وجوه دولتی بر ارزش افزوده چیست و چه کسانی موظف به پرداخت آن هستند؟

مالیات بر ارزش افزوده چیست و چه کسی موظف به پرداخت آن است؟


در این متن، مهدی موحدی بکنظر، رئیس مرکز تنظیم مقررات و نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، درباره وجوه دولتی بر ارزش افزوده و ضرورت پرداخت و ثبت آن در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت کرده است. وی توضیحاتی در مورد نحوه مطالبه وجوه دولتی بر ارزش افزوده داده و بر اهمیت شفافیت در ثبت صورتحساب‌های الکترونیکی تأکید کرده است. همچنین اشاره کرده است که اجرای مقررات جدید برای بسیاری از صاحبان مشاغل چالش‌برانگیز است و امیدوار است که این مقررات به درستی اجرا شود.

به گزارش دیجیاتور، مهدی موحدی بکنظر، رئیس مرکز تنظیم مقررات و نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان درباره وجوه دولتی بر ارزش افزوده و ضرورت پرداخت و ثبت آن در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: بر طبق مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، فاکتورهای سنتی و دستی بر طبق استانداردهای سازمان امور مالیاتی به صورتحساب‌های الکترونیکی تبدیل می‌شوند. دلیل این امر این است که وجوه دولتی بر ارزش افزوده به این شکل می‌تواند مطالبه شود. تا قبل از این، روند این کار به صورت سنتی طی می‌شد، اما اکنون با این روش نیازی به ارائه اظهارنامه نبوده و فرایند تسهیل می‌شود.

وی در توصیف وجوه دولتی بر ارزش افزوده و نحوه مطالبه آن اظهار کرد: یکی از پر اقبال‌ترین پایه‌های مالیاتی، وجوه دولتی بر ارزش افزوده است. ما از سال ۱۳۸۷ به بعد این پدیده را ایجاد کردیم. پرداخت این وجوه دولتی به عهده مصرف‌کننده نهایی است. بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، معاف از وجوه دولتی بر ارزش افزوده است؛ از جمله این کالاها می‌توان به فراورده‌های زراعت و دامی اشاره کرد.

موحدی اظهار کرد: مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی باید وجوه دولتی بر ارزش افزوده را پرداخت کنند. نکته اینجاست که این وجوه دولتی به فروشنده پرداخته می‌شود. در اینجا سازمان امور مالیاتی باید بداند که فروشنده چه میزانی از کالاها با وجوه دولتی بر ارزش افزوده را فروخته تا در ادامه این مبلغ را از او مطالبه کند.

وی در ادامه گفت: متأسفانه به واسطه عدم وجود شفافیت، عده‌ای وجوه دولتی بر ارزش افزوده را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌دهند؛ بنابراین برای اینکه بتوانیم این وجوه دولتی را دریافت کنیم، باید شفافیت ایجاد شود. این یعنی فروشنده ملزم شود که صورتحساب‌های الکترونیکی را ثبت کند. تقاضای ما از همه مردم این است که از جایی خرید کنند که فروشندگان آن صورتحساب الکترونیکی ارائه دهند.

موحدی اظهار کرد: از آنجایی که این مقررات به تازگی ایجاد شده و اجرایی شدن آن به اول دی ماه بازمی‌گردد، انجام آن در همه زمینه‌ها و توسط همگان کمی چالش‌برانگیز است. هنوز حتی بسیاری از صاحبان مشاغل با این مقررات درگیر نشده‌اند. امید است که بتوانیم این مقررات را به درستی اجرا کنیم.


تعداد کلمات: 250

اصلی‌ترین نقطه مورد توجه، اجرای مقررات جدید وجوه دولتی بر ارزش افزوده و لزوم ثبت و ارائه صورتحساب‌های الکترونیکی توسط فروشندگان است.این اقدام به عدم نیاز به ارائه اظهارنامه منجر شده و باعث تسهیل در فرایند تحقق وجوه دولتی می‌شود. از سوی دیگر، وجوه دولتی بر ارزش افزوده به عهده مصرف‌کننده نهایی و پرداختی به فروشنده است. لذا ایجاد شفافیت و استفاده از صورتحساب‌های الکترونیکی توسط فروشندگان، گام مهمی در مطالبه و دریافت مبالغ مالیاتی است. اجرای این مقررات ممکن است چالش‌برانگیز باشد، اما امیدواریم که با همکاری و تعاون همه این موضوع به نحو احسن اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *