افزایش پهنای باند از ابتدای حکومت سیزدهم: یک بررسی در حال افزایش

روند افزایشی پهنای باند از ابتدای دولت سیزدهم


در برنامه «واکاوی تخصصی آینده شبکه جهانی ایران»، امیر محمد زاده لاجوردی به گزارش‌های منتشر شده توسط انجمن بازرگانی الکترونیک درباره وضعیت شبکه جهانی در ایران اشاره کرد. او اعلام کرد که وزارت مخابرات بلافاصله پس از انتشار گزارش، ارزیابی انجام داده و تحت نظر دارد که چگونه برخی از سایت‌های تحریمی را برای کاربر در دسترس قرار دهد. همچنین او به بررسی معیارهای ارزیابی شبکه جهانی و نقاط ضعف و قوت آن پرداخت و از ضرورت شناسایی دقیق سایت‌های تحریمی و فیلتر شده برای کاربران ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، امیر محمد زاده لاجوردی در برنامه «واکاوی تخصصی آینده شبکه جهانی ایران در جست و جوی مسیری برای همگرایی» که صبح امروز در آزمایشگاه داده و حکمرانی و خانه اندیشه ورزان برگزار شد با اشاره به گزارش منتشر شده انجمن بازرگانی الکترونیک در خصوص شبکه جهانی، گفت: وزارت مخابرات بلافاصله فردای انتشار این گزارش، ارزیابی انجام داد. در این گزارش، آمارهایی در خصوص سایت‌های تحریمی ذکر شده بود که با توجه به پایش های وزارت مخابرات در حال حاضر، ۳۰۰ هزار سایت و سرویس تحریمی در کشور داریم. به نظر می‌رسد این محدودیت‌های بین‌المللی‌های صورت گرفته برای سایت‌ها و سرویس ها به این منظور است تا کاربران ایرانی مجبور باشند حتی برای استفاده مجاز از برخی سایت‌ها از فیلتر شکن یا VPN استفاده کنند. وزارت مخابرات در تلاش است برخی از سایت‌های تحریمی را برای کاربر در دسترس کند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در ارزیابی فیلتر بودن یا عدم فیلتر برخی سایت‌ها کمک کند و مؤثر باشد، افزود: به طور مثال یکی از برنامه‌های بسته شده گوگل پلی است که بارها تلاش شده تا این برنامه در دسترس قرار بگیرد در نتیجه می‌توان گفت بخش خصوصی با توجه به اطلاعات و تجربه‌ای که دارد می‌تواند مزایای وجود گوگل پلی را تحلیل کند به همین خاطر در یکی از کارگروه‌های تعیین مصادیق مجرمانه از بخش خصوصی خواستیم در جلسه حضور داشته باشند اما متأسفانه دفاع خوبی انجام نشد و نظرها تغییر کرد با این حال معتقد هستم می‌توان گزارش شفاف و عادلانه ای داشته باشیم.

لاجوردی در ادامه گفت: موضوع دیگری که در گزارش انجمن بازرگانی الکترونیک مطرح شد، پهنای باند بود که در این گزارش انجمن با تردد اشتباه گرفته است. می‌توان گفت پهنای باند از ابتدای حکومت تا الان افزایشی بوده و اصلاً کاهش پیدا نکرده است. این موضوع ممکن است به اشتباه تردد باشد چون تردد با پهنای باند متفاوت است.

وی در ادامه در خصوص معیار ارزیابی شبکه جهانی گفت: بر اساس اسپیدتست نمی توان کیفیت شبکه را ارزیابی کرد بلکه فقط از اطلاعات و اطلاعاتش استفاده و از آن کمک می‌گیریم. در گزارش انجمن بازرگانی الکترونیک ۵۰ کشور بررسی شد که ما از لحاظ سرعت شبکه جهانی، ۵۰ امین کشور بودیم در صورتی که می‌توان گفت 47 کشور دارای CDN کلادفلر هستند و عموما میزان سرعت با وجود CDN در آن کشور ارتباط مستقیم دارد پس طبیعی است که شبکه جهانی در این کشورها بهتر خواهد بود.

رییس رگولاتوری در خصوص سایت‌های ارایه شده در گزارش شبکه جهانی انجمن الکترونیک گفت: در گزارش انجمن ۱۰۰ سایت را انتخاب کردند در حالی که این سایت‌ها، سایت‌های پر استفاده مردم نیست از این ۱۰۰ سایت ،۱۳ سایت تحریمی بوده و نزدیک به ۳۷ سایت فیلتر و غیر اخلاقی بوده است و باید پرسید که آیا این ۱۰۰ سایت اشاره شده در گزارش انجمن، استفاده مردم است؟ و چرا برخی سایت‌ها که مورد استفاده مردم است مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: شاخص‌های ارزیابی انجمن بازرگانی الکترونیک برای ارزیابی درست نیست و ما در زمان گزارش اول انجمن اطلاع دادیم که آمادگی این را داریم که با کمک هم ارزیابی انجام شود متأسفانه این همکاری از سوی انجمن انجام نشد. اگر بخواهیم ارزیابی کنیم شاخص‌ها و اصول صحیح را باید در نظر بگیریم و جامعیت را ارزیابی کنیم اما در هر حال ما از هر ارزیابی استقبال می‌کنیم.

لاجوردی همچنین در خصوص شناسایی سایت‌های تحریمی، فیلتر شده و…گفت: لازم است که آمار سایت‌های تحریمی و فیلتر شده و فیلتر نشده مشخص شود تا کاربران ایرانی در جریان باشند که کدام سایت‌ها و سرویس‌ها واقعاً فیلتر شدند و کدام سایت‌ها محدودیت‌های بین‌المللی هستند.


ارزیابی شبکه جهانی در ایران انجام شد و گزارش انجمن بازرگانی الکترونیک نشان داد که تعداد زیادی سایت و سرویس تحریمی در کشور وجود دارد. بخش خصوصی می‌تواند در ارزیابی فیلتر بودن یا عدم فیلتر برخی سایت‌ها کمک کند. پهنای باند شبکه جهانی از ابتدای حکومت تا الان افزایش پیدا کرده و با وجود CDN در برخی کشورها سرعت شبکه جهانی بهتر است. برخی از سایت‌های معیار ارزیابی انجمن بازرگانی الکترونیک مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و لازم است که آمار سایت‌های تحریمی و فیلتر شده مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *