فیلمی که علی‌اکبر صادقی به طور کامل تأیید نشد: تصویر ذهنی هنرمند

فیلمی که از علی‌اکبر صادقی تایید صد درصد نگرفت/ تصویر ذهنی هنرمند


اثر سینمایی مستند “رخ”، روایتی است داستانی از زندگی و ذهنیات علی‌اکبر صادقی، هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت ایرانی. این اثر سینمایی در حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و سینمایی در تالار وحدت اکران و رونمایی شد. اثر به صورت سوررئالیستی است و بصورت شخصی روایت‌ها و خواب‌ها و درونیات هنرمند را نشان می‌دهد. علی‌اکبر صادقی نقش خود را در این اثر سینمایی بازی کرده است و از جلوه‌های ویژه بصری برای انتقال حس و اوهام خود استفاده شده است. اثر سینمایی راهی برای روایت زندگی علی اکبر صادقی و بازتاب کودکی، جوانی، ازدواج و عشق او است. این اثر سینمایی هنوز در ایران نمایش داده نشده است اما قصد حضور در جشنواره‌های خارجی را دارد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، اثر سینمایی مستند «رخ» که بخشی از ذهنیات و درونیات علی‌اکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت را روایت می‌کند، طی مراسمی با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و سینمایی در تالار وحدت اکران و رونمایی شد.

این اثر بیش از آن‌که فیلمی مستند شمرده شود، فیلمی است داستانی که ذهنیات علی‌اکبر صادقی این هنرمند خیال‌نگار و سنت‌گرای معاصر ایرانی را در خواب‌ها و درونیات او روایت می‌کند. این در حالی است که شخص علی اکبر صادقی نیز ایفاگر نقش خود در این اثر سینمایی است و اتفاقاً نقطه عطف اثر سینمایی را می‌توان بازی این هنرمند دانست. استفاده از جلوه‌های ویژه بصری در بخش‌هایی از اثر سینمایی برای نمایش اوهام و ذهنیات علی اکبر صادقی، یکی از نکاتی است که به نمایش حسی که صادقی در اثر سینمایی بارها به آن اشاره می‌کند و انتقال این حس به مخاطب، تا حدودی کمک کرده است.

اثر سینمایی «رخ» روایت‌گر همه ابعاد هنری و زندگی علی‌اکبر صادقی نیست و سعی کرده تا جایی که او همراهی می‌کند بخش‌هایی از زندگی اش در کودکی، اتفاقات دوران جوانی و ازدواج و عشق او در زندگی را روایت کند. درباره این اثر سینمایی، گفت‌وگویی کوتاه با سام کلانتری کارگردان اثر داشتیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

سام کلانتری کارگردان اثر سینمایی مستند «رخ» درباره شیوه روایت در این اثر سینمایی که می‌توان گفت روایتی سوررئالیستی است، به خبرنگار دیجیاتور گفت: مدت‌های طولانی بود من و آرش صادقی که با هم بزرگ شده‌ایم، قصد داشتیم فیلمی از علی‌اکبر صادقی بسازیم و هر بار به دلیلی این امکان فراهم نمی‌شد. تا اینکه تصمیم گرفتیم متوجه شویم در ذهن استاد صادقی چه می‌گذرد. چندین ماه در این مورد نوشتیم به شکلی که انگار اثر سینمایی نیز با جست‌وجوهای ما، خودش خودش را خلق کرد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از خواب‌ها و رویاهای علی اکبر صادقی شروع کنیم.

وی همچنین درباره اعتماد علی اکبر صادقی به گروه فیلمساز و ایده اولیه خط روایت اثر سینمایی توضیح داد: چون زمان زیادی است که آقای صادقی را می‌شناسم، اعتماد دو طرفه عمیقی بین ما وجود داشت؛ آرش که پسر استاد و گرافیست حرفه‌ای است را از سال ها قبل می شناسم و با مستانه مهاجر که در اثر سینمایی به عنوان تدوینگر حضور دارد، از حدود ۲۵ سال پیش آشنا بودم. همه ما پیش از این که به سمت هنر هفتم هدایت شویم قبلش دوست بودیم. بنابراین نمی‌توانم بگویم خالق متن یا فیلمنامه چه کسی بود اما زمانِ بیش از حدی از ما گرفته شد. ایده مرکزی اثر سینمایی این بود که متوجه شویم در ذهن آقای صادقی چه می‌گذرد و برای رسیدن به این روند، رویاهایش را از لابه‌لای نوشته‌هایش جست‌وجو کردیم.

کلانتری در پاسخ به این‌که آیا علی اکبر صادقی پس از تماشای اثر سینمایی، آن را تصویر ذهنی خودش دانسته و از اثر سینمایی احساس رضایت داشته است یا خیر، گفت: آقای صادقی دست ما را در شیوه ارایه، خیلی باز گذاشت و شاید این مهم به واسطه اعتماد بیش از اندازه و سال‌های زیاد آشنایی به وجود آمده است. آقای صادقی بعد از این‌که اثر سینمایی را برای اولین بار دید، پیشانی من و آرش را بوسید و نهایتاً گفت «خوب بود!» و حتی یک بار هم نگفت یک پلان را حذف کنیم یا پلانی اضافه کنیم.

وی همچنین بیان کرد: خروجی که شما دیدید خیلی مورد علاقه آقای صادقی بود اما این هنرمند بزرگ را باید به شیوه خودش روایت کرد یعنی خیلی احساس شادی یا تایید صد درصد از او نگرفتیم اما همین که گفت «خوب بود» برای ما کفایت می‌کرد.

کارگردان مستند «رخ» درباره نمایش ندادن آثار علی اکبر صادقی در این اثر سینمایی توضیح داد: قرار نبود آثار علی اکبر صادقی در اثر سینمایی به نمایش گذاشته شود و فقط در یک سکانس از اثر سینمایی بود که آثار آقای صادقی باز هم در حالت رویاگونه و سوررئال به نمایش درآمد.

کلانتری در پایان بیان کرد: پخش بین المل فیم مستند «رخ» آغاز شده است. قصد حضور در جشنواره‌های خارجی را داریم اما فعلا قرار نیست اثر سینمایی را در ایران به نمایش بگذاریم.


اثر سینمایی مستند «رخ» با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و سینمایی در تالار وحدت اکران و رونمایی شد. این اثر سینمایی داستانی است که ذهنیات و درونیات علی‌اکبر صادقی هنرمند نقاش و تصویرگر پیشکسوت را روایت می‌کند. استفاده از جلوه‌های ویژه بصری برای نمایش اوهام و ذهنیات صادقی، به نمایش حسی که او در اثر سینمایی اشاره کرده است، کمک کرده است. اثر سینمایی «رخ» بخشی از زندگی صادقی را روایت می‌کند، از کودکی، دوران جوانی، ازدواج و عشق او. اثر سینمایی بر اساس خواب‌ها و رویاهای صادقی ساخته شده است. علی‌اکبر صادقی پس از تماشای اثر سینمایی، آن را تصویر ذهن خودش دانسته و از آن راضی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *