گواهی سپرده برای طرح‌های پیشران خاص به زودی منتشر می‌شود.

نرخ رشد نقدینگی در ادامه روند نزولی به ۲۵.۲ درصد رسید


گزارش خبری از اظهارات نهاد مالی درباره روابط حکومتی پولی و عرضه اوراق گواهی سپرده‌های خاص با نرخ سود ۳۰ درصد خبر می‌دهد. این برنامه با هدف تأمین مالی سرمایه در گردش طرح‌های مالی با بازدهی مناسب اجرا شده و تأثیرگذاری بالایی داشته است. این اوراق معاف از وجوه دولتی بوده و هیچ محدودیت خریدی برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارند. این ابزار روابط حکومتی پولی به منظور گسترش مشارکت مردمی در تأمین مالی طرح‌های تولیدی کشور اجرا شده و دارندگان آن‌ها می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.

گزارش دیجیاتور به نقل از نهاد مالی، براساس این اطلاعیه روابط حکومتی پولی انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده‌های خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد که کل اوراق مذکور در شبکه بانکی توسط متقاضیان مورد استقبال قرار گرفته و خریداری شد در مرحله اول خود موفق بوده و به اهداف مورد نظر رسید. از منظر روابط حکومتی‌گذار پولی و بانکی، این برنامه موفق، یک روابط حکومتی موقت نبوده و متناسب با مقتضیات زمانی و بنا بر تشخیص و ضرورت، عنداللزوم از این ابزار با حجم و سقف‌های مختلف برای هدایت هدفمند نقدینگی به سمت ساخت و ساز، طرح‌های مولد و اجرای دقیق برنامه‌های روابط حکومتی‌گذار پولی در مهار نقدینگی و تورم استفاده خواهد شد.

این اطلاعیه همچنین تاکید دارد مواضع رسمی درباره اجرای برنامه‌های مربوط به روابط حکومتی‌های پولی و بانکی کشور توسط رئیس‌کل نهاد مالی و رئیس شورای پول و اعتبار به عنوان سخنگو اعلام می‌گردد و صرفاً این مواضع، مبنای هرگونه اطلاع ‎رسانی در خصوص تصمیمات و طرح‌های جدید در حوزه روابط حکومتی‌های مذکور خواهد بود.

بر اساس دستورالعمل و مجوز انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده خاص که ۱۱ بهمن به شبکه بانکی ابلاغ شد نهاد مالی با هدف تأمین مالی سرمایه در گردش طرح‌های مالی با بازدهی مناسب مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه به کلیه بانک‌های کشور جهت انتشار گواهی سپرده خاص صادر نمود که به صورت کامل به فروش رسید. همچنین در راستای تأمین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا نیز مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شده که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

عدم محدودیت خرید برای گواهی‌های سپرده

بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص، بانک‌ها برای تأمین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی محاسبه و به خریداران این گواهی در شعب بانک‌ها پرداخت می‌گردد. ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از وجوه دولتی بوده و هیچ محدودیت خرید هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است.

بکارگیری این ابزار روابط حکومتی پولی که با هدف گسترش مشارکت مردمی در تأمین مالی طرح‌های تولیدی کشور صورت گرفته است به گونه‌ای است که دارندگان این گواهی همچنین می‌توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند.


موفقیت برنامه‌های روابط حکومتی‌گذاری پولی در مهار نقدینگی و تورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *