. باید با برنامهریزی و تامین مالی این مانع را هم از پیش رو برداریم.