توافقنامه‌های تجاری ترجیحی بین ایران و ویتنام

ایران و ویتنام در مسیر امضای موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی


در دیدار بین معاون وزیر صمت ایران و معاون وزیر امور خارجه ویتنام، اهمیت بازار ویتنام برای ایران مورد بحث قرار گرفته و تاکید شده است که روابط تجاری با کشورهای شرق آسیا اهمیت دارد. همچنین موضوع توسعه روابط مالی و تجاری بین دو کشور از جمله موضوعات مورد توجه بوده و امیدواری شده که تحولات مثبتی در این زمینه رقم بخورد. از طرف دیگر، ویتنام نیز تمایل خود به توسعه بازرگانی با ایران را اعلام کرده و امیدوار به برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور است. ابراز امیدواری برای تدوین نقشه راه برای توسعه بازرگانی با ایران و همچنین برگزاری نمایشگاه تولیدی ویتنام با حضور شرکت‌های ایرانی از دیگر موضوعات این دیدار بوده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از سازمان توسعه بازرگانی، مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت در دیدار با معاون وزیر امور خارجه ویتنام، با اشاره به اهمیت بازار ویتنام برای ایران، گفت: مقام عالی رتبه ایران، بر توسعه روابط تجاری با کشورهای شرق آسیا تاکید دارند و کشور ویتنام در این حوزه، جزو ۱۵ کشور دارای اولویت تجاری است.

ضیغمی با اشاره به اینکه ویتنام جزو مهمترین شرکای تجاری قلمداد می‌شود و ایران خواستار حضور جدی در بازار ویتنام است؛ اظهار امیدواری کرد مذاکره با مسئولان ویتنامی منجر به نتایج مطلوب در این زمینه شود.

به گفته معاون وزیر صمت، رایزنان بازرگانی ایران در ویتنام مستقر هستند و در پیشبرد معاملات تجاری بین دو کشور تلاش می‌کنند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه بازرگانی با اشاره به اهمیت رویداد تجاری ایران اکسپو، از مقامات دولتی، بخش خصوصی و تجار ویتنام برای شرکت در رویداد مهم ملی ایران اکسپو ۱۴۰۳ دعوت کرد و از برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در ماه می ۲۰۲۴ خبر داد.

رئیس کل سازمان توسعه بازرگانی ایران همچنین با توجه به علاقمندی طرف ویتنامی جهت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور از توافق برای تسهیل این امر خبر داد.

ضیغمی با اشاره به ابراز تمایل طرف ویتنامی جهت توسعه بازرگانی در زمینه خوراک حلال، افزود: سازمان ملی استاندارد ایران مرجع رسمی تصمیم‌گیری در حوزه تولیدی حلال است و آمادگی داریم در این زمینه اطلاعات و تجربیات خود را با طرف ویتنامی تبادل کنیم. به گفته وی ایران همچنین در زمینه‌های ساخت تجهیزات علوم درمانی، تکنولوژِی با فناوری بالا و حوزه‌های منابع هیدروکربن و گاز آماده همکاری با ویتنام است.

معاون وزیر صمت در ادامه با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های محصولات نانو و هایتک در ایران فراهم است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در ایران آماده ارائه محصولات خود به ویتنام هستند.

ضیغمی با توجه به درخواست طرف ویتنامی جهت رفع مشکل دریافت ویزا، بر اهمیت دیپلماسی مسافرت و توریسم تاکید کرد و افزود: با توجه به لغو روادید گردشگران ویتنامی، تقاضای تسهیل صدور ویزا برای ایرانیان داریم و امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک حل و فصل شود.

رئیس کل سازمان توسعه بازرگانی با بیان اینکه موضوع برون‌رفت از موانع بانکی برای ایران حائز اهمیت است، در این رابطه راه‌حل‌های جایگزین سوئیفت و همچنین استفاده از ارزهای ملی و ارز کشورهای ثالث را مطرح کرد.

ضیغمی با اشاره به بحث تهاتر محصولات زراعت، گفت: به نظر می‌رسد امکان تهاتر سیب و کیوی ایران با محصولات گرمسیری مانند موز، نارگیل و آناناس از ویتنام وجود داشته باشد.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ایران با بسیاری از کشورها توافق‌نامه بازرگانی ترجیحی را امضا کرده است، گفت: تمایل داریم با طرف ویتنامی موافقت‌نامه بازرگانی ترجیحی را امضا کنیم، چراکه این اقدام در نهایت به توسعه بازرگانی بین دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه ویتنام: به دنبال توسعه بازرگانی با ایران هستیم

در ادامه این دیدار، معاون وزیر امور خارجه ویتنام با تاکید بر اینکه ویتنام خواستار توسعه روابط مالی و تجاری با ایران است، گفت: ویتنام تمایل به برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور دارد و هدف از مسافرت به ایران اعلام آمادگی برای توسعه مخابرات و تعاملات تجاری با ایران است.

وی با ابراز تمایل به حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه تولیدی ویتنام، از وزیر و معاون وزیر ج. ا. ایران برای شرکت در نمایشگاه تولیدی این کشور که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، دعوت کرد.

معاون وزیر امور خارجه ویتنام در ادامه با بیان اینکه هدف ما تدوین نقشه راه برای توسعه بازرگانی با ایران است، گفت: وضع تعرفه ترجیحی با ایران برای ما بسیار اهمیت دارد. ویتنام با کشورهای زیادی موافقت‌نامه تعرفه آزاد را امضا کرده است و آمادگی خود را برای انعقاد تعرفه ترجیحی با ایران نیز اعلام می‌کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با عنایت به اینکه دو کشور پتانسیل خوبی در زمینه مواد غذایی دارند، بتوانند در تأمین نیازهای یکدیگر گام‌های مؤثری بردارند.


مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت، اهمیت بازار ویتنام برای ایران را بیان کرده است. ایران خواستار حضور جدی در بازار ویتنام است و امیدوار است که گفتگوهای دیپلماتیک موثری منجر به نتایج مطلوب شود. رایزنان بازرگانی ایران در ویتنام مشغول هستند و تلاش می‌کنند تا معاملات تجاری بین دو کشور را پیشبرد کنند. همچنین از اهمیت حضور مقامات دولتی، بخش خصوصی و تجار ویتنام در رویداد ایران اکسپو ۱۴۰۳ خبر داده شده و قرار است در ماه می ۲۰۲۴ کمیسیون مشترک دو کشور برگزار شود. از طرف دیگر، معاون وزیر خارجه ویتنام نیز خواستار توسعه روابط مالی و تجاری با ایران بوده و اعلام آمادگی برای تعاملات تجاری و تدوین نقشه راه با ایران کرده است. همچنین از اهمیت وضع تعرفه ترجیحی با ایران تاکید شده و امیدواری برای انعقاد آن ابراز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *