بازنویسی عنوان به فارسی: بازار سهام تهران و فرابورس در بین بازار سهام‌های با بازدهی بالا جهان

بورس‌ تهران و فرابورس در میان پربازده‌ترین بورس‌های دنیا


با توجه به آمارهای فدراسیون جهانی بازار سهام‌ها (WFE)، در ۱۰ ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۳، بازار سهام تهران و فرابورس ایران با رشد ارزش بازار در میان پربازده‌ترین بازار سهام‌های دنیا جای گرفتند. ارزش بازار سهام تهران در مقایسه با اکتبر سال گذشته با ۴۷.۹ درصد و ارزش بازار فرابورس ایران در همین مدت ۴۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. همچنین، در منطقه Americas (آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی)، ارزش بازار سهام‌ها با ۸.۷ درصد رشد نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ به بیش از ۴۹.۷ تریلیون دلار رسید. بازار سهام لیما (پرو) با ۲۰ درصد رشد ارزش بازار نسبت به اکتبر سال گذشته، بالاترین میزان افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص داد و بازار سهام جامائیکا با افت ۸.۱ درصدی ارزش، بازنده بزرگ این منطقه بود. در منطقه APAC (آسیا-اقیانوسیه) نیز شاهد رشد ۱۰ درصدی ارزش بازار سهام‌ها نسبت به اکتبر گذشته بودیم. در این بازه زمانی، بازار سهام کلمبو (سریلانکا) با ۳۹.۷ درصد، بالاترین میزان رشد ارزش بازار را به خود اختصاص داد. در بین بازار سهام‌های دیگر، بازار سهام پاکستان با کاهش ۳۳.۲ درصدی ارزش بازار، بیشترین کاهش را نسبت به اکتبر سال گذشته داشت. در مقایسه با اکتبر سال گذشته، بیشترین رشد ارزش بازار در منطقه EMEA (اروپا- خاورمیانه- آفریقا) به میزان ۱۱.۳ درصد رقم خورد و ارزش بازار سهام‌های این منطقه به بیش از ۲۰.۵ تریلیون دلار رسید. در این بازه زمانی، بازار سهام بین‌المللی آستانه با ۱۱۷۴ درصد رشد، بیشترین افزایش ارزش بازار این منطقه و جهان را به خود اختصاص داد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از سازمان بازار سهام، آمارهای فدراسیون جهانی بازار سهام‌ها (WFE) حاکی از آن است که در ۱۰ ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۳، بازار سهام تهران و فرابورس ایران با رشد ارزش بازار در میان پربازده‌ترین بازار سهام‌های دنیا جای گرفتند به طوری که در اکتبر امسال ارزش بازار سهام تهران در مقایسه با اکتبر سال گذشته با ۴۷.۹ درصد و ارزش بازار فرابورس ایران در همین مدت ۴۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

وضعیت بازار سهام‌های آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی

اطلاعات منتشر شده از سوی (WFE) نشان می‌دهد، در منطقه Americas (آمریکای شمالی، مرکزی، جنوبی) ارزش بازار سهام‌ها در پایان اکتبر ۲۰۲۳ با ۸.۷ درصد رشد نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ به بیش از ۴۹.۷ تریلیون دلار رسید که بیشترین میزان ارزش بازار در ماه جولای به میزان بیش از ۵۲.۸ تریلیون دلار و کمترین رقم در ماه فوریه به میزان ۴۷.۶ تریلیون دلار رقم خورده است.

رشد ۲۰ درصدی بازار سهام لیما

در همین حال بازار سهام لیما (پرو) با ۲۰ درصد رشد ارزش بازار نسبت به اکتبر سال گذشته، بالاترین میزان افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص داد و بازار سهام جامائیکا با افت ۸.۱ درصدی ارزش، بازنده بزرگ این منطقه بود.

بر اساس گزارش سنا، در منطقه APAC (آسیا-اقیانوسیه) شاهد رشد ۱۰ درصدی ارزش بازار سهام‌ها نسبت به اکتبر گذشته بودیم به طوری که در اکتبر امسال مجموع ارزش بازار سهام‌های این منطقه از مرز ۳۱.۱ تریلیون دلار عبور کرد و بیشترین ارزش بازار این منطقه به میزان بیش از ۳۴.۲ تریلیون دلار در ماه ژانویه و کمترین رقم ارزش بازار آن نیز در ماه اکتبر مشاهده شد.

افزون بر این، در ۱۰ ماهه امسال، بازار سهام کلمبو (سریلانکا) با ۳۹.۷ درصد، بالاترین میزان رشد ارزش بازار را به خود اختصاص داد.

کاهش ۳۳ درصدی ارزش بازار سهام پاکستان

همچنین بازار سهام‌های «هنگ‌کنگ، ژاپن، آلماتی (قزاقستان)، شنژن، تایپه (بازار سهام اوراق بدهی و فرابورس تایوان) و بازار سهام تایوان» شاهد رشد دورقمی ارزش بازار خود در این مدت بودند و بیشترین کاهش ارزش بازار نیز به میزان ۳۳.۲ درصد برای بازار سهام پاکستان ثبت شد.

عملکرد بازار سهام‌ها در اروپا، خاورمیانه و آفریقا

بر اساس این گزارش، در مقایسه با اکتبر سال گذشته، بیشترین رشد ارزش بازار منطقه‌ای به میزان ۱۱.۳ درصد برای منطقه EMEA (اروپا- خاورمیانه- آفریقا) رقم خورد به طوری که در اکتبر ۲۰۲۳ ارزش بازار سهام‌های این منطقه به بیش از ۲۰.۵ تریلیون دلار رسید.

افزون بر این، در ۱۰ ماهه امسال بیشترین ارزش بازار سهام‌های این منطقه به میزان بیش از ۲۲.۹ تریلیون دلار در ماه آوریل ثبت شد و کمترین رقم ارزش بازار به میزان ۲۰.۵ تریلیون دلار مربوط به ماه اکتبر بود.

رشد ۱۱۷۴ درصدی بازار سهام آستانه

بر اساس اطلاعات منتشر شده، در اکتبر ۲۰۲۳ بازار سهام بین‌المللی آستانه با ۱۱۷۴ درصد رشد، بیشترین افزایش ارزش بازار این منطقه و جهان را به خود اختصاص داد و آمارهای بررسی شده از سوی سنا، نشان می‌دهد ارزش بازار این بازار سهام از ۹۸.۵ میلیون دلار در آغاز سال به بیش از ۷۸۵ میلیون دلار در اکتبر رسید و پس از آن، بازار سهام‌های «بوداپست، استانبول و بخارست» به ترتیب با ۷۲.۳ درصد، ۷۱.۸ درصد و ۶۹ درصد بالاترین میزان افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است، در این بازه زمانی، بازار سهام‌های «بلغارستان، نایروبی و کویت» به ترتیب با ۴۸.۹ درصد، ۴۴.۶ درصد و ۱۴.۷ درصد افت ارزش بازار در این مدت روبه‌رو شدند.


ارزش بازار بازار سهام تهران و فرابورس ایران در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۳ با رشد ۴۷.۹ درصد و ۴۵ درصد به ترتیب افزایش یافته است. ارزش بازار بازار سهام‌های امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی در پایان اکتبر ۲۰۲۳ نسبت به اکتبر ۲۰۲۲ با ۸.۷ درصد رشد بیش از ۴۹.۷ تریلیون دلار رسید. بازار سهام لیما با ۲۰ درصد رشد ارزش بازار بالاترین میزان رشد را داشت و بازار سهام جامائیکا با افت ۸.۱ درصدی به عنوان بازنده ثبت شد. در منطقه APAC نیز ارزش بازار سهام‌ها در مقایسه با اکتبر گذشته با رشد ۱۰ درصدی افزایش یافته و بازار سهام کلمبو (سریلانکا) با ۳۹.۷ درصد بالاترین میزان رشد را به خود اختصاص داد. بازار سهام پاکستان با ۳۳.۲ درصد کاهش ارزش پایین‌ترین میزان رشد را نشان داد. بازار سهام‌های اروپا، خاورمیانه و آفریقا نیز در مقایسه با اکتبر سال گذشته با رشد ۱۱.۳ درصد بیشترین ارزش بازار را داشته‌اند. بازار سهام آستانه با ۱۱۷۴ درصد رشد بیشترین افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص داد. بازار سهام‌های بوداپست، استانبول و بخارست نیز با ۷۲.۳ درصد، ۷۱.۸ درصد و ۶۹ درصد بالاترین میزان رشد را داشتند. بلغارستان، نایروبی و کویت نیز با ۴۸.۹ درصد، ۴۴.۶ درصد و ۱۴.۷ درصد از ارزش بازار خود را از دست دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *