استقبال از اپراتور دوم شبکه جهانی ماهواره‌ای برای ورود به ایران.

استقبال از اپراتور دوم اینترنت ماهواره ای برای ورود به ایران


در این متن آمده است که اپراتور اولین شبکه جهانی ماهواره‌ای در ایران، حقوق سرزمین جمهوری اسلامی ایران را امضا کرده و در حال دریافت مدارک برای ارائه پروانه به آن هستند. زمان استفاده کاربران ایرانی از شبکه جهانی ماهواره‌ای مشخص نیست اما هدف ارائه این سرویس در کشور، تقویت و توسعه زیرساخت ارتباطی کشور، به خصوص در مناطق صعب العبور و ارائه سرویس مقرون به صرفه و با کیفیت در مناطق روستایی و دور افتاده است. اپراتور دوم هنوز شرایط را نپذیرفته است و ماهواره‌ای به اپراتورهای دیگر نیز امکان داده شده تا وارد این فضای رقابتی شوند. همچنین از کاربردهای شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور می‌توان به ارائه خدمات ارتباطی در شرایط بحران اشاره کرد. قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران توسط شرکت یاه کلیک امضا شده است و به این شرکت اجازه فعالیت قانونی در ارائه خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور داده شده است.

امیر محمدزاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور در خصوص آخرین وضعیت شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور گفت: در موضوع شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور در حال حاضر امسال اولین اپراتور، حقوق سرزمین جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد و پذیرفت و در حال حاضر در مرحله بررسی و دریافت مدارک برای ارائه پروانه به آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه زمان استفاده کاربران ایرانی از شبکه جهانی ماهواره‌ای مشخص نیست افزود: زمان بندی دادن برای این موضوع خیلی سخت است چون خیلی وابسته به اپراتوری است که در حال حاضر در حال گرفتن پروانه است بنابراین زمان خاصی نمی‌توان ارائه داد ولی ما پیگیر این موضوع هستیم که حداقل دو اپراتور بتوانند شرایط ما را بپذیرند و بتوانند به کاربران سرویس بدهند.

لاجوردی در ادامه در خصوص استقبال از اپراتورهای دیگر برای ارائه شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور گفت: ما همیشه مخالف انحصار هستیم و در حال حاضر یک اپراتور شرایط ما را پذیرفته است ولی اپراتور دوم هنوز نپذیرفته است. فضا باز است که اپراتورهای دیگر بیایند و فضا رقابتی شود.

وی با اشاره به هدف از ارائه این سرویس در کشور افزود: خدمات ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی با هدف تقویت و توسعه زیرساخت ارتباطی کشور بالاخص در مناطق صعب العبور و ارائه سرویس مقرون به صرفه و با کیفیت در مناطق روستایی و دور افتاده، به عنوان یکی از کاربردهای اصلی شبکه جهانی ماهواره‌ای انجام می‌شود که با اعطای این مجوز این امکان فراهم خواهد شد.

لاجوردی افزود: همچنین ارائه خدمات ارتباطی در شرایط بحران نیز از جمله کاربردهای ارائه شده توسط اپراتور شبکه جهانی ماهواره‌ای است.

به گزارش مهر، همزمان با اختتامیه کنفرانس جهانی مخابرات رادیویی (WRC-۲۳) در شهر دوبی، قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به امضای مدیرعامل شرکت یاه کلیک رسید تا مقدمات فعالیت قانونی این شرکت برای ارائه خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای در کشور فراهم شود.

با توجه به روابط حکومتی وزارت مخابرات و تکنولوژی مخابرات که تعامل با شرکت‌های بین‌المللی ارائه دهنده خدمات ارتباطی که قواعد سرزمینی کشورمان را به رسمیت می‌شناسند را در اولویت دیپلماسی خود قرار داده است و پس از ماه‌ها مذاکره با اپراتور خدمات شبکه جهانی ماهواره‌ای یاه کلیک (YahClick) وابسته به شرکت یاه ست (YahSAT)، این شرکت جمعه ۲۴ آذر در محل سرکنسولگری ایران در شهر دوبی و با حضور قائم مقام وزیر مخابرات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و مخابرات رادیویی، سرکنسول ایران، مشاور وزیر مخابرات در امور بین‌الملل، معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری و تعدادی از مدیران ارشد سازمان، رسماً قواعد سرزمینی (Landing Right) مصوب کمیسیون تنظیم مقررات مخابرات کشور را پذیرفت.


امسال اولین اپراتور شبکه جهانی ماهواره‌ای در ایران حقوق سرزمین جمهوری اسلامی ایران را امضا کرده و پذیرفته است. اما زمان استفاده کاربران ایرانی از شبکه جهانی ماهواره‌ای مشخص نیست و این بستگی به اپراتورها دارد. هدف اصلی ارائه این سرویس در کشور تقویت و توسعه زیرساخت ارتباطی کشور و ارائه خدمات مقرون به صرفه و با کیفیت در مناطق صعب العبور و روستایی است. تا کنون یاه کلیک بخشی از قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و فعالیت قانونی خود را آغاز کرده است. لازم به ذکر است که فضا برای ورود اپراتورهای دیگر نیز باز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *