ساخت و ساز اضافی پیاز و سیب‌زمینی در کشور

تولید مازاد پیاز و سیب‌زمینی در کشور


در سال جاری بیش از 5.5 میلیون تن سیب زمینی در ایران ساخت و ساز شده است که این میزان بیشتر از نیاز بازار است. به همین دلیل فروش خارجی سیب زمینی نیز با محدودیت بیشتری انجام می‌شود. قیمت عمده هر کیلو سیب زمینی نیز به 7 تا 8 هزار تومان رسیده است که با توجه به کارشناسان حوزه زراعت، هزینه ساخت و ساز را تامین نمی‌کند. همچنین در مورد ساخت و ساز پیاز نیز بیشتر از نیاز کشور ساخت و ساز شده و بخشی از محصول در انبارها باقی مانده است. به همین دلیل تعرفه صادراتی پیاز با کاهش 30 درصدی، از 40 درصد به 10 درصد رسیده است. با ایجاد ذخایر احتیاطی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی، انتظار می‌رود که برای مردم در داخل مشکلی پیش نیاید و افزایش قیمتی رخ ندهد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، امسال بالای ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور ساخت و ساز شده که بیش از نیاز بازار است. کشت سیب زمینی امسال در جهان بالا است از این رو فروش خارجی با محدودیت بیشتری انجام می‌شود. در حال حاضر قیمت عمده هر کیلو سیب زمینی بین ۷ تا ۸ هزار تومان بوده که به گفته کارشناسان حوزه زراعت هزینه ساخت و ساز هم تأمین نمی‌شود.

همچنین ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در خصوص ساخت و ساز پیاز هم گفت: با توجه به اینکه امسال بیش از نیاز کشور پیاز ساخت و ساز شده، بخشی از محصول تولیدی کشاورزان به فروش نرفته و فقط در فلاورجان اصفهان ۱۸۰ هزار تن پیاز در انبارها باقی مانده است؛ بنابراین برای کمک به فروش خارجی مازاد ساخت و ساز، تعرفه صادراتی پیاز با کاهش ۳۰ درصدی، از ۴۰ درصد به ۱۰ درصد رسید.

وی تصریح کرد: در خصوص توجه به نیاز مردم نیز تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده و با ذخایر احتیاطی که از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایجاد شده، انتظار می‌رود برای مردم در داخل مشکلی نخواهیم داشت و افزایش قیمتی رخ نمی‌دهد.


ساخت و ساز سیب زمینی امسال در کشور بیش از نیاز بازار است و احتمال فروش خارجی آن وجود دارد. در حال حاضر قیمت سیب زمینی بالاست و هزینه ساخت و ساز پوشش داده نمی‌شود. همچنین ساخت و ساز پیاز نیز بیش از نیاز کشور است و بخشی از آن به فروش نمی‌رسد. جهت کمک به فروش خارجی مازاد ساخت و ساز، تعرفه صادراتی پیاز کاهش یافته است. توجه به نیاز مردم نیز در نظر گرفته شده است و با ذخایر احتیاطی، مشکل در داخل کشور پیش بینی نمی‌شود. افزایش قیمت نیز در این زمینه پیش بینی نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *