راهبرد ساخت و ساز اثر سینمایی های کمدی باید سازماندهی شود.

جریان تولید فیلم های کمدی باید هدایت شود


در دومین روز محفل سینمایی آرمان، کارگردان اثر سینمایی “شه سوار” که در نشستی بعد از نمایش اثر سینمایی حضور داشت، به تحلیل و گفتگو درباره این اثر سینمایی پرداخت. او اشاره کرد که این اثر سینمایی شباهتی به اثر سینمایی قبلی‌اش “شادروان” دارد اما قسمت دوم آن نیست. وی ادامه داد که هنر هفتم در حق طبقه متوسط اجحاف کرده است و تصویری مناسب از آن نقاط خلاق و روشنی که در زندگی خود دارند، ارائه نکرده است. این فیلمساز همچنین توضیح داد که “شه سوار” یک اثر سینمایی اجتماعی است که با قواعد کمدی ساخته نشده است و طنزی که در آن وجود دارد، انعکاسی از شخصیت خود او است. او همچنین اظهار داشت که در سینمای ایران ژانر وجود ندارد و پیش بینی کرد که با ساخت و ساز حجم زیادی از اثر سینمایی های کمدی، مخاطب دلزدگی از جریان اثر سینمایی کمدی خواهد بود. در پایان، او به این نکته اشاره کرد که هنر هفتم باید خودشان جریان ساخت و ساز را هدایت کنند تا از اثر سینمایی های بی کیفیتی که اسم کمدی را یدک می کشند، جلوگیری شود. این محفل اندیشه آرمان، که با همکاری جشنواره فجر برگزار می شود، تا مطالعات تاریخی ۲۲ بهمن در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی سیزده آبان برگزار می شود.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی دومین محفل سینمایی آرمان، دومین روز محفل سینمایی آرمان همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر، عصر یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد. در این نشست که بعد از نمایش اثر سینمایی «شه سوار» برگزار شد حسین نمازی کارگردان این اثر سینمایی به تحلیل و گفت‌وگو پیرامون اثر سینمایی پرداخت.

کارگردان اثر سینمایی «شه سوار» در این نشست گفت: شاید اثر سینمایی «شهسوار» شباهت هایی به اثر سینمایی قبلی ام «شادروان» داشته باشد ولی قسمت دوم «شادروان» نیست. شباهت این اثر سینمایی با «شادروان» از حیث محوریت مرگ که همیشه دغدغه ذهنی من بوده و همچنین به تصویر کشیدن جغرافیای طبقه متوسط است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در این سال‌ها هنر هفتم در حق طبقه متوسط اجحاف کرده است و جز تصویری تیره و تار و چرک از آنها تصویری دیگر خلق نکرده است در صورتی که این طبقه نقاط خلاق و روشنی در زندگی خود دارد.

این اثر سینمایی‌ساز با اشاره به فیلمش گفت: «شه سوار» اثر سینمایی کمدی نیست بلکه یک اثر سینمایی اجتماعی است به این دلیل که با قواعد کمدی ساخته نشده است و طنزی که در اثر موجود است انعکاسی از شخصیت شخصی خود من است که حتی در زندگی روزانه وقتی روایتی جدی را مطرح می کنم لبخند دیگران را به همراه دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: «شه سوار» فیلمی است که هم سعی شده از حیث محتوا و فرم خوش ساخت باشد هم سعی شده به گونه ای ساخته شود که مخاطب با آن ارتباط بگیرد.

حسین نمازی در ادامه افزود: متاسفانه ما در سینمای ایران ژانر نداریم. همین وضعیت سال‌های اخیر خود شاهدی است بر این سخن. من پیش بینی می کنم که در طول یکی دو سال آینده با وجود ساخت و ساز حجم زیادی از اثر سینمایی های کمدی که به اصطلاح برای گیشه اثر سینمایی می سازند شاهد دلزدگی مخاطب از جریان اثر سینمایی کمدی شویم.

وی در پایان گفت: سینمای ما متاسفانه دولتی است. برای همین دستگاه های متولی هنر هفتم باید خودشان جریان ساخت و ساز را هدایت کنند تا شاهد این حجم از اثر سینمایی های بی کیفیت که اسم کمدی را یدک می کشند، نباشیم.

دومین دوره محفل اندیشه آرمان با محوریت اثر سینمایی های جشنواره فجر تا مطالعات تاریخی ۲۲ بهمن در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی سیزده آبان برگزار می شود.


با توجه به متن ذکر شده، نتیجه‌ای که می‌توان از آن گرفت عبارت است از:

– برگزاری دومین روز محفل سینمایی آرمان به طور همزمان با جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر
– نمایش اثر سینمایی «شه سوار» در این رویداد
– حسین نمازی، کارگردان اثر سینمایی، درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های این اثر سینمایی با اثر سینمایی قبلی‌اش صحبت کرده است
– وی به تحلیل و مفاهیم مهم اثر سینمایی پرداخته است شامل محوریت مرگ و تصویرسازی جغرافیای طبقه متوسط
– اشاره به اجحاف هنر هفتم نسبت به طبقه متوسط و نیازمندی آن به تصاویر متفاوت و خلاقانه
– تشریح مضمون و فرم اثر سینمایی «شه سوار» به‌همراه توضیح درباره انعکاس شخصیت کارگردان در اثر سینمایی
– اشاره به نبود ژانر در سینمای ایران و پیش‌بینی دلزدگی مخاطبان از جریان اثر سینمایی کمدی
– تاکید بر ضرورت هدایت ساخت و ساز اثر سینمایی توسط دستگاه‌های متولی هنر هفتم تا جلوی ساخت و ساز اثر سینمایی‌های بی‌کیفیت گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *