فراهم شدن امکان ساخت و ساز و فروش خارجی منابع هیدروکربن سفید با استفاده از یورو ۵

امکان تولید و صادرات نفت سفید یورو ۵ فراهم شد


با توجه به خبری که علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت منابع هیدروکربن ستاره خلیج‌فارس اعلام کرده است، به جای فروش خارجی اجزای ارزشمند بنزینی، منابع هیدروکربن سفید مازاد بر نیاز کشور صادر می‌شود. با تحویل اجزای تصفیه شده بنزینی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امکان ساخت و ساز ۱۰ میلیون لیتر بنزین فراهم شده است. افزایش ساخت و ساز بنزین از برنامه‌های آینده شرکت منابع هیدروکربن ستاره خلیج‌فارس است که از سودآوری و بازگشت سرمایه خوبی برخوردار خواهد بود. شرکت منابع هیدروکربن ستاره خلیج‌فارس در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران به عنوان رتبه نخست معرفی شده است و در فروش خارجی و ارزش افزوده نیز رتبه برتری را کسب کرده است. بهره‌برداری از تصاعدات بیشتر و کیفی‌تر منابع هیدروکربن و بنزین نیز از اهداف این شرکت است.

به گزارش دیجیاتور، علیرضا جعفرپور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به جای فروش خارجی اجزای ارزشمند بنزینی که مورد نیاز کشور برای ساخت و ساز بنزین است، فروش خارجی منابع هیدروکربن سفید مازاد بر نیاز کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: با تحویل اجزای تصفیه شده بنزینی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ایجاد زنجیره ارزش از این فرآورده ارزشمند، امکان ساخت و ساز ۱۰ میلیون لیتر بنزین نیز فراهم شده است.

وی افزود: افزایش ساخت و ساز ۱۰ میلیون لیتر بنزین طی سه سال آینده، ساخت و ساز ۵۰۰ هزار تن آمونیاک از راه کاهش سوزاندن و هدر رفت هیدروژن و تبدیل بوتان مازاد به اُکتان افزا از برنامه‌های در حال پیگیری است که همه آنها در فرآیندهای پتروپالایشی تعریف شده و سودآوری و بازگشت سرمایه هر یک از این طرح‌ها بیش از ۳۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت منابع هیدروکربن ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه ساخت و ساز می‌شود، اظهار کرد: سال گذشته رکورد ساخت و ساز این پالایشگاه را ثبت کردیم. با اقدامات صورت گرفته از خام فروشی جلوگیری و ساخت و ساز بنزین افزایش یافت.

جعفرپور ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۳۳ میلیون تن ساخت و ساز بنزین و اجزای آن صورت گرفت با افزایش ساخت و ساز مواجه بودیم.

وی افزود: امسال ساخت و ساز به ۴۳ میلیون لیتر افزایش یافت و کامپوننت‌ها و اجزای بنزینی که با قیمت زیر قیمت جهانی صادر می‌شد به بنزین تبدیل و به چرخه ساخت و ساز بنزین کشور اضافه شد.

مدیرعامل شرکت منابع هیدروکربن ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه شرکت منابع هیدروکربن ستاره خلیج فارس در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران به عنوان رتبه نخست معرفی شد، گفت: همچنین در ارزیابی شاخصه‌های فروش خارجی نیز این مجموعه رتبه ۵ و در شاخصه ارزش افزوده نیز رتبه ۷ کشور را به دست آورد.

جعفرپور با بیان اینکه با اعمال تغییرات عملیاتی در پالایشگاه در این مدت میزان ساخت و ساز و تحویل بنزین و اجزای بنزینی افزایش چشم گیری داشته است، گفت: رکوردزنی افزایش خوراک در سال گذشته رقم خورد و در مجموع افزایش ساخت و ساز بنزین و اجزای بنزینی به ارزش افزوده بیشتر و کیفی سازی فرآورده را به دنبال داشت.


به جای فروش خارجی اجزای ارزشمند بنزینی که مورد نیاز کشور برای ساخت و ساز بنزین است، فروش خارجی منابع هیدروکربن سفید مازاد بر نیاز کشور انجام می‌شود. تحویل اجزای تصفیه شده بنزینی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ایجاد زنجیره ارزش از این فرآورده ارزشمند، امکان ساخت و ساز ۱۰ میلیون لیتر بنزین نیز فراهم شده است. افزایش ساخت و ساز ۱۰ میلیون لیتر بنزین طی سه سال آینده، ساخت و ساز ۵۰۰ هزار تن آمونیاک از راه کاهش سوزاندن و هدر رفت هیدروژن و تبدیل بوتان مازاد به اُکتان افزا از برنامه‌های در حال پیگیری است که همه آنها در فرآیندهای پتروپالایشی تعریف شده و سودآوری و بازگشت سرمایه هر یک از این طرح‌ها بیش از ۳۵ درصد است. در حال حاضر ۴۰ درصد بنزین کشور در این پالایشگاه ساخت و ساز می‌شود و با اقدامات صورت گرفته از خام فروشی جلوگیری و ساخت و ساز بنزین افزایش یافت. در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۳۳ میلیون تن ساخت و ساز بنزین و اجزای آن صورت گرفت با افزایش ساخت و ساز مواجه بودیم. امسال ساخت و ساز به ۴۳ میلیون لیتر افزایش یافت و کامپوننت‌ها و اجزای بنزینی که با قیمت زیر قیمت جهانی صادر می‌شد به بنزین تبدیل و به چرخه ساخت و ساز بنزین کشور اضافه شد. شرکت منابع هیدروکربن ستاره خلیج فارس در بیست و ششمین همایش شرکت‌های برتر ایران به عنوان رتبه نخست معرفی شد و در ارزیابی شاخصه‌های فروش خارجی نیز این مجموعه رتبه ۵ و در شاخصه ارزش افزوده نیز رتبه ۷ کشور را به دست آورد. با اعمال تغییرات عملیاتی در پالایشگاه در این مدت میزان ساخت و ساز و تحویل بنزین و اجزای بنزینی افزایش چشم گیری داشته است و رکوردزنی افزایش خوراک در سال گذشته رقم خورد و در مجموع افزایش ساخت و ساز بنزین و اجزای بنزینی به ارزش افزوده بیشتر و کیفی سازی فرآورده را به دنبال داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *