حضور ایران در اجلاس سازمان جهانی بازرگانی: توضیحات کامل

جزییات حضور ایران در اجلاس سازمان جهانی تجارت


مهدی ضیغمی در حاشیه اجلاس سازمان جهانی بازرگانی، با وزرای مالی کشورهای مختلف دیدار کرده و در جهت تعمیق روابط مالی، صنعتی و تجاری گفت‌وگو داشته است. او اعلام کرد که دو کشور جدید به عضویت این سازمان پیوسته‌اند و تعداد اعضای دائم این سازمان به ۱۶۶ کشور افزایش یافته است. ضیغمی همچنین به وزرای سازمان جهانی بازرگانی راجع به اهمیت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های سازمان اشاره کرد و از ادامه فعالیت این سازمان تحت نظر آنان خبر داد. او همچنین افزود که ایران نتوانسته گفتگوهای دیپلماتیک الحاق به این سازمان را آغاز کند و در جلسه برگزار شده در ابوظبی، قرار است دو کشور جدید به عضویت دائمی بپیوندند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مهدی ضیغمی، در حاشیه اجلاس سازمان جهانی بازرگانی، با اشاره به ملاقات با وزرای مالی کشورهای مختلف، گفت: در این مسافرت با وزرای کشورهای چین، صربستان، دریاکنار عاج، عمان و… دیدار و در جهت تعمیق روابط مالی، صنعتی و تجاری گفت‌وگو صورت گرفت.

رئیس سازمان توسعه بازرگانی ایران ادامه داد: در اجلاس وزرای سازمان جهانی بازرگانی دو کشور جدید به عضویت این سازمان در آمدند و تعداد اعضای این سازمان از ۱۶۴ کشور به عنوان عضو دائم به ۱۶۶ کشور رساندند.

ضیغمی وزرای سازمان جهانی بازرگانی را عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری در این سازمان معرفی کرد و افزود: این اجلاس هر دو سال یک بار برگزار و تصمیمات مهم اخذ می‌شود و ادامه فعالیت این سازمان در طول سال‌های آتی توسط وزرا سازمان گرفته خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صمت، در این اجلاس توافقنامه‌های وزرا به عنوان موافقت‌نامه‌های جدید ارائه می‌شود و کشورها نسبت به رعایت این قوانین پس از تصویب ملی در مورد اجرای آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی با اشاره به ملاقات وزیر صمت با مقامات مالی امارات، تصریح کرد: در این دیدار درباره بسط مناسبات تجاری بین دو کشور دیدار و گفت‌وگو شد.

ضیغمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ناظر این سازمان از ۵ خرداد ۱۳۹۸ است، گفت: به دلیل مشکلاتی که در فرآیند الحاق ایجاد شده است، جمهوری اسلامی ایران نتوانسته گفتگوهای دیپلماتیک الحاق به این سازمان را آغاز کند.

به گفته وی، جلسه‌ای که در ابوظبی امارات برگزار می‌شود، سیزدهمین جلسه این سازمان محسوب می‌شود و در این اجلاس الحاق دو کشور کومور و تیمور شرقی تصویب شد و این دو کشور به زودی پس از تصویب ملی به عضویت دائمی در خواهند آمد.

گفتنی است عباس علی‌آبادی وزیر صمت در رأس هیأتی یکشنبه ۶ اسفند سال جاری، با هدف حضور در سیزدهمین اجلاس سازمان جهانی بازرگانی وارد ابوظبی امارات شد.

لازم به ذکر است مقر سازمان جهانی بازرگانی، در ژنو سوئیس است. در حال حاضر ۱۶۴ کشور عضو دائم این سازمان هستند و ۲۲ کشور در فرآیند عضویت دائم این سازمان هستند و به عنوان اعضای ناظر این سازمان از آنها یاد می‌شود. این اعضا برای تنظیم مقررات حاکم بر بازرگانی بین‌الملل با یکدیگر همکاری دارند. در اعلامیه این اجلاس که در روز پایانی به تصویب خواهد رسید، بر خطوط اصلی فعالیت‌های سازمان و تمرکزهای دو سال آینده اشاره خواهد شد و در برخی موارد تصمیمات قطعی گرفته خواهد شد.

ایران در سال ۱۳۷۵ درخواست الحاق خود را ارائه داده است و ۵ خرداد ۱۳۸۴ بعد از ۹ سال موفق شده به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور پیدا کند و از اجلاس پنجم به این سو امکان حضور در سطح وزیر را داشته است.


ضیغمی در اجلاس سازمان جهانی بازرگانی از افزایش تعداد کشورهای عضو این سازمان به ۱۶۶ کشور خبر داد. وی اعلام کرد که این اجلاس هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و تصمیمات مهم اخذ می‌شود. همچنین، در این اجلاس توافقنامه‌های وزرا به عنوان موافقت‌نامه‌های جدید ارائه می‌شود و کشورها پس از تصویب ملی در مورد اجرای آن تصمیم‌گیری می‌کنند. از سوی دیگر، الحاق دو کشور جدید، کومور و تیمور شرقی، به عضویت دائمی در این سازمان تصویب شد. همچنین، اعضای ناظر این سازمان برای تنظیم مقررات حاکم بر بازرگانی بین‌الملل با یکدیگر همکاری دارند و در اعلامیه اجلاس بر خطوط اصلی فعالیت‌های سازمان و تمرکزهای دو سال آینده اشاره خواهد شد. در نهایت، ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور دارد و از اجلاس پنجم به این سو امکان حضور در سطح وزیر را داراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *