انگیزه هایی که پشت پرده تولیدی موتورسازان داخلی انجام می دهند

پشت پرده موتور سازان داخلی/ مونتاژ کاری به جای داخلی سازی

[ad_1]
تغییرات قیمت دلار در چند سال اخیر منجر به تغییر شرایط ساخت و ساز محصولات صنعتی شده است. در گذشته، بیشترین حجم محصولات در داخل کشور ساخت و ساز می‌شد و تنها بخش کمی از ساخت و ساز از خارج وارد می‌شد. اما در حال حاضر، غالب اجزای محصولات از خارج کشور وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌شود. این وضعیت در تولیدی موتورسیکلت سازی نیز مشاهده می‌شود. در گذشته، اجزای بدنه موتورسیکلت از خارج وارد و در کارخانه‌های ساخت و ساز مونتاژ می‌شدند، اما امروزه این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است. برای مثال، یک شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در داخل کشور اعلام کرده است که فقط ۲۰ درصد از قطعات محصولات خود را در داخل کشور ساخت و ساز می‌کند و ۸۰ درصد را از خارج وارد می‌کند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که حدود ۹۰ درصد قطعات یک موتورسیکلت از خارج وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌شود. علاوه بر این، برخی از شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده موتورسیکلت به منافع بالایی، مانند معافیت مالیاتی و وام‌ها و تسهیلات، دست می‌یابند. به عنوان نتیجه، ساخت و ساز موتورسیکلت‌های ساخت و ساز داخل عملاً هیچ گونه ساخت و ساز داخلی نیست و بیشتر قطعات از خارج وارد می‌شود. همچنین، بیش از ۹۵ درصد قطعات موتورسیکلت‌های تولیدی نیز به صورت وارداتی در کشور استفاده می‌شود. بنابراین، تغییرات قیمت‌ها و وجود تخلفات در تولیدی موتورسیکلت سازی کشور باعث شده است که این تولیدی از حالت زیبایی خارج شده و با یک بنگاه مالی متخلف روبرو شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور در چند سال اخیر که شاهد افزایش قیمت دلار هستیم شرایط ساخت و ساز محصولات صنعتی نیز تغییر پیدا کرده است اگر در گذشته تولیدکنندگان خود را ملزم می‌دیدند تا بیشترین حجم محصولات در داخل کشور ساخت و ساز شود و تنها بخش اندکی از ساخت و ساز از خارج وارد شود اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که غالب اجزای یک محصول از خارج کشور وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌شود.

این مساله در حوزه وسایل نقلیه، لوازم خانگی، ماشین آلات صنعتی به وفور دیده می‌شود اما اخیراً در پی بررسی‌های صورت گرفته در تولیدی موتورسیکلت سازی نیز مشخص شده است که ساخت و ساز موتور سیکلت در داخل کشور نیز به همین منوال صورت می‌گیرد با این تفاوت که در گذشته نیز اجزای بدنه موتور سیکلت از خارج وارد و در کارخانه‌های تولیدکننده مونتاژ می‌شد ولی در سال‌های اخیر این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است.

به عنوان نمونه یک شرکت تولیدکننده موتور سیکلت در داخل کشور اعلام کرده بود که ۲۰ درصد از قطعات محصولات ساخت و ساز خود را در داخل کشور کشور ساخت و ساز و ۸۰ درصد باقی مانده را از کشور چین وارد می‌کند. این شرکت تولیدکننده موتور سیکلت که کارخانه‌های خود را در مناطق آزاد بنا کرده است معافیت مالیاتی نیز دارد اما بررسی‌های صورت گرفته از این شرکت نشان می‌دهد ۲۰ درصدی که که به عنوان ساخت و ساز داخل اظهار شده عملاً ۵۰ درصدش نیز وارداتی است و با این حساب ۹۰ درصد از قطعات یک موتور سیکلت از خارج وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌شود و به عنوان یک محصول ساخت و ساز داخل روانه بازار می‌شود.

پیش‌تر ابوالفضل حجازی رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه و موتور سیکلت در اظهاراتی گفته بود در حکومت گذشته، مطابق مصوبه حکومت، مقرر بود ثبت سفارش اجزا و قطعات و ساخت و ساز موتورهای کاربراتی در کشور متوقف شود و مطابق آمارها، شاید کل تولیدات تا مطالعات تاریخی یادشده نباید به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از این موتورها می‌رسید، اما در عمل بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه ساخت و ساز و شماره‌گذاری شد.

به گفته این مقام صنفی، پس از خرداد ۹۶ و حتی در سال ۹۷ اجزا و قطعات این موتورها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شد، اما به نام موتورسیکلت‌های انژکتوری ساخت و ساز داخل فروخته شد و به این ترتیب برخی افراد خاص که به منابع قدرت در حکومت قبل وصل بوده و نفوذ وسیعی داشتند، مبالغ کلانی را به دست آوردند.

حجازی بیان‌داشت: هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در سال ۹۷ حدود سه میلیون تومان قیمت داشت که به نام انژکتوری ساخت و ساز داخل حداقل با دو برابر قیمت به مردم فروخته شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران اضافه‌کرد: برخی از همین افراد یاد شده، هر چند سال در میان یک زمین خریداری می‌کنند و به نام ساخت و ساز داخلی، شرکت یا کارخانه یا سوله‌ای راه‌اندازی کرده و با استفاده از ضعف‌های قانونی، مانع از بازرگانی بین‌الملل رسمی شده و از معافیت‌های ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند در صورتی که وقتی تولیدات آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم نشان می‌دهد موتورسیکلت‌های ساخت و ساز داخل این شرکت‌ها عملاً به صورت سی کی دی مونتاژ و روانه بازار می‌شود و عملاً خبری از ساخت و ساز داخل نیست. جالب اینجا است که پس از گذشت چند سال نیز با انجام تغییر کاربری دوباره از معافیت‌های ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند و در هر یک از این مراحل مبالغ کلانی وام و تسهیلات نیز دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد اجزا و قطعات موتورسیکلت‌های تولیدی کنونی (به‌جز مواردی همچون تایر یا باتری و غیره) در کشور به صورت سی. کی. دی وارد می‌شود.

وی همچنین به ثبت شرکت‌های صوری در دبی امارات از سوی همین اشخاص اشاره کرد و گفت: پس از ورود سی. کی. دی‌ها به امارات، با دستکاری در اسناد، قیمت‌های بیش از ۲ برابری بر اجزا و قطعات ثبت می‌کنند و به این ترتیب طی همین فرآیند نیز بیش از ۲ برابر ارز از کشور خارج می‌شود.

حجازی با اشاره به فضاسازی افراد یاد شده برای انجام بازرگانی بین‌الملل بیشتر قطعات، گفت: داخلی‌سازی در این تولیدی از حدود ۶۰ درصد در سال‌های ۹۵ و ۹۶، اکنون به حدود پنج درصد کاهش یافته است.

این مقام صنفی که پیش از این عضو انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران نیز بوده است، تخلفات یادشده را عامل اصلی خروج خود از این انجمن عنوان و تاکید کرد: با زد و بندهایی که افراد یادشده در حکومت قبل داشتند، در عمل مطرح کردن این تخلفات منابع آبی در هاون کوبیدن بود، اما معتقدم هنوز هم دیر نشده و در حکومت فسادستیز سیزدهم می‌توان این فساد و تخلفات را مورد پیگیری قرار داد.

وی افزود: امروز عنوان تولیدی زیبنده موتورسیکلت‌سازی کشور نیست و باید گفت با یک بنگاه مالی متخلف مواجهیم، در حالی که می‌توان با یک‌دهم ارزبری ساخت و ساز موتورسیکلت، به ساخت و ساز بیشتر دوچرخه که یک تولیدی پاک است روی آورد و آن را هرچه بیشتر توسعه داد.

[ad_2]
تغییر شرایط ساخت و ساز محصولات صنعتی در داخل کشور در چند سال اخیر
افزایش بازرگانی بین‌الملل قطعات و اجزای محصولات صنعتی
مونتاژ بیشتر محصولات در داخل کشور
تأثیر این شرایط در حوزه های مختلف صنعتی مانند وسایل نقلیه، لوازم خانگی و ماشین آلات صنعتی
مشکلات تولیدی موتورسیکلت سازی در داخل کشور
بررسی موردی موتور سیکلت های ساخت و ساز داخلی و بازرگانی بین‌الملل قطعات آنها
تأثیر تغییرات ارز بر قیمت داخلی موتورسیکلت ها
تخلفات و فساد در عرصه ساخت و ساز موتورسیکلت ها
نیاز به توسعه تولیدی دوچرخه سازی در کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *