دستگاه نظارتی ایرانی برای سنجش مشکلات زیست‌محیطی در مسیر ترکیه و عراق

دستگاه ایرانی پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوا در راه ترکیه و عراق


شرکت دانش بنیان فن پایا در سال ۱۳۹۰ به عنوان یک گروه پژوهشی خودگردان در موسسه آموزش عالی تهران تاسیس شد. پس از سه سال فعالیت، فعالیت خود را در موسسه آموزش عالی تهران در قالب یک شرکت خصوصی آغاز کرد. شرکت فن پایا توانست در مدت کوتاهی محصولات دانش بنیان خود را در حوزه پایش آلاینده‌های محیط‌زیست، به ویژه در بخش هوا ساخت و ساز کند. زمینه کاری اصلی این شرکت ساخت و ساز تجهیزات نمونه برداری و اندازه گیری آلاینده های اکوسیستم است. یکی از محصولات این شرکت دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده های هوای محیط است که دارای قابلیت ارسال اطلاعات اندازه‌گیری شده از محل نصب خود به فضای شبکه جهانی است. این دستگاه کاملا خورشیدی است و بدون نیاز به برق شهر کار می‌کند. هزینه ساخت این دستگاه نسبت به نمونه های خارجی بسیار کمتر است و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی دارد. شرکت فن پایا در روابط تجاری با کشورهای ترکیه و عراق نیز رایزنی‌هایی انجام داده و فروش خارجی به این کشورها در دستور کار دارد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان فن پایا در سال ۱۳۹۰ تحت عنوان «گروه پژوهشی فناوری های کنترل مشکلات زیست‌محیطی» به عنوان یک گروه پژوهشی خودگردان (استاد محور) در موسسه آموزش عالی تهران راه‌اندازی شد. پس از سه سال فعالیت به دلیل برخی محدودیت‌ها، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ در قالب یک شرکت خصوصی در پارک علم و فناوری موسسه آموزش عالی تهران آغاز کرد. با توجه به سوابق قبلی و پتانسیل اولیه توانست در مدت کوتاهی محصولات دانش‌بنیان خود را در حوزه پایش (اندازه‌گیری) آلاینده‌های محیط‌زیست به ویژه در بخش هوا به ساخت و ساز انبوه رساند به طوری که در حال حاضر ۱۱ محصول دانش بنیان تجاری شده را ساخت و ساز می‌کند.

زمینه کاری اصلی فن پایا، ساخت و ساز تجهیزات نمونه برداری و اندازه گیری آلاینده های اکوسیستم است و از دیگر فعالیت های مرکز انجام امور پژوهشی و فناوری طراحی در نگهداری و راهبری تصفیه خانه ها و کنترل انتشار آلاینده های هوا و ساخت و ساز بیوگاز از پسماندها است.

از محصولات این شرکت می‌توان به غبارسنج پرتابل خروجی دودکش صنایع، گازسنج پرتابل دودکش، غبارسنج پرتابل محیطی، گازسنج پرتابل محیطی، تیرگی سنج اگزوز وسایل نقلیه، گازسنج خروجی اگزوز وسایل نقلیه، صوت سنج محیطی، دستگاه اندازه گیری ذرات معلق هوای آزاد، دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده های شهری، دستگاه تصفیه هوا، دستگاه اندازه گیری pH و تعداد دیگری دستگاه های اندازه گیری بهداشت حرفه‌ای اشاره کرد.

دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده های هوای محیط (SAPA) از جدیدترین محصولات این شرکت به شمار می‌‎رود. از این محصول، جهت اندازه‌گیری آلاینده‌های هوای شهری از جمله ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرومتر (PM۱۰) و کمتر از ۲.۵ میکرومتر (PM۲.۵) و همچنین گازهای آلاینده ازن، کربن منواکسید، نیتروژن دی اکسید و گوگرد استفاده می‌شود.

سپهر حیدرعربی، مدیرعامل شرکت فن پایا در توضیح عملکرد این دستگاه گفت: پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط (SAPA)، دارای قابلیت ارسال اطلاعات اندازه‌گیری شده از محل نصب خود ( به وسیله سیستم GPRS) به فضای شبکه جهانی بوده که به وسیله یک مرورگر وب می‌توان به داده‌های اندازه‌گیری شده به صورت گرافیکی و کاملا مرتب دسترسی پیداکرد. این محصول، کاملا خورشیدی و بدون نیاز به برق شهر کار می کند، روی این دستگاه پنل‌های خورشیدی قرار دارد و می تواند بعضی از پارامترهای محیطی مثل دما و رطوبت را اندازه‌گیری کند و کمترین نیاز به مراقبت، نگهداری و تعمیر را دارا است.

وی، دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط (SAPA) را از جمله محصولات دانش‌بنیان نوع۱ مجموعه خود برشمرد و تصریح کرد: این محصول از استاندارد CE از TUV آلمان برخوردار است و پروانه بهره‌برداری ساخت و ساز را از وزارت صمت و استاندارد محصول را از سازمان ملی استاندارد کسب کرده‌است.

به گفته مدیرعامل شرکت فن پایا، این محصول در مکان‌های عمومی، اماکن صنعتی، سایت‌های ترافیکی و پیش‌بینی آب و هوا و همچنین در شرایط متنوع محیطی کاربرد دارد.

حیدرعربی ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط (SAPA) می‌توان به قابلیت نمایش AQI بر روی نمایشگر دستگاه، قابلیت تشخیص ذرات با قطر حداقل ۰.۳ میکرون، اتصال به شبکه جهانی، ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات، قابلیت ذخیره، سازماندهی و نمایش داده‌های چندین دستگاه کنترل کیفیت هوا وو قابلیت استفاده در موقعیت های مکانی مختلف اشاره‌کرد.

وی با بیان اینکه نمونه مشابه خارجی این دستگاه در کشور موجود است، گفت: مزیت محصول ما، عملکرد کاملا خورشیدی آن است این در حالی است که نمونه مشابه خارجی آن با برق شهر کار می‌کند اما محصول ما بی نیاز از برق است و از آنجا که کاملا بومی سازی شده و منطبق با شرایط منابع آبی و هوای داخلی است، هر گونه ارتقا در آن در داخل شرکت انجام می‌شود.

به گفته او، این دستگاه برای اولین بار در ایران ساخت و ساز شده‌است و با دستگاه های اروپایی و چینی رقابت می‌کند.

حیدرعربی، در خصوص هزینه تمام شده ساخت این دستگاه خاطرنشان کرد: هزینه ساخت دستگاه چیزی حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان بوده و تقریبا یک دهم نمونه های خارجی هزینه بردار است. از این رو، شش تا ۱۰میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی به دنبال دارد.

وی در پایان در خصوص میزان فروش خارجی این شرکت تصریح کرد: رایزنی هایی را با کشورهای ترکیه و عراق انجام داده‌ایم و فروش خارجی به این کشورها را در دستور کار داریم.


شرکت دانش بنیان فن پایا در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد و پس از سه سال فعالیت، به عنوان یک شرکت خصوصی در پارک علم و فناوری موسسه آموزش عالی تهران فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت توانست محصولات دانش‌بنیان خود را در حوزه پایش آلاینده‌های محیط‌زیست، به ویژه در بخش هوا، به ساخت و ساز انبوه رساند. در حال حاضر شرکت فن پایا ۱۱ محصول دانش‌بنیان تجاری را ساخت و ساز می‌کند. زمینه کاری اصلی این شرکت، ساخت و ساز تجهیزات نمونه برداری و اندازه گیری آلاینده های اکوسیستم است. دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط (SAPA) از جدیدترین محصولات شرکت می‌باشد و می تواند آلاینده‌های هوای شهری و گازهای آلاینده ازن، کربن منواکسید، نیتروژن دی اکسید و گوگرد را اندازه‌گیری کند. این دستگاه دارای قابلیت ارسال اطلاعات اندازه‌گیری شده به فضای شبکه جهانی است و کاملا خورشیدی کار می‌کند بدون نیاز به برق شهر. دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط شامل ویژگی‌هایی مانند نمایش AQI بر روی نمایشگر دستگاه، تشخیص ذرات با قطر حداقل ۰.۳ میکرون، اتصال به شبکه جهانی، ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات، قابلیت ذخیره، سازماندهی و نمایش داده‌های چندین دستگاه کنترل کیفیت هوا وو قابلیت استفاده در موقعیت های مکانی مختلف می باشد. این دستگاه برای اولین بار در ایران ساخت و ساز شده و با دستگاه های اروپایی و چینی رقابت می‌کند. هزینه ساخت دستگاه حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان و تقریبا یک دهم نمونه های خارجی است. این شرکت نیز رایزنی هایی را با کشورهای ترکیه و عراق انجام داده و قصد فروش خارجی به این کشورها را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *