“آخرین شنیدنی تنال” – روایتی متفاوت از ذهن درباره هنر صوتی ایرانی

«آخرین تنال» شنیدنی شد/ روایت متفاوت ذهن از موسیقی ایرانی


“«آخرین تنال» عنوان یکی از جدیدترین آثار موسیقایی است که به آهنگسازی نیما گوران اوریمی و نوازندگی گروه «ژوله» توسط آنسامبل معرفی شده است. این اثر شامل پنج موومان است که به اعتقاد آهنگساز، برداشت شخصی و یادآوری روایات ذهنی او از هنر صوتی ایرانی است. هر موومان در این اثر، یک سبک هنر صوتی خاص و با الهام از سبک‌های مختلفی از جمله فرمال، استیناتو، مینوئت، شاکون همفونیک و کدا و فوگاتو را به تصویر می‌کشد.”

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، «آخرین تُنال» عنوان یکی ازتازه‌ترین آثار منتشر شده در فرآیند ساخت و ساز و ارایه محصولات موسیقایی است که به آهنگسازی نیما گوران اوریمی و نوازندگی آنسامبل «ژوله» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

علی عابدین نوازنده سنتور، مسعود آزین نوازنده تار، سهیل کاکاوند نوازنده تارباس، یاسمین شاه حسینی نوازنده عود، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، کیمیا نیک پور نوازنده قیچک گروه اجرایی آنسامبل «ژوله» در این اثر موسیقایی را تشکیل می‌دهند.

نیما گوران اوریمی در توضیحات تکمیلی این اثر آورده است:

«این سوییت در پنج موومان بر اساس روایات ذهنی من از هنر صوتی ایران ساخته شده است. اینکه چه مقدار از فحوای هنر صوتی‌مان امانتداری شده، موضوع اثر نیست بلکه همان‌طور که اشاره کردم برداشت‌های ذهنی من در سال‌های متمادی در حیطه فراگیری و آموزش این هنر صوتی باعث خلق آن شده است.

موومان اول درقاب فرمالِ موزاییک و شامل سه بخش نسبتا قرینه با تضاد شدید و کاهش تدریجی دیسوناس توام است.

موومان دوم یک استیناتو در زمینه تارباس با جهت تماتیک و عنصرموتیوی در سنتورو تار توام شده است. این موومان به شکل گرد شده در انتها عناصر موزیکال خود را بالانس می‌کند.

موومان سوم که به سادگی آن را مینوئت نامیده‌ام یادآور موومان‌ها سوییت‌های دوره باروک است، اما به طبع با رویکرد هنر صوتی خودمان. در این موومان اشارات مشخصی به درآمد دستگاه ماهور شده که شاید مستقیم‌ترین الگوی لحنی از هنر صوتی خودمان را در کل اثر جای داده است.

موومان چهارم که سرتاسر واریاسیون روی یک زمینه تماتیک است شبیه به ژانرشاکون اما با «اکمپانیمان‌های هارمونیک»، با این حساب می‌توان آن را «شاکون همفونیک» نیز نامید.

موومان پنجم با عنوان «کُدا و فوگاتو» معنای عام‌تری از کدا را عرضه می‌کند. در اینجا لفظ کدا اشاره به نقل قول از تم موومان‌های گذشته دارد. در همان لحظات ابتدایی موومان تمی جدید از ابوالحسن صبا به نام کوهستانی را می‌شنویم که به سرعت به سمت موومان اول گرایش پیدا می‌کند و بعد از آن، لحظه فوگاتو فرا می‌رسد.»


متن بالا درباره‌ی آثار منتشر شده در فرآیند ساخت و ساز و ارائه محصولات موسیقایی است. این آثار شامل سوییتی با نام “آخرین تُنال” است که توسط آهنگساز نیما گوران اوریمی و نوازندگی گروه هنر صوتی “ژوله” اجرا شده است. اعضای این گروه شامل نوازندگان سنتور، تار، تارباس، عود، کمانچه و قیچک هستند. توضیحاتی درباره‌ی این سوییت نیز ارائه شده است. این سوییت در پنج موومان به اجرا درآمده است و هر موومان مجموعه‌ای از المان‌های موسیقیکی را شامل می‌شود. این المان‌ها از روایات ذهنی نیما گوران اوریمی درباره‌ی هنر صوتی ایران الهام گرفته‌اند و هر کدام از موومان‌ها درباره‌ی معنی‌ها و تأثیرات مختلف هنر صوتی ایران توصیف شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *